کد خبر: 289995
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
بازدید 517
پاسداشت هفته استان اردبیل در مراکز فرهنگی هنری کانون

هم‌زمان با پاسداشت هفته استان اردبیل، مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل با اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی این ایام را گرامی داشتند.

- کانون نمین

به مناسبت این ایام، کانون پرورش فکری نمین با همکاری سازمان میراث فرهنگی، سازمان مردم نهاد و صنایع‌دستی شهرستان، ویژه‌برنامه‌ای را در خصوص گرامی داشت هفته‌ی استان اردبیل برگزار کرد. در این مراسم، قصه‌گویی مادربزرگ‌ها، اعضا و مربیان، با قصه‌های بومی و قدیمی، خاطره‌ای شیرین در دل اعضای مرکز به جای گذاشت. همچنین مربیان به منظور آشنا کردن اعضا با چهره‌های شاخص شهرستان، به معرفی آثار و شخصیت یکی از چهره‌های فرهنگی و محبوب شهرستان، احد پیشگر پرداختند. اجرای مسابقه، معرفی ایام و وقایع، معرفی خاندان صفوی در اردبیل،  خواندن دکلمه‌ای در وصف استان اردبیل و  پخش کلیپ از جاذبه‌های دیدنی و بناهای تاریخی استان به ویژه بقعه‌ی شیخ صفی اردبیلی از برنامه‌های دیگری بود که اجرا شد.

در برنامه‌ای دیگر کانون پرورش فکری نمین، با همکاری سازمان مردم نهاد و اعضای فعال گردشگران جوان سبز سبلان و با حضور بیش از۴۰ نفر از اعضا و مادرانشان، از موزه و صنایع‌دستی شهرستان بازدید کردند.

در این ویژه‌برنامه، اعضا ساختمان زیبای موزه را از نزدیک دیدند و با آثار تاریخی گذشتگان آشنا شدند که در ادامه، مقاله‌ای نیز توسط یکی از اعضای مرکز در مورد نمین و تاریخ آن خوانده شد. بازدید از صنایع‌دستی شهرستان، دومین برنامه‌ای بود که اعضا و بقیه‌ی حاضران از آن بهره‌مند شدند. آن‌ها با صنایع‌دستی و بومی شهرستان، ازجمله: گلیم، جاجیم و ورنی و کارگاه‌ها و نوع بافت آن‌ها آشنا شدند، از غرفه‌ی لباس محلی، کیف، وسایل چرمی، معرق وسایل زینتی بازدید کردند و از نزدیک با کار آن‌ها آشنا شدند. پس از بازدید، اعضا در مرکز، هر آنچه را که دیده بودند، نقاشی کردند.                                                                                                  

- مرکز شماره یک کوثر

روز کوثر، برنامه‌های متنوعی در مرکز شماره یک این شهرستان برگزار و جاذبه‌های گردشگری برای اعضا معرفی شد. همچنین جورچین از عکس‌های رنگی مناطق گردشگری، شامل: پارک فدک، پل تاریخی فیروزآباد، آبگرم معدنی، حمام سنگی، سد گیوی و پل معلق مشگول تهیه‌شده بود که به صورت مسابقه جورچین بین اعضا اجرا شد و اعضا با استفاده از قطعات جورچین در ابعاد(۴۰*۳۰) این شش جاذبه‌ی زیبای شهرستان کوثر را ساختند.

شخصیت‌های شاخص فرهنگی و هنری شهرستان نیز برای اعضا معرفی و در ادامه در موضوع «شهر زیبای من» متن ادبی نوشتند. در برنامه‌ای دیگر شخصیت‌های مهم سلسله‌ی صفوی برای اعضا معرفی شد. در این برنامه اعضا با خاندان بزرگ صفوی و اقداماتشان آشنا شدند.

- مرکز شماره دو کوثر

به مناسبت  هفته اردبیل در مرکز شماره دو، جشن روز کوثر برگزار شد و برنامه‌های متنوعی برای معرفی و شناخت بیشتر اعضا با جاذبه‌های شهرستان اجرا شد.

در این ویژه‌برنامه، زهرا نوروزی مربی مسئول مرکز به معرفی شخصیت‌های برجسته شهرستان، ازجمله مرحوم حسن احمدی کیوی به عنوان چهره ماندگار، نویسنده، پژوهشگر و ادیب پرداخت. در ادامه  شعر معروف «خلخال خاطرلری» که معرفی منطقه کوثر و خلخال هست و سروده مرحوم احمدی است، برای اعضای شرکت‌کننده خوانده شد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی در قالب مسابقه پرسش و پاسخ صورت گرفت و ماکت حمام سنگی (داش حمام) با استفاده از سنگریزه و چسب حرارتی درست شد.

در برنامه‌ای دیگر نشریه دیواری با موضوع «شمس‌الدین اردبیلی» که معروف به  صفی‌الدین ابوالفتح اسحاق، ملقب به «شمس‌الدین» و معروف به «شیخ صفی»، برای شناخت بهتر اعضا با عارف و شاعر اردبیلی توسط ۴ نفر از اعضا تهیه شد. تابلو عکس از جاذبه‌های گردشگری شهرستان که توسط اداره گردشگری تهیه‌شده بود و به صورت نمایشگاهی در معرض دید بیش از۵۰ نفر از اعضا و علاقه‌مندان قرار گرفت.

- کانون انگوت

اعضا کودک و نوجوان مرکز به مناسبت روز انگوت و هفته اردبیل به همراه اولیا در ایستگاه نقاشی  با عنوان «جاذبه‌های دیدنی شهر من» شرکت کردند. در این برنامه که در پارک ولایت شهر و غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  برگزار شد، افسانه سادات مزین ضمن تشکر از حضور پرشور اعضا و والدین  به معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر و همچنین به معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین اردبیلی پرداخت. در ادامه، بازدیدکنندگان از نمایشگاه نقاشی اعضا بازدید و در پایان برنامه به قید قرعه از ده نقاشی برتر تجلیل به عمل آمد.

- کانون جعفرآباد

در کانون پرورش فکری جعفرآباد به مناسبت هفته استان اردبیل، روز بیله سوار و جعفرآباد، برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی اجرا شد. ابتدا مربی مسئول مرکز در مورد هفته اردبیل و علت نام‌گذاری این هفته به نام اردبیل (سلسله صفویان و خدمات این سلسله به کشور و دین اسلام و تشیع) توضیحاتی ارائه کرد. بعد مهمان برنامه در مورد شهر جعفرآباد و جاهای گردشگری و صنایع‌دستی مثل: فرش‌بافی و غذاهای محلی برای اعضا سخنرانی کرد.

در ادامه برنامه در حوزه فرهنگی، برنامه‌هایی همچون معرفی استان اردبیل و قابلیت‌های دیدنی این استان شامل: دریاچه شورابیل، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و ... انجام شد.

- کانون رضی

مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری رضی هم‌زمان با هفته ملی اردبیل، برنامه بازدید از صخره تاریخی قزل قیه را برای اعضا برگزار کرد تا ضمن ایجاد فضایی شاد و خاطره‌انگیز، بچه‌ها با اماکن تاریخی آشنا شوند. در ادامه مربی مسئول مرکز مطالبی در مورد آغاز حکومت سلسله صفوی، معرفی شخصیت‌های مهم و مؤثر صفوی، معرفی هفته ملی اردبیل و علت نام‌گذاری این هفته به نام اردبیل، آداب و رسوم، مکان‌های گردشگری و سوغاتی‌ها با اعضا به گفتگو نشست. همچنین اعضای دختر مرکز با تهیه روزنامه دیواری با موضوع شخصیت‌های مهم صفوی به صورت تصویری، سلسله صفوی و اقدامات مهم  این  حکومت به اعضا معرفی شد. مربی هنری مرکز نیز در رابطه با هفته ملی اردبیل و حکومت صفوی، کارگاه سفال و نقاشی روی سنگ‌های جمع‌آوری‌شده توسط اعضا برگزار نمود.                                                                                              

- مرکز شماره دو پارس‌آباد

به مناسبت هفته اردبیل، ویژه‌برنامه  فرهنگی باهدف تشریح و تبیین جایگاه صفویه در تاریخ سیاسی و فرهنگی استان در مرکز ۲ کانون پارس‌آباد برگزار شد. در این برنامه که حضور پرشور اعضا و والدینشان مشهود بود، برنامه‌های متنوع فرهنگی ازجمله: شعرخوانی با موضوع «گوزل شهریمیز» توسط فاطمه جهانگیری، برپایی نمایشگاه کتاب تحت عنوان با مؤلفان شهر پارس‌آباد که بیش از۵۰ عنوان کتاب از نویسندگان شهر پارس‌آباد به نمایش گذاشته شد، معرفی جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی استان (بقعه شیخ صفی، تپه نادری و ...)، نشریه دیواری با عنوان اردبیل دریک نگاه، معرفی شهرستان‌های استان در قالب جورچین، معرفی کتاب مغان درگذر تاریخ نوشته میر نبی عزیززاده توسط اعضا و مربیان مرکز اجرا شد.

از دیگر برنامه‌های جذاب بخش نمایشگاه، معرفی یکی از نویسندگان نوجوان مرکز ۲ کانون پارس‌آباد به نام عرفان ابراهیمی که توانسته بود کتابی تحت عنوان «سفری به چشم» به  چاپ برساند. همچنین معرفی کتاب ساز کانون فاطمه جهانگیری یکی دیگر از نویسندگان مرکز که کتاب او تحت عنوان «صدای بد تلفن» در نمایشگاه با مؤلفان شهر پارس‌آباد رونمایی و در معرض دید علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار گرفت.

- کانون نیر

به مناسبت گرامیداشت هفته استان فعالیت‌هایی توسط مربیان کانون نیر برای کودکان و نوجوانان برگزار شد. معرفی شخصیت‌های شاه اسماعیل و شاه‌عباس صفوی و ساخت تمثال سفالی آن‌ها به صورت کتیبه، برگزاری کارگاه طراحی با موضوع پل قرمز شهرستان، آشنا کردن اعضا با جاذبه‌های گردشگری در قالب برنامه نیر گردی و بازدید از پل قرمز، موزه و چشمه‌های بولاغلار، تهیه نشریه دیواری معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین اردبیلی و نصب در مرکز، برگزاری نشست هفته استان با دعوت از اولیا و سخنرانی معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان از اهم برنامه‌ها بود.

- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد به مناسبت گرامیداشت روز ملی اردبیل، برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی را در سالن مطالعه و سینمای مرکز برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول، با اشاره به قدمت تاریخی مذهبی این شهر و علت نام‌گذاری چهارم مردادماه به عنوان روز ملی اردبیل گفت: جایگاه اردبیل از نظر تاریخی، مذهبی به دوران تأسیس سلسله صفویه بازمی‌گردد، جایگاه و منزلتی که مذهب رسمی کشور را به نام تشیع تغییر داد.

وی با اشاره به اینکه اردبیل به خاطر استقرار دولت وحدت ملی از زمان صفویان و برچیدن دولت‌های ملوک‌الطوایفی در جغرافیای ایران حقی به گردن ایران دارد، خاطرنشان کرد: با استقرار دولت صفویه مذهب شیعه به‌طور رسمی در ایران برقرار شد و این افتخار بزرگی برای اردبیل است.

 معرفی استان در حوزه‌های تاریخی، گردشگری و فرهنگی از قبیل پل معلق مشکین‌شهر، بقعه کلخوران، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، چشمه‌های آب گرم سرعین، جنگل فندق لو، دریاچه شورابیل، دریاچه نئور، معرفی شخصیت شاه اسماعیل یکم، دکلمه در وصف اردبیل توسط فاطمه پناهی، اجرای مسابقه نقاشی و سفالگری با موضوع آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های اجرایی بود.

- کانون اصلاندوز

مراسم گرامیداشت هفته استان با همکاری کتابخانه‌های عمومی در مرکز اصلاندوز اجرا شد. در این مراسم موسی بیدار محقق و پژوهشگر و مسئول کتابخانه‌های عمومی شهرستان اصلاندوز  ضمن معرفی کتاب‌های استان شناسی، به معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی شهرستان پرداخت. در ادامه اعضا به همراه والدین خود در مسابقه نقاشی با موضوع «زیبایی‌های شهر من» شرکت کردند. برپایی نمایشگاه کتاب‌های استان شناسی و اجرای نشریه کاغذی با عنوان برگی از تاریخ که به معرفی شخصیت شاه سلطان حسین صفوی می‌پرداخت ازجمله برنامه‌های اجراشده این ایام فرخنده بود.

- کانون خلخال

مرکز فرهنگی هنری خلخال به مناسبت هفته‌ اردبیل و  روز خلخال برنامه‌های متعددی را اجرا کرد. معرفی استان اردبیل: در این فعالیت، مربی استان زرخیز اردبیل را با استفاده از نقشه و بروشورهای مختلفی به معرفی آثار و بناهای تاریخی مانند: مجموعه شیخ صفی، شهرها، آداب و رسوم، زبان و دین، نژاد، فرهنگ و مشاهیر پرداخت.

معرفی شاه‌عباس صفوی: این فعالیت به دو شیوه‌ی قصه‌گویی و تهیه نشریه صورت گرفت. اعضا با راهنمایی مربی، حاصل مطالعات و تحقیقاتشان را در قالب نشریه دیواری درست کرده و در جای مناسب نصب کردند. در فعالیت قصه‌گویی نیز، قصه‌ی کچل شاه‌عباس توسط مربی، برای بچه‌ها قصه‌گویی شد.

بازدید از موزه‌ی شهرستان خلخال: این برنامه به مناسبت روز خلخال اجرا شد و اعضا با همراهی مربی مسئول و مربی ادبی مرکز، از موزه‌ی شهرستان بازدید کردند. کارشناس موزه، توضیحات لازم را در خصوص آثاری که در آنجا بود، ارائه داد. بعد از اتمام بازدید، بچه‌ها به مرکز مراجعه کردند و حاصل بازدید را در قالب خاطره نوشتند.

معرفی شهرستان خلخال و جمله سازی ادبی: در این برنامه ابتدا مربی توضیحات لازم را در خصوص شهرستان خلخال،آثار تاریخی، جاذبه‌ها طبیعی، فرهنگ، آداب و رسوم و شخصیت‌ها ارائه داد و در ادامه از بچه‌ها خواست هر کدام ۵ جمله در مورد وطن خود بنویسند. در پایان بچه‌ها جملاتشان را برای همدیگر خواندند.

- کانون هشتجین

به مناسبت هفته ملی اردبیل در مرکز هشجین فعالیت‌های زیر اجرا شد: معرفی ایام و وقایع، چهارم مردادماه روز ملی اردبیل به اعضا معرفی شد. در این فعالیت  تاریخچه سلسله صفوی و بخش‌هایی از زندگینامه و حکومت شاه اسماعیل برای اعضا بازگو شد. تعدادی از عکس‌های بناهای تاریخی اردبیل و هشجین برای اعضا در سالن مرکز به نمایش درآمد. درباره تاریخچه عالی‌قاپو و زمان ساخت بناهای مربوط به دوره صفوی برای اعضا توضیحاتی ارائه داده شد. اعضای پسر یک نشریه با کمک‌مربی با عنوان هفته ملی اردبیل درست کردند و درنهایت یک قصه از قصه‌های شاه‌عباس صفوی برای بچه‌ها گفته شد.

- مراکز فرهنگی هنری کانون مشکین‌شهر

اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشکین‌شهر از بقعه شیخ حیدر بازدید کردند.

اعضای مراکز سه‌گانه کانون شهرستان مشکین‌شهر به مناسبت روز مشکین‌شهر به همراه مربیان مراکز نیلوفر صفروند، نیر پیکام، معصومه رحیم زاده از بقعه  شیخ حیدر بازدید کردند.

برنامه بازدید مراکز کانون شهرستان هم‌زمان با هفته اردبیل و در روز مشکین‌شهر انجام گرفت. این برنامه با  همکاری ریاست اداره میراث فرهنگی اجرا و نماینده آن اداره، حمید پاسبانی به عنوان راهنما و کارشناس بقعه با کانون همکاری کرد. اعضای نوجوان مراکز با زمینه فکری و اطلاعات اولیه‌ای که از  کارگاه‌های معرفی وقایع و ایام در مراکزشان به دست آورده بودند در بقعه حاضر شدند و ضمن بازدید از تمامی بخش‌های بقعه شامل: بازارچه، صحن اصلی، کتیبه شهدای روحانی و  ساختمان بقعه از توضیحات حمید پاسبانی استفاده نمودند. قبور شهدای چالدران، قبر شیخ حیدر علت مرگ شیخ حیدر، شکل و اندازه اولیه بنای بقعه علائم و کاشی‌کاری‌ها و ... همه پرسش‌های اعضای کانون بودند که توسط آقای پاسبانی پاسخ داده شد. در پایان بازدید اعضا به مرکز مراجعه نمودند و  برگه‌های گزارش خود شامل پرسش‌ها و پاسخ‌ها و مشاهدات را تکمیل کردند.

لطفاً گزارش تصویری برنامه‌ها را اینجا مشاهده نمایید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =