کد خبر: 289616
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
نقد رمان هستی توسط اعضا مرکز دیواندره

جلسه نقد و بررسی کتاب "هستی" با حضور شیلان آویهنگی نویسنده وپژوهشگرکردستانی در مرکز فرهنگی هنری دیواندره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، کارشناس آفرینش های ادبی استان کردستان در ابتدای برنامه ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت: هدف از برگزاری این جلسه علاوه بر توسعه کتاب و کتابخوانی و آشنایی و بهره گیری بیشتر اعضا از منابع مطالعاتی مناسب موجود در کتابخانه های مراکز فرهنگی هنری کانون، ملموس شدن مفاهیم و ارزش های هشت سال دفاع مقدس برای نوجوانان امروزی است .

الهام زارعی زاده همچنین شیلان آویهنگی را برای اعضا معرفی کرد و افزود : شیلان آویهنگی یکی از جوانان دهه هفتادی استان کردستان است که هرچند سنش به دوران جنگ نمی‌رسد اما یکی از نویسندگان و پژوهشگران برتر حوزه انقلاب و دفاع مقدس است که تا امروز چندین کتاب در این حوزه نوشته و به عنوان منتقد در بسیاری از جلسات نقد و بررسی کتاب حضور داشته است.

زارعی زاده همچنین در رابطه با کتاب هستی عنوان کرد: هستی یکی از آثار داستانی با پرداخت به موضوع جنگ و دفاع مقدس است که برای مخاطبین نوجوان در سال 1389 توسط انتشارات کانون پرورش فکری به چاپ رسیده که در قالب رمان برای مخاطب نوجوانش از روزهای شروع جنگ ایران و عراق نوشته است.

وی در ادامه حضور بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را در این برنامه قدر گذاشت و خاطر نشان ساخت: همواره در برگزاری برنامه های مشترک پیشقدم بوده اند و تلاش می کنند تا کودکان ونوجوانان را با آرمان ها و ارزش های دفاع مقدس آشنا کنند.

در ادامه اعضا به خواندن خلاصه کتاب پرداختند و از زندگینامه و سایر آثار فرهاد حسن زاده صحبت کردند و سپس برداشت ها و نقد های مکتوب و شفاهی خود را از ماجرای کتاب، شخصیت ها، مکان و اتفاقات داستانی، پایان بندی و کشمکش ها پرداختند.

شیلان آویهنگی پس از این که صحبت ها، نقد ها و برداشت های بچه ها را شنید گفت : چند روز قبل از برگزاری این جلسه با فرهاد حسن زاده تماس گرفته و پیام او را به بچه ها منتقل کرد که ایشان از انتخاب این کتاب برای نقد و بررسی در این مرکز ابراز خوشحالی کرده و از وی درخواست کرده تا بیشتر نظرات بچه ها را در مورد اثرش بشنود و موارد مثبت و منفی در صحبت های بچه ها را به ایشان منتقل نماید.

آویهنگی در رابطه با لزوم برگزاری این جلسات گفت: این جلسات نقد و بررسی انگیزه و تحرکی برای شما ایجاد می کند و این جلسات می تواند پتانسیل و نیرویی که در درون تک تک شما وجود دارد را تقویت می کند.

وی در ادامه گفت: سرمایه و مهم ترین چیزی که یک نویسنده در ذهن دارد کلمات و واژگانی است که در ذهن دارد و این کلمات و واژگان هرچه بیشتر باشد بهتر می نویسد و این مهم به دست نمی آید مگر با مطالعه و خواندن کتاب فلذا بچه ها را به مطالعه بیشتر و مأنوس شدن با کتاب هایی که می خوانند دعوت کرد.

آویهنگی همچنین برای نویسندگی چندین مطلب را به بچه ها یادآور شد و گفت: نویسنده فقط کسی نیست که کتاب دارد شمایی که خاطراتتان را می نویسید، نویسنده اید. شمایی که برای مادرتان دو جمله ی عاشقانه در باب تشکر می نویسد، نویسنده اید. این ها قدم های اول شماست در برداشتن گام هایی که شما را به اهدافتان نزدیک می کند.

وی همچنین نکته های مهمی را در رابطه با عناصر داستانی به اختصار یادآور شد و گفت : برای آشنا شدن با نقد هم لازم است که در این زمنیه مطالعاتی داشته باشید چرا که ارزش نقد کم از ارزش نویسندگی نیست و اگر نقد نباشد بازار عرضه و  نشر کتاب دچار سکون می شود.

آویهنگی با درخواست از بچه ها برای انتخاب و مطالعه کتاب های مناسب سن و مطرح در حوزه های مختلف به بچه ها توصیه کرد: دررابطه با کتاب هایی که می خوانند فکر کنند و نقد کتاب هایی را که می خوانند بنویسند تا بتوانند به آن رجوع کنند.

 وی همچنین توضیح داد: در طولانی مدت کتاب هایی که خوانده اید را فراموش می کنید اما با نوشتن نقد مکتوب ، آن کتاب تا ابد در ذهنتان ماندگار می شود و بنابراین اولین فایده نقد به خودتان برمی گردد و بعد به نویسنده و صاحب اثر که قطعاَ متوجه نوع ارتباط مخاطب با اثرش می شود و در آثار بعدی می تواند با رفع کاستی ها  بهتر عمل کند.

آویهنگی ادامه ی جلسه را در قالب پرسش و پاسخ پیش برد به این ترتیب که بچه ها نظراتشان را در مورد نقد پرسیدند. وی با پاسخ دادن به پرسش بچه ها، انواع نقد را به زبان ساده و صمیمی نام برد و نظرات اعضا را در رابطه با عناصر، زوایای مختلف داستان دسته بندی کرد و همچنین آن ها را به طرف هدفمند تر کردن نقد هایشان راهنمایی نمود.

آویهنگی در پایان به مراحل نقد نویسی اشاره ای داشته و افزود: در مرحله اول خلاصه داستان هایی را که می خوانید برای خودتان بنویسید که این در واقع اولین مرحله از نقد کتاب است و همچنین نوع رمانی را هم که می خواهید نقد کنید، بنویسید و در این زمینه به معرفی نوع رمان هستی پرداخت و گفت: رمان هستی یک رمان تاریخی است که اشاره دارد به

بخشی از تاریخ کشور که با رشادت ها و جان فشانی ها همراه بوده است .

رمان "هستی" یکی از آثار موفق ادبیات نوجوان در سال‌های اخیر بوده که نخستین‌بار در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» به ‌دست نوجوانان ایرانی رسید این کتاب‌ در عین‌حال در شمار پرمخاطب‌ترین کتاب‌های امانت‌گرفته شده از سوی اعضای کانون در سال‌های گذشته قرار دارد.

لازم به ذکر است،این برنامه با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های  دفاع مقدس و با حضور چهل نفر از اعضای دختر و پسر مرکز دیواندره برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =