هنر، زبان ارتباط با کودک است

ابراهیم زره‌ساز در نشست خبری بیست‌ و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در جمع اصحاب رسانه گفت: ما به دنبال بازیابی هویت برای نسل جدید هستیم و قصه‌های شیرین رضوی که به زندگی و سیره امام رضا(ع) می‌پردازد، منابع خوبی از قصه‌های دینی و هویتی هستند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور مدیرکل کانون، اصحاب رسانه و مجید خرمی مدیرکل روابط عمومی شهرداری مشهد روز سه‌شنبه ۱۵ مردادماه ۱۳۹۷برگزار شد.

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون در این نشست خبری به قدمت قصه و قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: قصه‌گویی از زمان خلقت بشر آغاز شد و در واقع قصه‌ها تاریخی به اندازه تاریخ بشریت دارند.

مدیرکل کانون ضمن تاکید بر تاثیر مثبت قصه در زندگی بشر، از آن به عنوان یک الگو یاد کرد و گفت: خراسان مهد ادبیات کشور است و در کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی، منابع ارزشمندی از قصه‌های تاریخی را داریم و در واقع استان ما به لحاظ قصه‌های هویتی در سطح بالایی قرار دارد و مجاورت امام مهربانی‌ها، باعث شده منابع فراوانی از قصه‌های شنیدنی از سیره زندگی آن بزرگوار در اختیار ما باشد.  

زره‌ساز در ادامه در خصوص جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: این جشنواره بیست و دومین دوره‌اش را با شعار «آینده ساختنی است» در چند سطح؛ شهرستان، استان، منطقه، ملی و بین‌المللی، درسال جاری برگزار خواهد کرد و امیدواریم هم‌چون گذشته با استقبال خوب عموم مواجه شود.

دبیر جشنواره قصه‌گویی استان از برگزاری اختتامیه جشنواره در شب یلدا خبر داد و گفت: در مرحله منطقه‌ای، ما میزبان قصه‌گویان برتر۶ استان خواهیم بود که تلاش داریم این رویداد فرهنگی در ۲۸ آبان‌ماه برگزار شود و امیدواریم شاهد یک رقابت سالم و با کیفیت باشیم.    

او در توضیح بخش‌های مختلف جشنواره گفت: این جشنواره در دو قالب اصلی، قصه‌های صحنه‌ای و ویدیوهای ۹۰ثانیه‌ای برگزار می‌شود که در بخش ۹۰ثانیه‌ای شرکت‌کنندگان قصه‌هایی با موضوع «زندگی من» روایت می‌کنند و پس از تهیه فیلم آن را برای دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کند و سال گذشته این بخش یکی از پرطرفدارترین بخش‌های جشنواره محسوب شد.

زره‌ساز به مشارکت شهرداری مشهد و کانون خراسان رضوی در برگزاری بهتر این جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخشی با عنوان «شهر من» افراد قصه‌هایی از آن‌چه در شهرشان اتفاق افتاده بیان می‌کنند و به بهترین آن‌ها جوایزی اهدا می‌شود.

مجید خرمی مدیرکل روابط عمومی شهرداری مشهد نیز ضمن دعوت عموم برای مشارکت در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون گفت: هر شهری قصه خاص خود را دارد. فرقی ندارد آن شهر کجای دنیا باشد و این وظیفه مدیران است که شرایط لازم به منظور پایداری هویت ملی و مذهبی را برای هنرمندان، اهالی ادب و رسانه فراهم آورند تا این قصه‌ها به عنوان یک میراث فرهنگی و معنوی برای آن شهر ثبت شود.

خرمی در ادامه افزود: در شهر مشهد هم چون سایر شهرها، قصه‌هایی از بزرگ‌ترها برایمان روایت شده است و ما نیز در دوران کودکی قصه‌های شیرین و شنیدنی از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها شنیده‌ایم و همگی مرتبط با همین جغرافیا است. به عنوان مثال قصه پاره سنگی که فرسنگ‌ها راه طی می‌کند تا برای زیارت امام رئوف به مشهد برسد یا قصه شتری که از کشتارگاه فرار می‌کند و به آقا علی‌ابن‌موسی‌الرضا پناه می‌برد یا همان قصه زنان سناباد و ضامن آهو که نسل به نسل منتقل شد و در خاطرات‌مان نقش بست.

خرمی مشارکت در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را فرصتی برای انتقال فرهنگ و هویت گذشتگان عنوان کرد و گفت: ما نیز تلاش می‌کنیم تا با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، این قصه‌ها را به گوش همگان برسانیم.

گفتنی است؛ مرحله منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با حضور قصه‌گویان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در آبان‌ماه ۱۳۹۸ در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =