سامان‌دهی فعالیت‌های آموزشی در حوزه داستان‌نویسی نوجوانان

برای بالابردن سطح دانش علمی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون در حوزه داستان‌نویسی باید فعالیت‌های گسترده آموزشی طراحی و برنامه‌ریزی شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدجواد جزینی که به‌عنوان مدرس کارگاه داستان‌نویسی مربیان و اعضای نخستین مهرواره آفرینش به تبریز سفر کرده بود در حاشیه این رویداد ادبی گفت: وظیفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش مستمر خلاقیت‌های ادبی و همچنین داستان‌نویسی و نویسندگی است.

نویسنده مجموعه «تابستان پر ماجرا» در ادامه یادآور شد، کانون این وظیفه پرارج و اهمیت خود را در این سال‌ها انجام داده و به خوبی پیشرفت کرده است. شاید بتوان گفت که هیچ نهاد دیگری در کشور، با این شرح وظایف، مسئولیت این بخش را ندارد که کانون پرورش فکری با تمام افت و خیزهای خود در حال ادامه این مسیر است.

به گفته جزینی برگزاری چنین مهرواره‌هایی این امکان را می‌دهد که نیروهای خلاق سراسر کشور در یک محیط آموزشی گردهم آیند و از تجربه‌های نویسندگانی که شاید پیدا کردن آنان و کنار یکدیگر جمع کردن و ارتباط با آنان برای تک تک اعضا مشکل باشد. بهره ببرند.

او که در نشست نقد کتاب «خواهرم عنکبوت» جلال‌ آل‌احمد نیز حضور پیدا کرده بود؛ همچنین گفت: کانون این امکان را برای نوجوانان شرکت‌کننده در مهرواره فراهم کرده که در نشست‌های مختلف تخصصی به دانش‌افزایی و کسب تجربه بپردازند. این کاری پر ارج بوده و ادامه همان سیاست است.

جزینی ادامه داد: شاید این کار سر و صدای کمتر تبلیغاتی در عرصه فرهنگی داشته باشد، ولی به نظرم به اندازه کافی پراهمیت است و تردیدی ندارم که در آینده از بین همین اعضا، نویسندگان و داستان‌نویسان آینده کشور سر بلند خواهند کرد.

نویسنده مجموعه «ایل بی‌سوار» در ادامه خاطرنشان کرد: سال‌هاست که با کانون در ارتباط هستم و در جلسه‌های ماهانه و فصلی با کودکان و نوجوانان در مراکز شرکت می‌کنم، استعدادهایی را مشاهده کردم که ارزشمند هستند و وظیفه و کار کانون نیز کشف همین استعدادها و فراهم کردن زمینه برای آموزش‌های لازم است. تردیدی ندارم که کار مستمر آموزشی امیدبخش بوده و برای فردای کشور ما مفید واقع خواهد شد. البته گمان می‌کنم کانون از قبل در این زمینه تجاربی را داشته است.

جزینی در پایان سخنانش تاکید کرد: وظیفه ما خواندن و نوشتن است. برای من و اعضا که دغدغه مشترکی برای امر نوشتن داریم، چیزی روشن‌تر از این مسأله وجود ندارد که ما باید خیلی خیلی بخوانیم و بنویسیم. افرادی که نویسنده موفق‌تری بودند، این دو تجربه را به صورت توأمان و همراه با هم داشته‌اند.

مهرواره داستان آفرینش با حضور ۸۶ عضو برگزیده و ارشد داستان‌نویس انجمن‌های ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سراسر کشور که از 14 مرداد 1398 به همت معاونت فرهنگی کانون و به میزبانی کانون استان آذربایجان شرقی در تبریز برپا شده بود، روز 17 مرداد به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =