کتاب‌خانه‌های سیار کانون به ژاپنی‌ها معرفی شد

پژوهش‌گر و مترجم کتاب‌های کودکان ایران به زبان ژاپنی که به تازگی به ایران سفر کرده بود در نشستی در توکیو به معرفی حوزه ادبیات کودک ایران به پژوهشگران کشورش پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کیکو آیکو چندی پیش با یکی از کتاب‌خانه‌های سیار کانون در استان البرز همراه شد و با سفر به روستای خوزنکلا در جریان شیوه فعالیت‌های این کتاب‌خانه‌های ایران قرار گرفت.

او پس از آن سفر اکنون در دوازدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های «در حوزه ادبیات کودکان جهان چه می‌گذرد؟»، گزارشی با عنوان «در حال حاضر در حوزه ادبیات کودکان ایران چه می‌گذرد؟» درباره‌ی وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در ایران ارائه کرد.

این نشست‌ها با پشتیبانی شعبه ملی انجمن جهانی قلم ژاپن و کتابخانه بین‌المللی ادبیات کودکان در توکیو و در محل همین کتابخانه برگزار، در عین‌حال با نمایشگاهی از کتاب‌های کودک ایران با عنوان «سرزمین شعر و افسانه- کتاب کودک ایران» به مناسبت۹۰امین سالگرد برقراری ارتباط دیپلماتیک میان ایران و ژاپن هم‌زمان شده است.

در این نشست پژوهش‌گر ژاپنی به همراه «ساوری کاتاگیری» مترجم زبان‌های فارسی، ترکی و عربی سخنرانی کردند.

آیکو در این نشست در باره‌ وضعیت و تاریخچه انتشار کتاب کودک در ایران و معرفی نهادهایی همچون شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسه‌ پژوهش تاریخ ادبیات کودکان که برنامه‌ ترویج کتاب‌خوانی در ایران را بر عهده دارد، نیز سخنانی بیان کرد.

ارایه گزارش کیکو آیکو از وضعیت ادبیات کودک ایران در کتاب‌خانه بین‌المللی ادبیات کودک ژاپن

او همچنین گزارش‌هایی در مورد کتابخانه سیار کانون پرورش فکری در روستای خوزنکلا استان البرز و پروژه‌ی «با من بخوان» موسسه‌ پژوهش تاریخ ادبیات کودکان ارائه کرد.

این پژوهش‌گر ژاپنی همچنین گفت: تلاش خواهم کرد تا تفاهم این دو کشور در حوزه‌ی ادبیات کودکان بیش‌تر از گذشته شود.

آیکو تصریح کرد در نشست «در حال حاضر در حوزه ادبیات کودکان ایران چه می‌گذرد؟» که با حضور ۹۴ شرکت کننده برگزار شد؛ ضمن معرفی‌ کتابخانه سیار کانون، ویدیوهایی نیز از این مراکز سیار در استان گیلان و قصه‌گویی مربیان کانون پرورش فکری پخش شد.

وی با بیان این‌که این نشست با استقبال خوب علاقه‌مندان روبرو شد و شرکت کنندگان با دیدن خنده‌های بچه‌ها که از کتاب لذت می‌برند، تحت تأثیر قرار گرفتند، گفت: من اگر معلم یا محقق آموزش بودم، با تماشای فعالیت‌های کتابخانه‌های سیار کانون متوجه‌ چیزهای خیلی بیشتری می‌شدم.

آیکو همچنین اظهار امیدواری کرد که در آینده تبادل نظر بین محققان ایران و ژاپن بیشتر از گذشته و فعالیت‌های تشویقی کتاب‌خوانی این دو کشور بهتر شود.

نشست «در حال حاضر در حوزه ادبیات کودکان ایران چه می‌گذرد؟» روز 26 خرداد 1398 (۱۶ ژوئن) در ژاپن برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =