کارگاه قصه‌گویی تعاملی در کانون استان قزوین

در استقبال از برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی، کارگاه یک‌روزه قصه‌گویی تعاملی در مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، در تاریخ 27 مرداد 1398، در مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل کانون استان قزوین، کارگاه قصه‌گویی تعاملی با حضور «مصطفی رحماندوست»برگزار شد

در این کارگاه مربیان مراکز فرهنگی و هنری کانون قزوین و نیز شماری از معلمان دوره ابتدایی و پیش دبستانی آموزش و پرورش استان و مربیان مهدکودک حضور داشتند.

در آغاز «اعظم یوسفی» معاون فرهنگی –اجرایی کانون استان قزوین، با خوش‌آمدگویی به همه مهمانان این برنامه، حضور شاعر «صد دانه یاقوت» را در پایتخت خوشنویسی ایران و شهر علامه دهخدا و عارف قزوینی گرامی‌داشت.

در ادامه رحماندوست با بازتعریفی از قصه، جلب و جذب مشارکت شنونده را به قصه، از نقاط قوت آن دانست که مستلزم مهارت و تمرین و استفاده از روش‌های خلاقانه است.

مدرس این کارگاه یک‌روزه، قصه‌گویی را از کهن‌ترین مهارت‌های خانوادگی بشر برشمرد که تخیل، قدرت سخنوری، اعتماد به‌نفس و ارتباط عاطفی را بین افراد افزایش می‌دهد.

رحماندوست با بیان چند مثال، زمینه چینی برای آغاز قصه را مهارتی اثرگذار در تشویق شنونده به ادامه آن دانست، به گونه‌ای که ذهن مخاطب به چالش کشیده شود تا در وی یک سکوت ذهنی ایجاد شود که همه توجه او به قصه جلب شود.

در ادامه رحماندوست در معرفی قصه‌گویی خلاق، این شیوه روایت را تلاش قصه ‌گو برای هدایت قصه به گونه ای دانست که شنونده با قصه‌گو همکاری و همراهی کند ولی در روند قصه تغییری ایجاد نشود.

در بخش دوم برنامه، مدرس این کارگاه، به قصه‌تعاملی و شیوه‌های آغاز و امتداد آن پرداخت.

وی تاکید کرد که یک قصه‌گوی تعاملی، باید قصه نویس باشد و با وجود هر شرایطی در محل قصه‌گویی، هم‌چنان به تلاش خود برای ایجاد تعامل با شنونده ادامه دهد.

رحماندوست با بین این‎‌که، اصل قصه "حادثه" است، و "رابطه علت و معلولی" و "انتظار آفرینی"، تاکید کرد یک قصه‌گو باید بتواند از هیچ قصه بسازد.

.وی در قصه‌گویی تعاملی، اصل را ساختار قصه دانست و نه پیام و افزود: می توان قصه‌گویی تعاملی را با یک حادثه آغاز کرد و حتی فراتر از آن، می توان با یک مقدمه از حادثه، به جلب توجه شنونده، دست یافت.ا

این سخنران در ادامه چند قصه‌ را با استفاده از نظر و پیشنهاد  حاضران به صورت تعاملی روایت کرد

یادآور می‌شود «مصطفی رحماندوست»شاعر و نویسنده کودک و نوجوان است که چندین کتاب از جمله کتاب «مهارت قصه‌گویی »از آثار وی به شمار می‌آید.

گفتنی است،قصه گویی تعاملی،شیوه ای از روایت قصه است که قصه گو مخاطب یا مخاطبین خود را به همکاری و مشارکت در روند اجرای قصه فرا می خواند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =