پرورش شاعر طناز در کارگاه‌های تابستانی کانون

کشف استعداد، هدایت و راهنمایی افراد مستعد و کمک به شاعران طنزپرداز برای خلق آثار ماندگار و تأثیرگذار، چشم‌انداز کارگاه‌های تخصصی تابستانی کانون پرورش فکری است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا احسان‌پور شاعر طنزپرداز و مدرس کارگاه‌های تخصصی شعر طنز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب افزود:  هدف از برگزاری این کارگاه‌ها کشف نوجوانان مستعد در زمینه شعر طنز است.

این شاعر اهل اصفهان، درباره سرفصل‌های آموزشی در کارگاه‌های شعر طنز نیز گفت: در این دوره به انواع شوخ‌طبعی (فکاهی، هزل، هجو و طنز) و مقایسه آن‌ها با توجه به عناصر ساختاری‌شان می‌پردازیم.

احسان‌پور یادآور شد: با کسب این دانش و مهارت از طریق آموزش و مقایسه این گونه‌ها، شاعر طنزپرداز می‌تواند ضمن بررسی، تجزیه و تحلیل آثار طنز و کشف و یادگیری شگردهای طنزپردازی موجود در آن‌ها، اثری متناسب با هدف، مخاطب و بستر انتشار، خلق کند. در یک کلام، «چه گفتن»، «چگونه گفتن»، «با که گفتن» و «کی و کجا گفتن» را با روش‌های علمی و بیان نمونه‌های موفق، آموزش می‌دهیم.

این شاعر و نویسنده در ادامه با بیان این‌که هیچ آموزشی نیست که نیاز به ادامه و مراحل تکمیلی نداشته باشد، درباره کارگاه‌های تکمیلی شعر طنز با زبان طنازانه خود گفت: بدیهی است که راه آموزش و یادگیری هیچ خط پایانی ندارد؛ بهتر است بگویم: «ز گهواره تا گور کانون بیا!»

وی در پایان علاقه خود به برگزاری دوره‌های شعر طنز در سراسر کشور را این‌گونه بیان کرد: امیدوارم امکانی فراهم شود که در راستای بحث عدالت آموزشی، بتوان این دانش و تجربه را به تمام علاقه‌مندان به طنز در سراسر کشور منتقل کرد. من آمادگی خودم را برای برگزاری دوره‌های این‌چنینی در هر نقطه از کشور اعلام می‌کنم.

گفتنی است چندی پیش نیز کارگاه ‌آموزشی دو روزه‌ای با حضور رضا احسان‌پور در مجتمع فرهنگی هنری کانون استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

کارگاه‌های تخصصی ویژه نوجوانان در فصل تابستان ۱۳۹۸ برای گروه‌های سنی ۸ تا ۱۸ سال در رشته‌های مختلف در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =