برگزاری انجمن قصه‌گویی در کانون گیلان

نخستین انجمن قصه‌گویی کانون گیلان با حضور علی خانجانی، پژوهش‌گر قصّه و مدرس قصه‌گویی در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان رشت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این انجمن به‌منظور ایجاد بسترهای مناسب برای ساماندهی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قصه‌محور تشکیل‌شد و جمعی از مربیان، اعضا و برگزیدگان سال‌های گذشته کانون و پیش‌کسوتان عرصه‌ی قصه‌گویی استان گیلان در آن شرکت‌داشتند.

علی‌خانجانی، پژوهش‌گر قصه و مدرس قصه‌گویی در این برنامه، سخنان خود را با  اشاره به پیش‌گامی گیلان در جشنواره‌های قصه‌گویی کشور آغازکرد و برگزاری بیست و دومین دوره این جشنواره در استان را بیان‌گر نگاه ویژه گیلانیان به مقوله قصه و قصه‌گویی خواند.

عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن قصه‌گویی کانون در ادامه، به اهمیت قصه در ادیان الهی پرداخت و بیش از ۲۰۰ قصه‌ی قرآنی را گواهی روشن بر اثربخشی این ابزار مهم تربیتی ارزیابی‌کرد.

خانجانی هم‌چنین، نگاهی به کارکردهای قصه در شناخت فرهنگ ملل داشت و با مهم‌توصیف‌کردن نقش قصه در مردم‌شناسی گفت : قصه‌، از اقبال ویژه‌ای در جهان امروز برخوردار است و برگزاری جشنواره‌ها و تشکیل انجمن‌های قصه‌گویی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گامی در جهت همراهی با این روند روبه رشد محسوب‌می‌شود.

مؤسس و مدیر پیشین مرکز پژوهش و ترویج قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی در عین‌حال، نقش قصه‌گویان بومی و گویش‌های محلی کشورمان را خاطرنشان‌کرد و با بیان این‌که راویان و قصه‌گویان بومی هرسامان، نقش بزرگی در انتقال ادبیات شفاهی ایفامی‌کنند، گفت: همواره به فعالان و پیش‌کسوتان مناطق مختلف کشورمان می‌بالیم و شاهد رقم‌خوردن اتفاق‌های خوبی از سوی آنان هستیم .

نویسنده مجموعه ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» در این میان از راه‌اندازی کانال«گیل قصه» و ارایه‌ی آثارمکتوب از سوی فعالان عرصه قصه‌گویی استان یادکرد و این حرکت‌ها را مفید و امیدوار کننده دانست.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان نیز در جمع‌ فعالان عرصه‌ی قصه‌گویی، به اهمیت قصه از منظر دین مبین اسلام پرداخت و قصه‌های قرآنی را مایه عبرت و ابزاری برای تبلیغ این دین آسمانی عنوان‌کرد.

ضیاء غیوری هم‌چنین از پیشینه قصه‌گویی و نقش آن در انتقال آموزه‌ها و پیوند میان نسلی سخن‌گفت و فعالیت‌های کانون را  در اشاعه‌ی فرهنگ قصه‌گویی، به ویژه در میان نسل  کودک و نوجوان مهم و غیر قابل انکار ارزیابی‌کرد.

 برپایه این گزارش، معرفی اعضای انجمن قصه‌گویی، اجرای نقالی و قصه‌گویی توسط مربی و عضو کانون استان گیلان و تجلیل از مروجان قصه‌گویی، دیگر برنامه‌های این روز بود که با بیان دیدگاه‌های فعالان عرصه‌ی قصه‌گویی و خوانش شعر از سوی «احمد خدادوست»، شاعر برجسته کودک و همکار پیش‌کسوت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان همراه‌شد.

                                                                                                 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =