کارگاه آموزش طنز ویژه‌ی مربیان مراکز فرهنگی‌هنری سیستان و بلوچستان برگزار شد

مدرس این کارگاه آموزشی در مورد حرف‌زدن تلخ و شیرین آدم‌ها با خودشان و دیگران صحبت کرد؛ سادگی و صمیمیتی که در حرف‌هاست را بیان نمود و نیش و کنایه‌هایی، که هم حوصله سربر است و هم غیرقابل چاپ را با حوصله‌ی تمام با مربیان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان مرور کرد(برداشتی از متن پشت جلد کتاب «یارو» نوشته‌ی رضا احسان‌پور)

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزش طنز ویژه‌ی مربیان مراکز فرهنگی‌هنری استان برگزار شد.

در این کارگاه ۱۶ ساعته، رضا احسان‌پور انواع شوخ‌طبعی(فکاهی، هجو، هزل و طنز) و عناصر آن( خنده، تضاد، اندیشه، حریم، بیان و انتقاد) را برای هنرآموزان بیان کرد.

«چهارچوب نظری و هدف و فلسفه‌ی شوخ‌طبعی»، «آشنایی با انواع شوخ‌طبعی و مقایسه و تحلیل آنها» و «طنز چیست؟» دیگر بخش‌هایی بودند که در روز نخست کارگاه همراه با مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد بحث قرار گرفت.

روز دوم این کارگاه، که با تمرین عملی مربیان همراه بود؛ به «چگونه خواندن و چه خواندن»، «روش‌ها و شگردهای طنزنویسی و نقد و بررسی آثار» اختصاص داشت که در این روز همکاران با استفاده از موضوع‌های گوناگونی که در اختیارشان بود و با راهنمایی‌های رضا احسان‌پور توانایی و استعداد خود را در عرصه‌ی طنز آزمایش کردند.

قابل ذکر است احسان‌پور فیلنامه‌نویس، طنزپرداز و صاحب آثاری چون «خنده‎های امپراطور»، «چه حرف‌ها»، «شصت در چهار» و «یارو»ست و جایزه‌های متعددی در جشنواره‌های گوناگون کسب کرده که از آن‌جمله می‌توان به برگزیده‌ی چهارمین جشنواره‌ی طنز مکتوب(۱۳۸۸)، نفر برتر بخش داستان کوتاه هفتمین جشنواره طنز مکتوب(۱۳۹۱) و... اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =