برگزاری نشست سعدی‌خوانی در کانون دامغان/ راه‌اندازی حلقه‌های سعدی‌خوانی

نشست سعدی‌خوانی اعضای کانون پرورش فکری دامغان با دعوت از استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران و نویسنده کتاب «هشت‌بهشت» برگزار و بر راه‌اندازی حلقه‌های سعدی‌خوانی در کانون کشور تأکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نشست سعدی‌خوانی با عنوان «از گلستان من ببر ورقی» پیش از ظهر روز یک‌شنبه ۲۰ مردادماه ۱۳۹۸ در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان برگزار شد.

در ابتدای این نشست که نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری استان، حسن ذوالفقاری نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران، رضا هوشمند نویسنده، ناشر و دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران، جمعی از مسئولان شهرستانی، مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، اعضای کودک و نوجوان و والدین آن‌ها حضور داشتند، مریم صرفی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری دامغان به ارائه گزارش کوتاهی از روند برگزاری نشست آموزشی‌مهارتی «سعدی‌خوانی» و کارگاه دوره‌ای متون کلاسیک در قالب پرده‌خوانی به‌عنوان برنامه‌ی شاخص کتاب کار مربیان این مرکز در سال ۱۳۹۸ پرداخت.

صرفی در ادامه تأکید کرد: بیش‌تر فعالیت‌های فرهنگی به‌منظور بزرگ‌داشت مقام سعدی، ترویج افکار و اندیشه‌های این شاعر اخلاق‌مدار بشری، ارتقای سطح زبانی نسل امروز، تقویت اعتماد به نفس، پرورش روحیه پرسشگری و تفکر انتقادی با محوریت آثار سعدی برای ۱۸۰ عضو کودک و نوجوان اجرا ‌شد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران و نویسنده کتاب «هشت‌بهشت» نیز ضمن ابراز خرسندی از علاقه‌ی مربیان، اعضا و والدین به مطالعه‌ی متون کهن ادب فارسی و شرکت فعال و مستمر ۱۸۰ عضو کودک و نوجوان در نشست‌های سعدی‌خوانی اظهار داشت: این نشست‌ها نه تنها در مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان؛ بلکه بایست در سراسر کشور برگزار شود و به این دلیل که اگر گذشته‌ها را مرور کنیم می‌بینیم نسل گذشته با سعدی انس داشته و با او زندگی می‌کردند؛ اما امروزه گلستان و بوستان سعدی صرفاً به‌عنوان یک کتاب در کنار هزاران کتاب در کتابخانه‌ها قرار گرفته یا نسل جدید در کتاب‌های درسی با گلستان سعدی آشنا شده‌اند.

ذوالفقاری در ادامه افزود: کتاب گلستان ۸۰۰ سال بعد از سعدی وارد مکتب‌خانه‌ها شد و باسوادهایی مانند استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی و همه‌ی کسانی‌که در نظام مکتب درس خواندند برای آموزش جدی زبان فارسی، گلستان‌خوانی را آغاز می‌کردند.

وی هم‌چنین با اشاره به سفر ابن‌خلدون به چین، ۸۰ سال بعد از سعدی و خوانش حکایات گلستان از سوی ملاحان، یادآور شد: حکایات سعدی تا چین، هند و ترکیه نفوذ داشته و علاوه بر این، مورد استقبال اروپاییان نیز قرار گرفته‌است.

راه‌اندازی حلقه‌های سعدی‌خوانی در مراکز فرهنگی‌هنری

استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران، شاه‌نامه‌ی فردوسی و گلستان سعدی را نماینده‌ی زبان فارسی برشمرد و گفت: آثار ادبی در درازمدت بر مخاطب اثر می‌گذارد و خوانش حکایات گلستان، گنجینه‌ی واژگان مخاطب را افزایش می‌دهد و در آینده نقش و تأثیر خود را ایفا می‌کند.

ذوالفقاری هم‌چنین یادآور شد: سعدی، استاد ایجاز و کوتاه‌نویسی بوده که این موضوع بیانگر نخستین هنر ادبی این شاعر بزرگ است.

وی مهم‌ترین آسیب نوشته‌های امروز را درازنویسی(اطناب) عنوان و خاطرنشان کرد: خواندن گلستان سعدی که شامل ۱۸۰ حکایت کوتاه است به خواننده کمک می‌کند تا در جملات کوتاه، مفهوم مطلب را بیان کند.

ذوالفقاری در پایان سخنانش پیشنهاد داد تا نشست‌های گلستان‌خوانی از حالت ابتکاری خارج شود و در قالب حلقه‌های سعدی‌خوانی در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سراسر کشور راه‌اندازی شود تا هم به اخلاق‌مدار شدن نسل آینده و هم ارتقای مهارت‌های زبانی آن‌ها کمک کند.

گفتنی است؛ در این نشست، از مجموع ۱۸۰ عضو شرکت‌کننده در کارگاه سعدی‌خوانی، ۳۵ عضو در قالب پرده‌خوانی، حکایت‌خوانی، نقالی، شعرخوانی، نمایش خلاق، تک‌نوازی و هم‌نوازی موسیقی و...، به اجرای برنامه پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =