کد خبر: 290268
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
بازدید 224
شاعر صددانه یاقوت قصه‌گویان همدانی را به قصه‌گویی دعوت کرد

مصطفی رحماندوست در حمایت از بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی پس از پرداختن به جایگاه قصه‌گویی در فرهنگ ایرانی از فواید جشنواره‌هایی از این قبیل در جامعه گفت و از قصه‌گویان استان همدان حمایت کرد.

مصطفی رحماندوست شاعر پرآوازه‌ی همدانی، معتقد است قصه فقط ابزار انتقال تجربه و فرهنگ نیست، بلکه می‌تواند به تنهایی هدفی ارزشمند برای ایجاد روابط عاطفی و صمیمانه بین قصه‌گو و مخاطب باشد.

او همچنین عقیده دارد رقابت بین قصه‌گویان مختلف از فرهنگ‌ها و مناطق گوناگون با گویش‌های متفاوت در جشنواره‌های قصه‌گویی، شیوه‌ای ارزشمند برای یک هم‌افزایی ثمربخش فرهنگی است.

از نظر این شاعر و نویسنده شهیر همدانی قصه‌گویی دو شاخه دارد، یک بخش قصه‌گویی حرفه‌ای است، همان که مربیان کانون در کتابخانه‌ها و جشنواره‌ها انجام می‌دهند و دارای ۳ ضلع قصه، قصه‌گو و مخاطب است و گاهی هم نیاز به ابزار خاصی برای روایت دارد و بخشی هم قصه‌گویی غیرحرفه‌ای است که می‌تواند شامل همین قصه‌گویی‌های ۹۰ ثانیه‌ای شود که طیف وسیعی از جامعه را به پویش وا می‌دارد و گاهی تاثیر این بخش در میان جامعه و خانواده‌ها از بخش حرفه‌ای آن بیشتر و عمیق‌تر است.

رحماندوست معتقد است قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای فرصتی است تا پدر و مادرها و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برای فرزندان خود صاحب تشخص قصه‌گویی شوند و نیز از این میان استعدادهایی شناخته و عرضه شوند و در بخش حرفه‌ای به شکل جدی‌تر فعالیت خود را دنبال کنند.

این شاعر خوب کودکان همچنین از خاطرات گذشته‌ی خود در همدان و مثنوی خوانی‌ها و شنیدن قصه‌های شاهنامه از زبان مادر و مادربزرگش گفت که بی‌تردید در هدایت او به جایگاه کنونی موثر و سرنوشت ساز بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =