کارگاه داستان‌نویسی ادبیات پایداری برای نوجوانان

بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «دختر شینا» به‌عنوان یکی از مدرسان مهرواره داستان آفرینش کانون، نوجوانان داستان‌نویس را با ادبیات پایداری آشنا کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، راوی این اثر پرمخاطب در این‌باره توضیح داد: گفت‌وگو درحوزه‌ی ادبیات پایداری با نوجوانانی که جنگ را تجربه نکرده‌اند، محور اصلی مباحث این کارگاه بود چراکه بچه‌ها وقتی وارد حوزه ادبیات پایداری می‌شوند، بیشتر به داشته‌های ذهنی‌ و رسوبات «مطالعات» ی که از کتاب‌های دیگر در یادشان است، بهره می‌گیرند و با این موضوع، کلیشه‌ای برخورد می‌کنند و دچار شعارزدگی می‌شوند.

ضرابی‌زاده افزود: در ادبیات پایداری محور، انسان و تعالی اوست. بچه‌ها برای موفقیت در این عرصه باید مطالعه‌شان را در زمینه‌هایی مانند روان‌شناسی، تاریخ، علوم اجتماعی و دفاع مقدس بالا ببرند. اما دیدن فیلم‌های موفق خارجی و داخلی نیز برای این تغییر نگاه مفید است.

نویسنده کتاب «ساجی»، نشستن پای صحبت‌های کسانی که راوی جنگ هستند و این رخداد تاریخی را تجربه‌کرده‌اند و از آن خاطراتی دارند، بسیار مهم دانست و یادآور شد: راویان دفاع مقدس یک ثروت و گنجینه‌اند و نوجوانان می‌توانند از این راه سوژه‌های داستانی را پیدا و با پرداختن به آن، داستان‌های خوبی را خلق کنند. جنگ در کشور ما یک واقعیت است که اتفاق افتاده است و نمی‌توان با تخیل به آن پرداخت.

او که در حاشیه نخستین مهرواره داستان آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تبریز سخن می‌گفت با بیان این که سال‌ها بود که چنین رویدادهایی در حوزه شعر و داستان در کانون برگزار نمی‌شد افزود:  امسال خوشبختانه یک رویداد ادبی در کانون شکل گرفت و این‌که این فعالیت جزء پیش‌بینی‌های مسئولان قرار گرفته و حساسیت آن‌ها را برانگیخته، نشان‌دهنده اهمیت آن و قابل قدردانی است.

ضرابی‌زاده با یادآوری خاطره همایش‌های آیش در سال‌های دور، یادآوری کرد: ۲۰ سال پیش برگزاری «آیش» از سوی آفرینش‌های ادبی کانون در استان‌های مختلف کشور با حضور پرورش یافتگان کلاس‌های ادبی حضوری کانون، باعث شد تا بچه‌ها تجربه‌های‌شان را به اشتراک بگذارند، خود من هر آنچه که به‌دست آوردم، از دورانی بود که در جشنواره‌های «آیش» آفرینش‌های ادبی حضور داشتم.

نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» که سال‌ها به‌عنوان مربی و کارشناس با کانون همکاری کرده و به تازگی به عنوان مدیرکل کانون استان همدان منصوب شده، یادآور شد: نوجوانان عضو کانون که تعدادی از برگزیدگان آن در حوزه داستان در مهرواره آفرینش شرکت‌کرده‌اند، از قدرت نقد و تحلیل مسایل سیاسی، اجتماعی و ادبی برخوردار هستند و به نظرم با وجود مربیان خوب، بامطالعه، توانمند و باانگیزه‌ای که دارند می‌توانند در آینده به نویسنده‌های فعال، حرفه‌ای و خوش‌نامی تبدیل شوند.

وی با بیان این که مربیان مراکز کانون از دانش زیادی برخوردارند در عین حال بر لزوم بروز شدن و آموزش آن‌ها برای این که سطح‌شان از اعضا بالاتر باشد و بتوانند این دانش را افزایش دهند، تاکید کرد.

نویسنده کتاب «محله حاجی» حضور استادان به‌نام، صاحب‌نظر و حرفه‌ای را که آثارشان با اقبال مواجه  شده است یکی از نکته‌های مثبت مهرواره داستان کانون عنوان کرد و گفت: اگر بچه‌ها از هر یک از این مدرسان چند مورد کلیدی هم یاد بگیرند، برای‌شان مفید است. شاید کم‌ترین کاری که به‌نظرم در این کارگاه‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد انگیزه دادن به نوجوانان داستان‌نویس است تا بدانند آینده‌ای شبیه نویسنده‌های خوش‌نام دارند.

ضرابی‌زاده در عین حال به‌دست آوردن تجربه زندگی اردویی و دسته‌جمعی و به اشتراک گذاشتن نوشته‌ها را از دیگر نکات مثبت این رویداد ادبی برشمرد که می‌تواند اثرات خوبی بر روی نوجوانان برجای بگذارد.

مهرواره داستان آفرینش با حضور ۸۶ عضو برگزیده و ارشد داستان‌نویس انجمن‌های ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سراسر کشور از ۱۴ تا ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ به همت معاونت فرهنگی کانون و به میزبانی کانون استان آذربایجان شرقی در تبریز در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =