اسدالله شعبانی: بر خلاف لالایی ها که برای خواب‌کردن انسان‌ها آمده‌اند، قصه‌ها برای روشن‌گری مردم نوشته شده‌اند

اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، هم استانی‌های خود را برای شرکت در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دعوت کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان اسدالله شعبانی صاحب بیش از 600 اثر تالیفی در حوزه کودک و نوجوان و اهل روستای بهادربیگ استان همدان ضمن حمایت از جشنواره قصه‌گویی گفت:

جشنواره‌های قصه‌گویی اگر به همراه خلاقیت و نوآوری باشد و از کلیشه‌ها فاصله بگیرد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این جشنواره می‌تواند توجه مردم، والدین و کودکان را به موضوع قصه و قصه‌گویی جلب کند و از آنجا که خاستگاه و هویت این هنر از همان ابتدا در دل جامعه و مردم بوده است هم‌چنان می‌تواند توسط مردم احیا و به‌روز شود تا از دل همین روایات مردمی قصه‌گویان خلاق کشف شوند.

از نظر این شاعر محبوب کودکان، بخش قصه‌گویی 90 ثانیه‌ای از آنجا که توسط عموم مردم روایت می‌شود و اقشار مختلفی در آن حضور دارند می‌تواند بهتر و موثرتر باشد.

شعبانی می‌گوید: قصه‌های پای کرسی بهترین شیوه برای روایت قصه بوده‌اند زیرا منتقل کننده فرهنگ هستند.

اسداله شعبانی افزود: دولت باید امکانات را در روستاها و میان اقشار مختلف مردم ببرد و شرایط را برای قصه‌گویی مردم فراهم کند تا از دل آنها استعدادها کشف شوند.

این نویسنده کودک و نوجوان می‌گوید در دوران کودکی در روستای پدری به همراه چوپان جوان ده گله را به چرا می‌بردیم و تمام روز این چوپان جوان قصه‌ی سیاوش از شاهنامه برای من تعریف می‌کرد و همین سرآغاز تحولاتی در اشتیاق من به کتاب و کتاب‌خوانی و پس از آن نوشتن شعر شد.

او تاکید می‌کند: بهتر است در بخش 90 ثانیه‌ای توجه مردم به زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ سرزمین خودشان باشد و این ظرفیت به طور عالی و اصیل در همدان وجود دارد چرا که بسیاری از حکومت‌ها و دولت‌ها در این اقلیم پایه‌گذاری شده‌اند و مشاهیر و بزرگان بسیار خوبی هم از دل این خاک به جامعه معرفی شده‌اند.

از نظر شعبانی قصه‌گویی دو وجه دارد، یکی سرگرمی و تفریح و دیگری روشنگری و آگاهی‌بخشی و برخلاف لالایی‌ها که برای خواب‌کردن انسان‌ها آمده‌اند، قصه‌ها برای روشنگری مردم نوشته شده‌اند.

از نظر وی توجه به گویش و لهجه فولکلور قدیمی همدانی می‌تواند ظرفیت خوبی برای بخش 90 ثانیه‌ای قصه‌گویی باشد.

همچنین از نظر این شاعر محبوب کودکان بنای روایت و موضوع در قصه‌ی کودکان باید بر بنیان صلح گذاشته شود و کودکان با آشنایی و شناخت از اقوام مختلف و مذاهب گوناگون و گویش‌های متفاوت، ضمن آشنایی با فرهنگ غنی و هویت گذشتگان بسیاری از ادبیات شفاهی را که در سینه‌ی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هاست ثبت و نگهداری کنند.

اسدالله شعبانی در پایان علاوه بر دعوت مردم به ویژه در بخش قصه‌گویی 90 ثانیه‌ای از برگزارکنندگان استانی خواست قصه‌گویی را به روستاها ببرند و به طور خاص به کتابخانه‌ای در روستای زادگاهش (بهادربیگ) اشاره کرد که کودکان مستعدی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =