مدیر سابق خبر و خبرنگار دفتر نمایندگی صدا و سیما در شبه قاره هند مهمان جشنواره قصه گویی شد

مهرداد نجف شعار مدیر باشگاه خبرنگاران جوان استان همدان در جلسه ای با بهناز ضرابی زاده مدیرکل کانون استان از جزییات بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی باخبر شد و برای پوشش خبری مناسب جشنواره قول مساعد داد.

مهرداد نجف‌شعار کارشناس ارشد مردم‌شناسی که خبرنگاری صدا و سیما از سال 82 تا 90، مدیر خبر صدا و سیمای استان مرکزی از سال 90 تا 93، مدیر خبر و خبرنگار دفتر نمایندگی صدا و سیما در شبه قاره هند(دهلی‌نو) از سال 93 تا 97 را در کارنامه خود دارد هم‌اکنون با عنوان مدیر باشگاه خبرنگاران جوان استان همدان مشغول به فعالیت است.

طبق تفاهم‌نامه کانون با باشگاه خبرنگاران جوان جهت پوشش خبری جشنواره قصه‌گویی، جلسه‌ای مشترک جهت آشنایی وی با جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در روز 19 مردادماه در دفتر مدیرکل کانون استان همدان برگزار شد و پس از معرفی جشنواره برای این مدیر خبری با سابقه، وی از همکاری با کانون جهت پوشش خبری این رویداد مهم فرهنگی استقبال کرد.

مهرداد نجف شعار گفت:  قصه و قصه‌گویی دارای کارکردهای چندگانه است نخست اینکه بخشی از فرهنگ کهن هر جامعه‌ای را قصه‌ها، روایت می‌کنند. افکار و اندیشه‌های خالق داستان‌های واقعی و یا تخیلی، از آداب، رسوم و سنن جوامع مختلف الهام و شکل می‌گیرد و در این آداب و رسوم در قالب قصه و داستان و روایت سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

دوم آموزش: قصه‌ها  به صورت غیرمستقیم و یا مستقیم حاوی نکات آموزشی، پرورشی و پند و اندرز است که خود در تربیت و شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان نقش مهمی ایفا می کند، قصه و داستان با روح و فطرت آدمی عجین است و بی دلیل نیست که هر کودک و خردسالی هم که به سن تکلم نرسیده است با داستان و قصه‌های مادرانه آرام می‌گیرد. در عصر سلطه رسانه‌ها، گزارش‌های خبری و مستندهایی  اثرگذار هستند که داستان جذاب داشته باشد و در گزارش‌های خبری باید نقش اول داستان وجود داشته باشد. این نوع نگاه و رویکرد به تولیدات رسانه های نوین، نشانه نقش بدون جایگزین قصه و داستان در شکل‌دهی افکار و جریان‌سازی در جامعه است که حتی در قالب‌های نوین، ایفای نقش می‌کند.

و سوم سرگرمی : در گذشته که رسانه‌ها این‌گونه در زندگی مردم نفوذ نداشتند قصه‌ها و قصه‌گویان مهمترین سرگرمی مردمان این سرزمین بودند و  در شب‌های بلند زمستان پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با قصه‌ها و متل‌ها، لحظاتی آرام  و دلنشین را برای فرزندان خود خلق می‌کردند.

 اهمیت قصه و قصه‌گویی در جوامع مختلف بر کسی پوشیده نیست و برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بدون شک کاری ارزشمند است و در احیا و تقویت هنر قصه‌گویی خود به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه ایرانی و از سویی دیگر به عنوان روایتگر لایه‌های متنوع و جذاب فرهنگ و فولکلور مناطق مختلف، موثر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =