کد خبر: 289605
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
بازدید 236
آغاز پویش «فصل گرم کتاب»در استان مرکزی

آغازپویش «فصل گرم کتاب» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در تابستان سال ۹۸

کانون به ‌عنوان یک سازمان متولی در غنی‌سازی اوقات فراغت، وظیفه دارد تا خدمات فرهنگی، هنری و ادبی خود را در ایام فراغت کودکان و نوجوانان عرضه کند. بر همین اساس، پویش «فصلِ گرم کتاب»، با محورهای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، معرفی خدمات کانون به گروه مخاطبان کودک و نوجوان و جذب اعضا در تابستان سال ۹۸ برگزار می‌شود.

اهداف برگزاری این پویش با شعار «آینده را باید ساخت» عبارتند از توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه، افزایش سرانه امانت و مطالعه کتاب در کودکان و نوجوانان، غنی‌سازی اوقات فراغت، ایجاد فضایی متفاوت در حوزه مطالعه کتاب برای کودکان و نوجوانان، معرفی خدمات کانون به گروه مخاطبان کودک و نوجوان و جذب اعضا.

مخاطب پویش «فصل گرم کتاب» که تابستان سال جاری در ایستگاه‌های این پویش در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود، گروه سنی کودک و نوجوان، خانواده‌ها و همچنین عموم علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

در این پویش هر استان موظف به آماده‌سازی حداقل یک ایستگاه با فضاسازی مناسب در فضاهای عمومی شهر از قبیل بوستان‌ها و تفرج‌گاه‌ها است به ‌نحوی ‌که امکان تعامل با کودکان و نوجوانان میسر باشد.

فعالیت‌های جذاب و بانشاط برای مخاطبان کودک، نوجوان و خانواده‌ها مانند بازی‌های گروهیِ محلی، قصه‌گویی، بلندخوانی کتاب و کاردستی با محوریت توسعه کتابخوانی و ارتقای مهارت‌های زندگی و همچنین شناسایی کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به عضویت در کتابخانه‌ها و معرفی نزدیک‌ترین مراکز کانون به محل سکونت آن‌ها، از جمله برنامه‌های مدنظر در پویش «فصل گرم کتاب» است.

برهمین اساس در استان مرکزی پیش بینی برنامه برای 8ایستگاه شهر اراک انجام شده است وسایر مراکز استان با همکاری دیگر مراکز شهرستان (به صورت شهرستانی ) و در مناسبتی ویژه (مانند نمایشگاههای شهرستانی ) در بازه زمانی تعیین شده به اجرای برنامه می پردازندودر این زمینه لازم است هماهنگی باواحد کارشناسی از قبل صورت گیرد وهمکاران مراکز هر شهرستان بر اساس برنامه زمانبندی نماینده شهرستان می بایست در برنامه مشارکت داشته باشند.

یکی از برنامه های اصلی ایستگاه ها معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ترغیب کودکان ونوجوانان به عضویت در مراکز فرهنگی است . در این راستا توزیع بروشور معرفی کانون و صدور کارت نمادین عضویت برای کودکان ونوجوانان به منظور ثبت نام در مراکز انجام می شود.

 هرمرکزشناسنامه مرکز (معرفی مختصر مرکز ) شامل : سال تاسیس ، نشانی مرکز عکس نمای ورودی ، تعداد اعضا ، فعالیتها و کلاسها ، موفقیتها و... را با خلاقیت خود آماده و در ایستگاه به نمایش بگذارد. ث-5از آنجا که عنوان برنامه ( پویش گرم کتاب ) می باشد ، اجرای فعالیت های هنری و سرگرمی با محوریت کتاب و کتابخوانی راانجام می دهد. و فعالیت های کتاب و نمایش خلاق: مطالعه کتاب و اجرای نمایش آن به صورت خلاق و با استفاده از عروسکهای کوچک و انگشتی و یا کاغذی

کتاب و سفالگری :مربیان در برقراری ارتباط بین فعالیت هنری و کتاب و کتابخوانی ، برنامه های متنوع و خلاقی را طراحی و اجرا می نمایند . مانند اینکه ابتدا کتاب مطالعه شود و سپس کودکان ونوجوانان به همراه خانواده هایشان و با هدایت و نظارت مربیان یکی از اشیا و یا شخصیت های موجود در کتاب را که ساخت ساده و سهل تری دارد را با گل سفال می سازند.

کتاب و نقاشی :در این فعالیت مربیان پس از مطالعه کتابی مناسب و جذاب از مراجعان می خواهند که تصویر یکی از شخصیتها و یا اتفاقات کتاب را نقاشی کنند . و در ادامه با کنار هم قرار دادن تصاویر بر روی قابی بزرگ و از پیش آماده شده معرفی بزرگی از آن کتاب تهیه و در ایستگاه قرارمی دهند.

تاب و بازی :مربیان  ضمن معرفی کتابهای مرتبط با بازی و سرگرمی مانند کتاب بازی های محلی ایران مراجعین را تشویق می کنند تا در انجام نمونه ای از آنها با هم همراهی کنند . انتخاب بازی های مناسب گروهی ، جذاب و هیجان انگیز می تواند این فعالیت (بازی و سرگرمی ) را به خوبی به مراجعه کنندگان معرفی کند.

اجرای این طرح تا 14 شهریوربا حضور مراکز فرهنگی هنری استان در پارک ها و مکان های نمایشگاهی ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =