قصه‌گویی و شعرخوانی، کودکان را به مطالعه علاقه‌مند می‌کند

کارگاه‌ مهارت‌های شعرخوانی، نشست تخصصی قصه‌گویی و همایش «یک لقمه شعر و قصه» ویژه‌ی خانواده‌های گلستانی با حضور مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده در مراکز کانون شهرهای گرگان و علی‌آباد کتول استان گلستان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نویسنده و شاعر نام‌آشنا در سفر به استان گلستان با حضور در کارگاه‌ مهارت‌های شعرخوانی، نشست تخصصی قصه‌گویی و همایش «یک لقمه شعر و قصه» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان درباره اهمیت شعرخوانی و قصه‌گویی با خانواده‌ها گفت‌وگو کرد.

رحماندوست در جمع مربیان فرهنگی و ادبی کانون گلستان در گرگان با بیان این که مربیان کانون پیامبرانی هستند که با علاقه‌مندسازی کودکان و نوجوانان به مطالعه، سعی در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دارند، اظهار داشت: نقش مربیان کانون در زندگی بچه‌ها بسیار ارزشمند است چرا که اگر هر کدام از ما مروری به گذشته‌مان داشته باشیم متوجه خواهیم شد که فردی که با کتاب سر و کار داشته در زندگی ما نیز تاثیرگذار بوده است.

شاعر «صد دانه یاقوت» با بیان این که راه هدایت کودکان و نوجوانان نفوذ در دل آن‌هاست، یادآور شد: با ادبیات می‌توان جان کلمات را بیان کرد و رسم زندگی کردن را به کودکان و نوجوانان آموخت.

رحماندوست تصریح کرد: به‌واسطه‌ی ادبیات می‌توان زندگی‌کردن را به بچه‌ها آموخت و برای ترغیب کودکان و نوجوانان به این سمت بایستی شیرینی آن را در کام آن‌ها نهادینه کرد.

مدرس دانشگاه حوزه ادبیات کودک تاکید کرد: بهره گرفتن از خیال در هنر، نقش بسیار مهمی دارد بنابراین می‌شود در اشعار از هنر قافیه‌های ساختنی استفاده کرد تا برای بچه‌ها نشاط‌آور باشد.

وی در ادامه با اشاره به اثرات بازی کردن بر میزان هوش و رشد کودکان، برخی از شعرهای انگشتی خود را خواند و به سوال‌های مربیان درباره‌ی ارتباط دوسویه با کودکان و نوجوانان در هنگام شعرخوانی پاسخ داد.

رحماندوست همچنین در نشست تخصصی قصه‌گویی درخصوص اهمیت قصه‌گویی و تاثیر آن در رشد روحی و فکری کودکان و نوجوانان سخن گفت.

وی با اشاره به اهمیت حس انتظارآفرینی در مخاطبان قصه‌گویی اظهار داشت: این حس، جادویی ایجاد می‌کند که مخاطب تمام هوش و حواسش مجذوب قصه‌گو می‌شود.

عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین یادآور شد: قصه‌ شنیدن بچه‌ها از بدو تولد و حتی پیش از تولد در خانواده، مقدمه‌ی گسترش مطالعه است. افرادی که از کودکی برای آن‌ها قصه خوانده شده است در بزرگ‌سالی به کتاب علاقه‌مندتر می‌شوند.

شاعر و نویسنده‌ی صاحب‌نام کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ادامه، قصه‌ها را روش موثری برای انتقال مفاهیم تربیتی مربیان و خانواده‌ها بیان و خاطرنشان کرد: در قصه می‌توانید هر آن‌چه را می‌خواهید از طریق یکی از شخصیت‌های داستان به مخاطب خود منتقل کنید.

وی گفت: برای هر قصه یک آغازی وجود دارد، شروع قصه‌ها فرمول خاصی ندارد  بلکه هر قصه تابع زمان، مکان و خلاقیت قصه‌گو است و بهتر است قصه به‌گونه‌ای که مخاطب می‌پسندد، پایان یابد.

رحماندوست در پایان اظهار امیدواری کرد روزی برسد که سطح مطالعه کشور به معنای عمیق کلمه به شکل چشم‌گیری افزایش یابد.

کارگاه مهارت‌های شعرخوانی و نشست تخصصی قصه‌گویی با حضور مدیرکل کانون گلستان، مربیان فرهنگی، ادبی و علاقه‌مندان این حوزه در روز ۲۳ مردادماه ۱۳۹۸ در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون گرگان برگزار شد.

یک لقمه شعر و قصه برای خانواده‌ها در گرگان و علی‌آباد کتول

رحماندوست همچنین در همایش «یک لقمه شعر و قصه» کانون گلستان در شهر گرگان نیز درباره اهمیت شعرخوانی و قصه‌گویی با خانواده‌ها گفت‌وگو کرد.

وی گفت: قصه‌ گفتن برای بچه‌ها از بدو تولد و حتی پیش از تولد در خانواده، مقدمه‌ی گسترش مطالعه است. افرادی که از کودکی برای آنها قصه خوانده شده است در بزرگسالی به کتاب علاقمندتر می‌شوند.

شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان ادامه داد: اگر زمینه کتاب‌خواندن به شکل مستمر برای بچه‌ها فراهم شود خیلی از دغدغه‌های فرهنگی خانواده‌ها و جامعه کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که خانواده‌ها در عصر امروز می‌توانند با یک جست‌جوی مختصر در اینترنت ویژگی‌های گروه‌های سنی مختلف فرزندان خود را جست‌وجو کنند و مطلع شوند که چه کتابی مناسب فرزندان‌شان است، اظهار داشت: والدین برای انتخاب کتاب خوب می‌توانند به کانون مراجعه کنند که مورد تایید بسیار از صاحب‌نظران است.

شاعر و نویسنده‌ی صاحب‌نام کتاب‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: جشنواره قصه‌گویی بر اساس یک ضرورت در ۲۲ سال پیش با همراهی مربیان کانونی پایه‌ریزی شد که فرهنگ قصه‌گویی را در بین کودکان و نوجوانان ترویج دهد و آن‌ها را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند سازد.

محبوبه رجب نسب مدیرکل کانون گلستان نیز در این نشست با اشاره به کتاب‌های چاپ شده این شاعر اظهار داشت: فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باید نه تنها بین کودکان و نوجوانان بلکه بین تمامی قشرهای مردم این استان بیش از پیش نهادینه شود.

شعرخوانی اعضای کانون در حضور مصطفی رحماندوست، نقالی، خوانش اثر شاعران حوزه کودک و اجرای موسیقی زنده صد دانه یاقوت از سوی جواد نصرتی کارشناس ستادی کانونی و ... از ویژه برنامه‌های همایش بود.

این همایش در گرگان و در مجتمع فرهنگی هنری کانون روز ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ و روز ۲۴ مرداد نیز همایش دیگری با همین عنوان در کانون شهر علی‌آبادکتول ویژه‌ی خانواده‌ها و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

گفتنی است از این شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر به صورت مجموعه داستان و مجموعه شعر هم‌چون: آسمان هم خندید، ترانه‌های نوازش، بازی شیرین است، درسی برای گنجشک، توپ در تاریکی، بچه‌ها را دوست دارم، مرغ قشنگ تپلی، صدای ساز می‌آید، خروس غصه خورد، زیباتر از بهار و... منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =