«کچل کفترباز» نقد شد

نمایش عروسکی «کچل کفترباز» اثر آزاده انصاری درنشستی با حضور کارشناسان و اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نقد و بررسی شد.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شد، رضا آشفته و شهرام خرازی‌ها کارشناسان کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در حضور کارگردان به بررسی و نقد این نمایش از نظر محتوی و شیوه‌ی اجرا پرداختند.

بر اساس این گزارش در این نشست ابتدا آزاده انصاری کارگردان نمایش کچل کفترباز به بیان چرایی انتخاب این قصه پرداخت و گفت: افسانه‌ها ظرفیت بالایی برای نمایش عروسکی‌شدن دارد و یکی از دلایل انتخاب این داستان برای تئاتر، فضای جادویی و رمزگونه قصه بود که به دنیای کودکی بسیار نزدیک است و دیگر این‌که افسانه‌ها به هنرمند، راه‌کار می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که این نمایش اقتباسی از داستان کچل کفترباز لیسا جمیله است، افزود: همواره در نمایش‌هایی که تولید و اجرا کرده‌ام فضای قصه، تصویرسازی‌ها و… برایم مهم بوده است.

انصاری هم‌چنین خاطرنشان کرد: جلب توجه  و متمرکز کردن کودکان امروز کار دشواری است اما در تئاتر «کچل کفترباز» تلاش کردیم با درون مایه شاد و موزیکال و حرکت‌های موزون، بچه‌ها را با نمایش همراه کنیم.

شهرام خرازی‌ها عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در ادامه گفت: متن قصه‌ی کچل‌ کفترباز، ویژه است و تبدیل آن به تئاتر کار سختی است چون در مواقعی بازیگر باید غیب شود و این کار در سینما آسان است اما در تئاتر کار دشواری است که در این نمایش با خلاقیت این کار انجام شد.

خرازی‌ها افزود: شاید اگر اصل داستان صمد بهرنگی به نمایش تبدیل می‌شد، قصه جالب‌تر و قابل قبول‌تر به سرانجام می‌رسید.

وی بازیگران این نمایش را بسیار مسلط به نقش‌ها عنوان کرد و یادآور شد بازیگران این نمایش به خوبی هم‌زمان بازی‌گری و صداپیشگی و عروسک‌گردانی را با هم انجام دادند که کار بسیار سختی است.

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران درعین‌حال عروسک‌های این نمایش را از نظر شکل و اندازه مناسب ندانست و خاطرنشان کرد زیبایی عروسک‌ها باعث هم‌زادپنداری بهتر بچه‌ها با آن می‌شود و ابعاد بزرگ‌تر عروسک هم در چنین نمایش‌هایی باعث می‌شود تماشاگر حرکت‌ها را بهتر ببیند.

وی استفاده از رنگ‌های شاد برای دکور نمایش را خوب ارزیابی کرد و تنوع در ماکت‌ها و عروسک‌های رومیزی را نیز  جذاب دانست.

رضا آشفته دیگر عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نیز از کارگردان و بازیگران نمایش کچل کفترباز به خاطر تولید این اثر برای کودکان قدردانی کرد و گفت: مسیر اجرا در این نمایش چندگانه بود چون هم بازیگر هم حرکت موزون، هم آواز داشت و دیدیم بچه‌ها این گونه نمایش را دوست دارند و با آن همراه می‌شوند.

وی ادامه داد امروزه کودکان در اسارت آپارتمان‌ها فرصت کودکی‌کردن ندارند و نمی‌توانند رویاپردازی کنند و فکر و استعدادشان را به‌خوبی پرورش دهند، بنابراین این گونه نمایش‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا بخشی از کمبودشان جبران شود.

آشفته با اشاره به این‌که بچه‌ها جهان را با فانتزی‌ها، رنگ‌ها و بازی‌ها و... می‌فهمند اضافه کرد بازی، آغاز فهمیدن بچه‌هاست و دنیای کودکی دنیای بازی طنز، شوق و شادی است و بسیاری از مباحث تربیتی را می‌توان با بازی به بچه‌ها آموخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =