کد خبر: 290077
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
گشایش انجمن قصه‌گویی شاخه غرب مازندران

انجمن قصه گویی شاخه غرب استان مازندران در شهرستان چالوس آغاز به کار کرد.

به گز ارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، این کانون به‌منظور ترویج فرهنگ قصه‌گویی، انجمن  قصه گویی مازندران را در دو حوزه شرق و غرب مازندران افتتاح نمود.

بر این اساس، دومین انجمن قصه گویی با حضور مربیان مراکز فرهنگی هنری غرب استان، اعضای این مراکز و اساتید و پژوهش‌گران در مرکز شماره 2 چالوس برگزار شد.

مدیر کل کانون مازندران  دراین مراسم از راه اندازی انجمن‌های تخصصی در کانون به‌منظور توسعه تخصصی توان مربیان و اعضا و دیگر علاقه‎مندان یاد کرد و افزود: قصه گویی به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم و تخصصی در کانون  همواره مورد توجه بوده و این انجمن گام مهمی در توسعه بیش از پیش و معرفی هرچه بیشتر هنر قصه گویی دارد.

محمد علی یزدان شناس اظهار داشت: بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی  امسال در مراحل؛ کتاب‌خانه‌ای، استانی، منطقه‌ای، ملی و بین المللی با موضوع " زندگی من"  برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به سایت کانون پرورش فکری در بخش متعدد این جشنواره شرکت نمایند.

دکتر قوام الدین بینایی، مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر قصه و  قصه‌گویی که خود نیز از اعضای قدیم کانون پرورش فکری شهرستان نور بود، ضمن بیان خاطرات خوش کانون و ظرفیت این مجموعه فرهنگی افزود: "با حضور در کانون به دوران کودکی ام و اصل خودم برگشتم".

وی به نقش قصه گویی در پرورش استعدادها و تخیلات کودکان ونوجوانان اشاره نمود و بیان داشت: بسیاری از اختراعات و اکتشافات محصول تخیل بشر است.

دکتر بینایی یادآور شد: برای حفظ فرهنگ و ارتباط بین گذشتگان و آیندگان می بایست داستان‌ها ثبت شوند و امکانات لازم برای این مهم می بایست فراهم شود.

این پژوهش‌گر و مدرس تاریخ افزود: کانون نقش بسیار مهمی دارد و آینده به دست کودکان ونوجوانان شکل می گیرد و بر همین اساس، برنامه‌های کانون انساز هستند و قصه‌گویی هم ظرفیت موثری در این خصوص دارد.

نادعلی فلاح از پژوهش‌گران قصه‌گویی که کتاب 5 جلدی از قصه‌های ثبت شده از زبان روایان و قصه‌گویان داشته است؛  در این برنامه به اهمیت ثبت و ضبط قصه‌های کهن از زبان راویان اشاره کرد و افزود:  بسیاری از آیین‌ها، آداب و رسوم ما ریشه در قصه‌ها دارند که می توان با گردآوری و ثبت آن در خصوص حفظ و رشد فرهنگی اصیل کشورمان قدم برداریم.

علی‌مراد خرمی، کارشناس فرهنگی این کانون و دبیر انجمن قصه‌گویی مازندران نیز به اهمییت معرفی فرهنگی غنی ایران و مازندران به کودکان ونوجوانان اشاره نمود و اظهار داشت:  قصه‌گویی یکی از برنامه‌های مهم کانون در این خصوص است و ترویج و تبلیغات بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی یکی از راه‌کارهای لازم برای مشارکت مردمی در این فرایند فرهنگی و هنری  است.

خرمی از شکل گیری انجمن قصه‌گویی در شرق و غرب مازندران با حضور قصه‌گویان، پژوهش‌گران و علاقه‌مندان خبر داد و افزود: در این انجمن به صورت تخصصی تلاش خواهیم کرد تا ضمن شناسایی قصه‌های کهن و شفاهی زمینه پرورش استعداهای این هنر را فراهم نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =