کد خبر: 289148
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
بازدید 610
جشن آب پاشونک ، جشن آغاز تابستان

ایرانیان باستان برای ایجاد نشاط و شادی های گروهی جشنهای زیادی برپا می کردند. معمولا شروع هر فصل با یک جشن همراه بود.یکی از این جشن ها برگزاری جشن اول تابستان با نام «آب‌پاشونک» هنوز در بسیاری نواحی ایران همراه با گردهمایی و مراسم آب‌پاشی و آبریزگان در صحرا برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی  ، به دنبال ایجاد شادی و نشاط در اعضا و آشنایی با اداب و رسوم کهن ایرانی مرکز فرهنگی هنری خسروبیگ هم زمان با روز دختر مراسم "آب پاشونک" را اجرا کردند ابتدا مربی مسوول مرکز در خصوص برگزاری این مراسم برای اعضا گفت:

جشن "آب پاشونک" در نخستین روز سال گاه‌شماری و نخستین روز فصل تابستان (برابر با روز یکم تیرماه که خورشید به بالاترین جایگاه خود می‌رسد.) برگزار می‌شده است. این جشن هنوز هم در بسیاری از نواحی ایران همراه با گردهمایی و مراسم آب‌پاشی و آب ریزگان در صحرا برگزار می‌شود.

زمانی در ایران ۷ سال باران نیامده بود و فیروز پسر یزد گرد اول شاه ایران نگران قحطی و مرگ و میر بود در آن زمان هیچ کس از قحطی نمرد و بعد از اولین بارندگی مردم بسیار خوشحال شدند و به نشانه تشکر از اینکه در قحطی تلفات نداشته‌اند خدا را شکر کردند و به روی هم آب پاشیدند. بعد از این توضیحات اعضا همراه مربی به محوطه بیرون مرکز رفتند به پاس گرامیداشت این ایام به یکدیگر آب پاشیدند و بسیار لذت یردن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =