«آینده ساختنی است» شعار بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

فراخوان بیست‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «آینده ساختنی است» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این دوره از جشنواره در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و ۹۰ ثانیه‌ای آذر ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، بخش صحنه‌ای شامل مسابقه ملی و بین‌الملل است که شرکت‌کنندگان بخش مسابقه ملی دختران و پسران (نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان (۱۸ سال به بالا) و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎ها هستند.

هم‌چنین در بخش مسابقه‌ی بین‌الملل بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزیدگان ۲۱ دوره گذشته جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی و بین‌الملل و قصه‌گویان و مجریان دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور به همراه داوطلبان سایر کشورها می‌توانند شرکت کنند.

بر اساس این فراخوان، بخشی از شیوه‌های قصه‌گویی صحنه‌ای شامل کلاسیک (سنتی)، قصه‌هایی از روزگاران کهن، تاریخ، سنت‌ها، مذهب، آداب، قهرمانی‌ها و... از منابع شفاهی یا کتبی است که بدون ابزار اجرا می‌شود.

بخش دیگری از قصه‌گویی صحنه‌ای در این جشنواره به قصه‌گویی مدرن (نوآورانه) اختصاص یافته است و دبیرخانه جشنواره توضیح داده است که این بخش شامل قصه‌هایی است که به صورت گفت‌وگو، ترانه، آواز با موسیقی یا بدون آن، با تصویر و سایر ابزارهای خلاق از منابع شفاهی یا کتبی انتخاب و اجرا می‌شود.

بر اساس این خبر، قصه‌گویی به صورت تک نفره و در مدت زمان حداکثر ۱۵ دقیقه و تصویربرداری از قصه‌گویی در نمای باز (lg-sh لانگ‌شات) از جمله شرایط شرکت در بخش صحنه‌ای است.

علاقه‌مندان به شرکت در بخش صحنه‌ای تا ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ فرصت دارند برای ثبت‌نام و بارگذاری فیلم قصه‌های خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.

بر همین اساس، در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای اگرچه هم‌چون دوره قبل تمامی گروهای سنی از سراسر کشور می‌توانند با موضوع‌ «قصه زندگی من» در فیلمی به مدت ۹۰ ثانیه، امیدها، شادی‌ها و آرزوهای زندگی خود را به شیوه‌ای مستندگونه روایت کنند، اما موضوع جدیدی نیز با عنوان «شهر من تهران» ویژه شهروندان ساکن پایتخت به این بخش اضافه شده است.

در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای نیز از علاقه‌مندان دعوت شده است تا با موضوع‌ و مدت اعلام‌ شده، فیلم قصه‌های خود را تا ۱۰ مهر ۱۳۹۸ در پایگاه جشنواره بارگذاری کنند.

در عین حال، روایت قصه از زبان یک راوی، ارسال فیلم در قالب mp4 و حجم حداکثر ۴۰۰ مگابایت و تصویربرداری با استفاده از دوربین و موبایل به صورت افقی و دارای صدای مطلوب از شرایط بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه اعلام شده است.

دبیرخانه این رویداد فرهنگی در عین حال ایجاد زمینه برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و موثر میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی، کارشناسان و اساتید حوزه‌ی قصه و قصه‌گویی، احیای سنت قصهگویی با حضور اقشار مختلف مردم و قصه‌گویان در جشنواره، برنامه‌ریزی برای تبیین و ترویج روش‌های نوین در اجرای قصه‌گویی و مشارکت مردم در ترویج این فرهنگ به عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه را از جمله اهداف این جشنواره برشمرده است.

گفتنی است شرایط شرکت در بخش علمی بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی نیز طی فراخوان جداگانه‌ای منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان برای آگاهی بیشتر ثبت آثار خود می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.

برای دیدن متن کامل فراخوان بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =