کد خبر: 289626
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
بازدید 640
انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری مهریز، آغاز به کار کرد

انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری مهریز با حضور سید حسین پیغمبری مدیرکل کانون پرورش فکری استان،رضازارع‌زاده فرماندار، سید محمد مهدی مدرسی‌سریزدی از نویسندگان و فعالان ادبی استان، سید علی طباطبایی نیکوکارمهریزی و بیش از چهل نفر از اعضای فعال ادبی مهریز، در قالب نشست شعر و داستان، آغاز به کار کرد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، در این نشست، پنج نفر از اعضای شاعر و چهار نفر از اعضای داستان‌نویس، آثار خود را خواندند و این آثار توسط اعضا و میهمانان، نقد و بررسی شد.

 سید حسین پیغمبری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان، شاکله‌ی داستان را به آپارتمانی تشبیه کرد وگفت: دیالوگ و حوادث در داستان به مثابه پله‌های آپارتمان هستند که   مخاطب را در پیش‌برد داستان کمک می‌کنند. اما پله‌های یک ساختمان نیاز به پاگردهایی دارد تا اجازه نفس‌گیری بدهد. توصیف در داستان اجازه نفس‌گیری را به مخاطبش می‌دهد

 در ادامه، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان، به اعضای شاعر، استفاده از زبان نو و امروزی در غزل را، توصیه کرد و اعضا را به مطالعه‌ی آثار شاعران غزل های نو امروز از جمله فاضل نظری و محمدعلی بهمنی تشویق کرد.

 محمدرضا آخوندی در نقد آثار داستانی اعضای شرکت‌کننده یادآور شد: جملات کوتاه برای بیان یک داستان‌نویس تاثیرگذار خواهد بود، درعین حال باید توجه داشت که هرچه نشانه‌گذاری در داستان‌های ما دقیق‌تر و بیشتر باشد، داستان، قوی‌تر خواهد بود. برای مثال انتخاب نام برای شخصیت‌های داستان‌هایمان یا انتخاب مکان مناسب برای وقوع حادثه و موقعیت داستانی، واین‌که وجود حادثه، موقعیت یک متن را داستانی می‌کند.

 وی به تاثیر عنصر خاطره در داستان‌نویسی بومی اشاره کرد و اظهارداشت: باید به خاطراتمان بهاء بدهیم که هرکدام قصه‌های ما هستند اگر خاطرات ما در مهریز و یزد  فراموش شوند به نوعی، قصه‌های مهریز و قصه‌های یزد فراموش می‌شوند.

 سیدمحمد مهدی مدرسی‌سریزدی میهمان این نشست، معتقد است: خاطرات ما زمینه‌های خوبی برای داستان شدن دارند زمانی که خاطرات با احساس انسانی و تخیل نویسنده درهم می‌آمیزد، داستان شکل می‌گیرد.

 مدرسی با اشاره به صحبت‌های آخوندی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان در مورد داستان، افزود: شخصیت‌ها در داستان نیز، زمانی حائز اهمیت هستند که با هم در تضاد باشند و وجود شخصیت‌های متضاد، هیجان، کنش و جذابیت و به اصطلاح تعلیق داستانی را دو چندان خواهد کرد.

 وی به داستان «کلبه‌ی عمو تم» به عنوان یکی از داستان‌های تاثیر گذار اشاره کرد و اظهار داشت: انتخاب سوژه و فکر اولیه نیز در تاثیرگذاری داستان بسیار موثر است. داستان «کلبه‌ی عمو تم» در شورش سیاه‌پوستان آمریکا و حذف نژادپرستی در این کشور تاثیر داشت.

 در پایان نشست، از سید محمد مدرسی سریزدی نویسنده و فعال ادبی با اهدای لوح سپاس به امضای سید حسین پیغمبری مدیرکل کانون پرورش فکری استان، تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =