مبنای کار کانون، قصه‌گویی است/ جشن قصه در کانون دامغان

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران در جشن قصه‌ی مربیان و اعضای کانون پرورش فکری دامغان، مبنای کار کانون را قصه‌گویی عنوان کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، جشن قصه پیش‌درآمدی بر بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با دعوت از نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری استان، حسن ذوالفقاری نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران، رضا هوشمند نویسنده، ناشر و دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران، علی‌اصغر خطیب‌زاده کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان شهرستانی، مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، اعضای کودک و نوجوان و والدین آن‌ها صبح روز یک‌شنبه ۲۰ مردادماه ۱۳۹۸ در مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان برگزار شد.

ذوالفقاری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان، اعضا و والدین آن‌ها به بیان خاطرات دوران کودکی و عضویت خود در کانون پرورش فکری پرداخت و با گرامی‌داشت یاد و نام فرشید مثقالی هنرمند برجسته‌ی ایران در حوزه‌ی تصویرگری و انیمیشن(پویایی‌نمایی)، جایگاه کانون پرورش فکری را مهم دانست و بر آشنایی خود با مثقالی در کانون پرورش فکری تأکید کرد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان این‌که کانون، مخاطبان خود را با کتاب و مطالعه آشنا می‌کند، گفت: وقتی کودک و نوجوان، کتاب‌خوان شود به دریا متصل می‌شود.

ذوالفقاری تصریح کرد: کانون پرورش فکری، عنوان بسیار زیبایی دارد و با فکر و خلاقیت مخاطب در ارتباط است و اگر تفکر تربیت شود، خلاقیت شکل می‌گیرد.

وی در ادامه‌ی سخنانش به مدیرکل، کارشناسان، مربیان، اعضای کودک و نوجوان و حتی والدین آن‌ها تبریک گفت که در مکان بسیار مناسب و محیطی سالم قدم گذاشته‌اند و آینده‌ی روشن و درخشانی پیشِ رو دارند.

ذوالفقاری هم‌چنین با اشاره به داستان انوشیروان، خاطرنشان کرد: گذشتگان، کانون پرورش فکری را کاشتند و امروز، فصل برداشت محصول است و بایست سعی کنیم با شرکت در فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون، میراث‌داران خوبی باشیم که اگر ذهن کودکان را درست پرورش دهیم و خلاق، بار آوریم بی‌شک در آینده، افراد بسیار مفیدی در جامعه خواهند شد.

مبنای کار کانون، قصه‌گویی است

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران، مبنای کار کانون پرورش فکری را قصه‌گویی و فعالیت‌های هنری دانست و یادآور شد: قصه، روشی بسیار مهم در تربیت و در واقع، روش تربیتی خداوند است و تمام کتاب‌های آسمانی سرشار از قصه‌هایی است که به ما زندگی‌کردن می‌آموزند و نقش تربیتی عمیقی دارند.

ذوالفقاری در ادامه افزود: شعرا و نویسندگان هم کتاب‌های خود را با قصه آغاز کردند و در این بین، سعدی که ۸۰۰ سال حق معلمی به گردن همه‌ی ما دارد در آثارش از روش قصه استفاده کرده و کتاب گلستان و بوستان سعدی هرکدام شامل ۱۸۰ حکایت کوتاه از زندگی امروز و مدینه‌ی فاضله و آرمانی است.

وی تأکید کرد: در گذشته نه‌تنها در ایران؛ بلکه در کشورهای آسیایی و اروپایی هم بدون استثنا هرکه باسواد می‌شد بایست کتاب گلستان را می‌خواند.

در هیچ‌جا مثل کانون، «قصه» تولید نمی‌شود

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران اظهار داشت: قصه و قصه‌خوانی در زندگی گذشته، نقش مهم و حساسی داشته و بیش‌تر در قالب نقالی اجرا می‌شد؛ ولی امروز جای خود را به سینما، تلویزیون و تئاتر داده و اگر کانون پرورش فکری به آن توجه نمی‌کرد به فراموشی سپرده می‌شد و در هیچ‌جا مثل کانون، «قصه» تولید نمی‌شود.

ذوالفقاری با بیان این‌که ایرانیان یک میراث بسیار بزرگ به‌نام «قصه» دارند، گفت: تا به امروز ۲۶هزار قصه‌ی کهن در کتابی با عنوان «دایره‌المعارف داستان‌های فارسی» در  ۱۰ جلد جمع‌آوری شده و آمار افسانه‌های شفاهی به غیر از قصه‌ها و باورهای عامیانه، نزدیک به سه‌هزار می‌رسد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران با تأکید بر این‌که قصه‌ها و افسانه‌ها، نسل به نسل گشته و یک روش خلاقانه و غیرمستقیم برای حل مسأله است، سخنانش را با بیان قصه‌ی «کودک مجروح» به پایان رساند.

کانون پرورش فکری مکانی مناسب برای آموزش مهارت‌های زندگی

دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران نیز در این آیین، اظهار داشت: تصویرسازی در داستان کودک از دو منظر مورد توجه است یکی از منظر تصویرگر و دیگری از منظر خواننده و در این بین، محتوا و شکل با هم سنخیت دارند و عنصر سوم نیز روایت‌گر قصه است که بایست در انتخاب داستان، نگاه حرفه‌ای داشته باشد.

هوشمند در ادامه از والدین خواست تا در کنار کتاب قرآن، مفاتیح و نهج‌البلاغه، کتاب گلستان و بوستان سعدی را هم به‌عنوان بخشی از فرهنگ و دین در کتابخانه‌ی خود داشته باشند و با یک نگاه کارشناسی، داستان‌هایی را انتخاب و آن را برای فرزندان خود روایت کنند.

وی با بیان این‌که کتاب به ما انتخاب رنگ درست را آموزش می‌دهد، گفت: قصه از ماجراهایی است که پذیرش فرد نسبت به خطاها و حتی تجربه‌ی دیداری، شنیداری و تصویری اشتباه دیگران را افزایش می‌دهد و اگر کودکان یا نوجوانان راه زندگی را یاد نگیرند اشتباهات آن‌ها قابل جبران نخواهد بود.

دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران هم‌چنین اظهار داشت: قصه‌ی کهن و امروز یکی از راه‌هایی است که رایگان تجربه‌ی بدون بازگشت را در اختیار ما قرار می‌دهد و کانون پرورش فکری مکان بسیار مناسبی برای آموزش مهارت‌های زندگی است.

وی تأکید کرد: قصه‌درمانی در کنار موسیقی‌درمانی از راه‌کارهای برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی است که نیروی تفکر را افزایش می‌دهد و موجب بلوغ فکری می‌شود و به شکل علمی نیز ثابت شده در کنار درمان‌های پزشکی با هزینه‌های بالا، قصه‌درمانی روش مؤثری است.

هوشمند در بخش دیگر سخنانش از والدین خواست تا در راستای شعار «آینده ساختنی است»، به فرزندان خود فرصت دهند و تصریح کرد: کسب تجربه‌های جدید به کشف شهود و نگارش و خوانش داستان کمک می‌کند.

 

وی با بیان این‌که، قصه، بیداری ذهن است، قصه‌گویی را یکی از روش‌های بسیار مناسب برای زندگی آینده، خواندن داستان خوب، روایت کردن و گوش دادن به آن دانست.

هوشمند در پایان سخنانش با توجه به انتقال غیر مستقیم پیام‌های تربیتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد داد تا کارگاه‌های مدون قصه‌گویی به‌صورت ماهیانه یا فصلی با دعوت از اساتید برجسته‌ی این حوزه در مراکز فرهنگی‌هنری دامغان برگزار شود و اعضا و والدین با چگونگی جمع‌آوری افسانه‌ها و قصه‌های قدیمی و روایت آن‌ها آشنا شوند.

گفتنی است؛ قصه‌گویی خدیجه سلمانی مربی پیشکسوت کانون پرورش فکری، قصه‌گویی علی‌اصغر خطیب‌زاده به گویش دامغانی، قصه‌گویی مهسان زمانی عضو کودک و گلستان‌خوانی دنیا فنی‌زاده عضو نوجوان کانون دامغان، تجلیل از مهمانان و...، از دیگر برنامه‌های این جشن بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =