کد خبر: 290386
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
بازدید 464
"انتخاب قصه" مهمترین بخش قصه گویی

نخستین انجمن قصه‌گویی شهرستان درگزین در سالن سینمای کانون مرکز قروه با حضور مربیان، اعضا، پدران و مادران علاقه مند و تنی چند از معلمان و استادان دانشگاه با موضوع "انتخاب قصه" در مرکز فرهنگی هنری قروه درگزین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این جلسه ابتدا نوشاد قباد مسوول مرکز قروه‌ی درگزین ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، درباره‌ی قصه و قصه گویی و اهمیت آن به عنوان یکی از ابزارهای تربیتی موثر توضیحاتی ارائه کرد. وی در خصوص جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و تاریخچه شکل‌گیری و بانیان آن و اهداف والای جشنواره در راستای احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ کهن قصه‌گویی در کانون پرورش فکری صحبت کرد و به بررسی ویژگی‌های جشنواره‌ی بیست و دوم پرداخت.

وی در ادامه به معرفی بخش‌های ۹۰ ثانیه‌ای و قصه‌گویی صحنه‌ای مردان و زنان، نوجوانان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها پرداخت و پس از ارائه توضیحات لازم در این خصوص افزود: جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در سطح کشور است و از همه حاضرین درخواست کرد تا با شرکت در جلسات انجمن قصه‌گویی و آشنایی با فرایند قصه‌گویی با قوت هر چه بیشتر در این جشنواره شرکت کنند و در به ثمر رساندن اهداف جشنواره قصه‌گویی سهمی داشته باشند.

نوشاد قباد با بیان این مطلب که علی‌رقم جریان تند و سریع تغییرات در سطوح مختلف جامعه امروز، قصه‌گویی صحنه‌ای به شیوه‌ی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها کمافی‌السابق بهترین نوع قصه‌گویی از جهت تأثیرگذاری است اضافه کرد: قصه‌ای که بتواند مخاطب را با خود همراه کند و فرصت همزادپنداری به او بدهد در قالب داستان‌های مینیمال یا ۹۰ ثانیه‌ای نمی‌گنجد بنابراین وظیفه ماست تا با به کارگیری شیوه‌های متنوع، علاوه بر جذاب‌تر کردن قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان، اصالت قصه‌گویی را نیز حفظ کنیم.

وی همچنین به رسالت مهم راویان قصه‌گویی در انتقال ادبیات شفاهی از نسلی به نسل دیگر اشاره کرد و گفت: راویان خوب با روایت‌های درست و جذاب، مهم‌ترین حلقه های پیوند ادبیات فولکلور با نسل نو هستند و جشنواره‌ی قصه‌گویی می‌تواند این بستر را فراهم کند تا این راویان شناخته شوند.

در ادامه نوروزی مربی فرهنگی مرکز درگزین ضمن بیان اهمیت قصه و قصه‌گویی به تبیین موضوع جلسه یعنی« انتخاب قصه» به عنوان اولین گام در فرایند قصه‌گویی پرداخت و منابع کهن، نو و ادبیات عامیانه را به عنوان مهم‌ترین منابع انتخاب قصه معرفی کرد. سپس به معرفی گروه‌های سنی مخاطب پرداخت و شناخت مخاطب را از موارد مهمی دانست که یک قصه گو باید در انتخاب متن قصه در نظر بگیرد.

وی همچنین به بیان ویژگی‌های متن قصه پرداخت و از علاقمندان به قصه‌گویی درخواست کرد تا با انتخاب درست و رعایت این ویژگی‌ها نخستین گام خود را در فرایند قصه‌گویی محکم و درست بردارند. او همچنین از شرکت‌کنندگان درخواست کرد تا برای جلسه‌ی بعد قصه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند تا در گام بعدی که «پرداخت قصه» است متن قصه‌ها را در کارگاه عملی پالایش و برای قصه‌گویی آماده کنند.

در ادامه دکتر یوسفی فاتح مدرس ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه به بیان نظرات خود درباره‌ی قصه‌گویی و داستان‌سرایی مدرن پرداخت و قصه‌گویی به روش‌های نوین را لازمه‌ی دنیای پیشرفته امروز دانست و از اقدامات کانون پرورش فکری در این راستا تقدیر کرد. وی همچنین اذعان داشت شرکت در جشنواره‌ها نباید تنها با هدف انتخاب‌ شدن یا برنده شدن باشد و افزود: رسیدن به اهداف فرهنگی در دراز مدت با جمع‌آوری و ثبت قصه‌ها و انتقال آن به نسل آینده وظیفه‌ی همه ماست. وی همچنین اعلام کرد؛ آماده است در زمینه‌ی آشنایی کودکان و نوجوانان با ادبیات کهن ایران جلسات مختلف "شاهنامه خوانی" یا « بوستان و گلستان» خوانی را در کانون برگزار نماید.

به منظور آشنایی حاضرین با بخش های مختلف جشنواره، پایان بخش برنامه نمایش فیلم‌هایی از قصه گویی صحنه ای و ۹۰ ثانیه ای سال های قبل بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =