هدف کانون، تربیت هنرمندانی کتابخوان، اندیشه‌ورز، توانا و مسئولیت‌پذیر است

مدیر کل کانون فارس با حضور در نشست «شهر دوستدار کودک» دوره کودکی را سرآغاز آموزش‌های بسیاری دانست که کودکان در مسیر پرورش مهارت‌های زندگی، ارتباطات، پرورش اعتماد به نفس و شکوفایی خلاقیت برای رهبری و ورود به ایفای نقش در جامعه آماده می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی کانون فارس، زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس در نشست «شهر دوستدار کودک» که در محل شورای اسلامی شهر شیراز و با حضور نماینده یونیسف در ایران برگزار شد، گفت:

دوران کودکی و نوجوانی برای بهتر دیدن و نگاهی نو داشتن یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دوران حیات انسانی به شمار می‌آید. مراقبت در تربیت، سلامت، رشد و تکامل فکری، آموزش مهارت‌ها، مصونیت از آسیب‌ها و برخورداری از حقوق مسلم کودکان، امری حیاتی است ودوره کودکی سرآغاز آموزش‌های بسیاری است که در مسیر پرورش مهارت‌های زندگی، ارتباطات، پرورش اعتماد به نفس و شکوفایی خلاقیت برای رهبری و ورود به ایفای نقش در جامعه آماده می‌شوند. یکی از اهداف اساسی بسیاری از کشورهای پیشرفته که با آموزش و پرورش و موفقیت تحصیلی و شغلی نسل آینده سر و کار دارد پرورش انسان‌هایی باهوش و موفق در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان تشکیل شد و تمام فعالیت‌های آن با محوریت توسعه فرهنگ و ترویج کتاب و کتابخوانی بود و مراکزی را برای عرضه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی تأسیس کرد که فراگیرترین شبکه برای ارتباط غیردرسی با کودک و نوجوان در سراسر استان فارس است. کانون با 42 مأموریت خود فعالیت‌هایی همچون شعرخوانی، معرفی شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری و ادبی، سفالگری و نقاشی خلاق، خوشنویسی، کاردستی، عروسک‌سازی، قصه‌نویسی، عکاسی، نوسندگی، قصه‌گویی در قالب برنامه ها و مهرواره‌های مختلف را انجام می‌دهد.

به گفته افتخاری، همه کودکان و نوجوانان دارای تفاوت‌های فردی هستند و کانون بنا بر مأموریت خود که آموزش غیرمستقیم در فضایی غیررسمی است قائل به عدالت فرهنگی و اجتماعی بوده و برای همه گروه‌های سنی برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارد تا تلاش کند لحظه‌های شاد و بانشاطی را برای کودکان دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضا در مراکز فراگیر فراهم کند.

مدیر کل کلنون فارس خاطر نشان کرد: یکی از راه‌های علاقه‌مندکردن مخاطبان به کتابخوانی، محیط و فضای کتابخانه است که از نظر تجهیزات، معماری، چینش، رنگ بندی و فناوری روز متناسب با روحیه کودکان و نوجوانان باشد و فضایی دلنشین برای بچه‌ها با حضور مربیان دلسوز و توانمند رقم بخورد و از تمرین رفتار اجتماعی، آداب همزیستی مسالمت‌آمیز، تقویت فضائل اخلاقی و گسترش معلومات برخوردار باشند.

عضو کنوانسیون حقوق کودک کسب مهارت‌های زندگی و اجتماعی با استفاده از ذوق هنری و تلفیق دانایی و تفکر با توانایی و تربیت انسانی کتابخوان، هنرمند و اندیشه‌ورز برخوردار از توانایی نقد و توانمند در حل مشکلات، مسئولیت‌پذیر از اهداف و چشم‌اندازهای کانون عنوان کرد.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت توجه به موضوع اسباب‌بازی و تأثیر آن در رشد و خلاقیت کودکان و نوجوانان، گفت: مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون راه‌اندازی شد تا با شناسنامه‌دارکردن اسباب بازی و بازی‌های فکری، ایجاد مرکز سرگرمی‌های سازنده برای طراحی و تولید، صدها نوشت‌افزار و سرگرمی را به بازار عرضه کند.

افتخاری افزود: در عین حال فعالیت‌های کانون تنها به داخل ایران محدود نمی‌شود بلکه همکاری‌های وسیع کانون با نهادهای بین‌المللی و با حضور گسترده اعضا و مربیان و تولیدات فرهنگی و هنری در رقابت‌های بین‌المللی و جهانی، افتخارات فراوانی نصیب کودکان و نوجوانان، هنرمندان و نویسندگان آینده شده است.

تولید هزاران دقیقه فیلم‌های کوتاه، بلند، مستند و انیمیشن، تولید ده ها نوار مویسقی، نمایش‌عروسکی، تولید سرگرمی‌های سازنده و نرم‌افزارهای آموزشی از آن جمله هستند که به ارتقای سطح خلاقیت می‌انجامد.

مدیر کل کانون فارس با اشاره به رعایت فاکتورهای پیشرفت توسط کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و شناخت کامل از حوزه فرهنگگفت: کانون با به‌کارگیری نظرات صاحب‌نظران و شناخت نیازها و آسیب‌های نسل کودک امروز که با سلایق و علایق نسل دیروز و گذشته متفاوت است و با بهره‌گیری از میراث فرهنگی ماندگار و احترام به محیط‌زیست و صلح و دوستی و با غنی‌سازی محیط اوقات‌فراغت توانسته از حداقل امکانات، حداکثر استفاده را برده و بر تجربه و دانش هنری خود بیفزاید و با اهتمام به زیبایی، متنوع بودن و حمایت از ایده‌های نو و تعاملات کارساز با دستگاه‌های دیگر بر پایه وحدت و همدلی، پازل‌های فرهنگی را کنار هم گذاشته و با تدبیری مناسب نسلی شایسته تربیت کند.

به گفته او مطالعه و مبادله اطلاعات علمی، فنی، فرهنگی و آموزشی در سایر کشورهای جهان و مطالعه تجارب علمی و عملی کشورهایی که در زمینه شهر دوستدار کودک اقدامات مثبت و موقعیت مناسبی داشته‌اند مفید و مؤثر بوده و امید آن می‌رود با ارائه الگوی مناسب بر اساس مبانی ایرانی اسلامی در پیشرفت، توسعه و ارتقای سطح آگاهی‌های کودکان، اولیا و مسئولین، راه حل‌های بهتری را یافته و با فرهنگ‌سازی و آموزش، داشتن جامعه‌ای توانمندتر، شاداب‌تر، فهیم‌تر و سرمایه‌گذاری برای نسل آینده را سرلوحه فعالیت‌ها قرار داد.

افتخاری در پایان گفت: وظیفه داریم در بستر تغییر و تحول جامعه، برنامه‌های فرهنگی را باز تعریف و بازتولید کنیم، موتور سرعت آن را تغییر دهیم و در این تغییر با همگرایی با استادان فن و علمی با رویکرد فرهنگی و هنری و ادبی به فضای جامعه و خانواده راه پیدا کنیم تا حرکت‌های جدیدی شکل بگیرد و باحضوری کارآمد و مؤثر ضمن افزایش بهره‌وری، همگام با مؤسسات برتر دنیا در تولید مواد و محتوای آموزشی، مالتی مدیا، نشریه‌دیواری و برگزاری دوره‌های متعدد، فعالانه تلاش کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =