کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد دارای استعدادهای چشمگیر ادبی هستند

نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: کودکان و نوجوانان این استان دارای استعدادهای چشمگیر ادبی هستند که باید دیده و بها داده شوند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد فرهاد حسن زاده روز سه شنبه به مناسبت ۱۸ تیرماه روز ادبیات کودکان و نوجوانان در نشست ادبی «دوپنجره» در یاسوج اظهار داشت: کودکان و نوجوانان این مرز و بوم در صورت فراهم شدن بستر، حمایت های لازم و گذراندن آموزش های کافی با حضور نویسندگان و منتقدان حرفه ای می توانند آثار فاخری را در سال های آینده ارائه دهند. 

وی ابراز داشت: نشست های ادبی «دوپنجره» از برنامه های مطلوب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور است که در استان های مختلف برگزار می شود.


نویسنده مطرح کشور در حوزه کودک و نوجوان گفت: کودکان و نوجوانان ساکن مناطق مختلف کشور در این نشست ها از نزدیک با نویسندگان و شاعران ملی آشنا شده و برای انجام فعالیت های ادبی از آنها الگو می گیرند.


حسن زاده اظهار داشت: پرسش های کودکان و نوجوانان در مورد آثار نویسندگان و شاعران ملی در این نشست ها پرسیده می شود.


وی افزود: یکی از مزیت های مهم برگزاری این نشست ها برای نویسندگان و شاعران ملی نیز شنیدن انتقادها و دغدغه های کودکان و نوجوانان در مورد آثار آنهاست.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش هزینه های چاپ کتاب اشاره کرد و افزود: این امر  مستلزم اقدام جدی تر دولت است

 نویسنده مطرح کشور در حوزه کودک و نوجوان گفت: کاهش هزینه های چاپ کتاب و قیمت کاغذ در کشور به منظور متعادل شدن نرخ کتاب ها مستلزم اقدام جدی تر دولت تدبیر و امید است.

 مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور در تمامی بخش ها از جمله کودک و نوجوان به طور زنجیروار به یکدیگر متصل هستند.

وی افزود: ۲ پیامد منفی گرانی کاغذ و بالا بودن هزینه های چاپ در کشور شامل کاهش شمارگان و افزایش قیمت کتاب هاست.

نویسنده مطرح کشور در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: خانواده ها چندان اهل کتاب و کتابخوانی نبوده و توجه محدودی به مطالعه خود و فرزندانشان دارند.

حسن زاده عنوان کرد: نظام آموزشی کشور به گونه ای است که کودکان و نوجوانان درس محور شده و بیشترین تلاش آنان کسب نمره و قبولی در آزمون سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی خواهد بود.

وی ابراز داشت: همین امر سبب شده که کودکان و نوجوانان از مطالعه کتاب های غیردرسی غفلت کنند.

نویسنده مطرح کشور در حوزه کودک و نوجوان گفت: کاهش میزان مطالعه در کشور منجر به پایین آمدن شمارگان کتاب ها و محدود شدن بازخورد تلاش نویسندگان برای تولید اثر می شود که هر ۲ مقوله تأثیر منفی بر روی کیفیت آثار بعدی نویسندگان می گذارد.

حسن زاده اظهار داشت: باید فرهنگ مطالعه به نحو مطلوب در کشور نهادینه شده و تنها جنبه تفنن و سرگرمی نداشته باشد بلکه به یک امر ضروری در زندگی هر فرد تبدیل شود.

وی افزود: مشکلات حوزه چاپ و نشر در کشور با تحریم های اقتصادی دشمنان حادتر و شدیدتر شده به طوری که ناشران از گرانی کاغذ و بالا بودن هزینه های چاپ شاکی هستند.

نویسنده مطرح کشور در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: انتظار می رود که یارانه دولتی بخش فرهنگ به طور عادلانه تری به سوی حوزه چاپ و نشر سوق داده شود تا ناشران با رغبت بیشتری آثار نویسندگان را چاپ کنند.

حسن زاده عنوان کرد: توزیع عادلانه تر یارانه دولتی حوزه چاپ و نشر عاملی مهم برای کوتاه شدن دست سودجویان و کاهش میزان سوء استفاده آنان خواهد بود.
گفتنی است در این برنامه از ۲ مؤلف و ۶ مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده تجلیل شدند.

نخستین انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد با نام «سایه خیال» نیز پس از این نشست و با حضور فرهاد حسن زاده افتتاح شد.

فرهاد حسن زاده متولد سال ۱۳۴۱ در شهر آبادان استان خوزستان است و تاکنون ۸۰ اثر در حوزه کودک و نوجوان شامل رمان، داستان کوتاه و طنز از او چاپ و منتشر شده است.

نخستین اثر حسن زاده با نام «ماجرای روباه و زنبور» در سال ۱۳۷۰ چاپ و منتشر شد.

معروف ترین آثار حسن زاده شامل رمان «هستی» برای قشر نوجوان و «قصه های کوتی کوتی» برای قشر کودک است که هر ۲ نیز از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور چاپ و منتشر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =