کد خبر: 289737
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
بازدید 217
پنجمین نشست انجمن داستان آفرینش، در یزد برگزار شد

پنجمین نشست انجمن داستان آفرینش، با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری، معاون فرهنگی، کارشناسان و مربیان و اعضای ادبی در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی سه یزد، برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد، در این نشست که در دو بخش و با حضور سید حسین پیغمبری مدیرکل کانون پرورش فکری استان، محمدرضا آخوندی معاون فرهنگی، عالیه سلطانی کارشناس ادبی و جمعی از کارسناسان فرهنگی، مربیان و اعضای ادبی، برگزار شد، در بخش اول ۶ داستان از سوی اعضای انجمن خوانده و توسط اعضای دیگر نقد و بررسی شد.

 در بخش اول، داستان‌های «سرما»، «معرکه»، «پرچم‌ مشکی»، «یک روز مثل همه‌ی روزها»، «لانه‌ی پر از آب»، «بدون عنوان» و «کی تو خونه‌ی منه»، به ترتیب، از سوی مینا حسنی‌نژاد، زهرا حکیمیان، امیررضا انتظاری، عالیه سلطانی، راضیه ساقی، مبینا شیخ‌علیشاهی و زهرا امجد خوانده شد.

 توجه به تعادل استفاده از عناصر داستانی، پرهیز از شعارزدگی، توجه به استفاده از موقعیت‌های مناسب در شروع داستان، پرداخت بیشتر در داستان، جایگاه تکرار در فضای داستان، توجه به توصیف در داستان، کاربرد دو راوی در یک داستان، مدیریت نویسنده در مورد استفاده از عناصر داستانی،   از جمله مباحثی بود که توسط اعضای شرکت کننده در انجمن مطرح شد.

 در بخش دوم این نشست پس از خواندن داستان کوتاه «بچه مردم» اثر زنده یاد جلال آل‌احمد، داستان از سوی اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 محمدرضا معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان، به نمادهای موجود در این داستان اشاره کرد و گفت: شخصیت‌های داستان، نماد جامعه‌ی آن روز نویسنده است و حتی موقعیت‌های داستان هم همین ویژگی را دارند. مثلا اسبی که پایش در چاله گیر در و زخمی شده است، نماد همان زن شخصیت داستان «بچه‌ مردم» است.

 در ادامه‌ی نشست، موضوع پیشینه‌ی هویتی شخصیت در داستان «بچه مردم» اثر جلال آل‌احمد توسط فاطمه قانع مسوول انجمن داستان آفرینش کانون پرورش فکری یزد، بررسی شد.

 وی یاد آور شد: در این داستان، نویسنده از شخصیت، حتی نام نبرده است اما قرائن نشان می‌دهد که کاملا شخصیت زنِ داستان در ذهن آل‌احمد پرداخت شده، است.

 قانع با اشاره به این‌که مساله‌ی اصلی این داستان، فقر فرهنگی است نه فقر مادی، بیان داشت: زنِ شخصیت اول داستان «بچه مردم»، زنی از طبقه اجتماعی فرو دست و از آگاهی اجتماعی بالایی برخوردار نیست، به همین دلیل با وجود کار اشتباهی که انجام داده است، مدام کار خود را توجیه می‌کند.

 وی تصریح کرد: مدل دیالوگی زن و شوهر به گونه‌ای است که شوهر می‌گوید و زن گوش می‌دهد در حقیقت زنِ این داستان، فرمان‌بردار همسرش هست و زنی بی ثبات و عجولی است که با شتاب‌زدگی تصمیم می‌گیرد و بارها از آن منصرف می‌شود. در جای جای داستان نشانه‌های اخلاق این کاراکتر نشان می‌دهد که جلال آل‌احمد به عنوان نویسنده، آگاه بوده است که چه زنی و با چه مشخصاتی را به عنوان شخصیت اول، انتخاب کرده است.

 گفتنی است، نشست‌های انجمن داستان آفرینش به صورت ماهیانه در مرکزفرهنگی هنری شماره سه کانون پرورش فکری یزد، برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =