«خداحافظی در خیابان پاییز»

مجموعه شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی در هشتاد و ششمین انجمن ادبی آفتاب نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، روز شنبه ۲۶ مردادماه ۱۳۹۸، اعضای نوجوان انجمن ادبی آفتاب میزبان مریم اسلامی، شاعر حوزه کودک و نوجوان بودند.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: اوایل تابستان مجموعه شعر نوجوان «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی از انتشارات کانون، در اختیار اعضا قرار گرفت و در هشتاد و ششمین انجمن ادبی آفتاب با دعوت از نویسنده به نقد و بررسی گذاشته شد.

در ابتدای این جلسه ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت هویت بومی گفت: ایران و از همه مهم‌تر خراسان پایگاه افسانه‌ها و اسطوره‌هاست. مفاخر ادبی ما در جهان مطرح هستند و حیف است از این گنجینه غنی غافل شویم و ما می‌توانیم با درک درست از گذشته، راه روشن برای رسیدن آینده‌ای بهتر را پیدا کنیم.

وی خطاب به اعضای صاحب قلم انجمن گفت: شما پیام‌آوران و سفیران ادبی هستید و می‌توانید هویت ملی و مفاخر ادبی و هنری را به همسالان، دوستان و حتی جامعه بشناسانید.

در ادامه «مریم اسلامی» شاعر مجموعه «خداحافظی در خیابان پاییز» با خوانش یک شعر از این مجموعه صحبت های خود را آغاز کرد. او از تاثیر کانون و ارتباط با کودکان و نوجوانان بر فعالیت ادبی‌اش گفت و افزود: سال‌ها پیش، کارم را در کسوت مربی ادبی در مراکز فرهنگی نیشابور آغاز کردم و امروز با حضور در جمع شما خاطرات آن سال‌ها برایم زنده شد. خراسان همواره برای من مهد خاطرات شیرین و ارزشمند بوده است. بزرگانی چون عطار، خیام، فردوسی و ... که نامشان بر قله ادبیات جهان می‌درخشد همیشه مایه مباهات هستند.

مبینا حریفی عضو مکاتبه‌ای در نقد مجموعه شعر «خداحافظی در خیابان پائیز» گفت: به نظر می‌رسد زبان و همچنین مضامین کتاب بیشتر مناسب گروه سنی «هـ» باشد تا «دال» و مهدی حیدری از  تصاویر زیبا و تخیل قوی که در شعرها بود، گفت و غزاله ناجی نیز به تشبیهات زیبای کتاب چون خیابان پاییز، ابر بی‌خیال دور و پرتقال ماه اشاره کرد.

شهرزاد لعل‌بذری نیز ضمن تشکر از تصویرگری خوب کتاب گفت: شعرها خیلی کوتاه بودند و به اعتقاد من نیازمند یک مقدمه مناسب بود. او از این بند شعر (روی قله های دور) به عنوان یکی از قشنگ‌ترین بخش‌های کتاب یاد کرد: «هیچ کس تو را برای این که پالتو نبرده‌ای / یا برای این که قرص‌های تلخ را نخورده‌ای/ سرزنش نمی‌کند»

غزاله ناجی پیشنهاد داد که با توجه به اینکه نوجوان‌ها کم و بیش با صنایع ادبی آشنا هستند، بهتر بود شاعر استفاده بیشتری از صنایع ادبی می‌کرد و تنها به تشبیه و تشخیص بسنده نمی‌کرد.

مانی محمودی عضو دیگر انجمن نیز معتقد بود، ‌اسب پائیز، ‌خیال باف‌و ‌خداحافظی در خیابان پائیز از بهترین شعرهای مجموعه است.

مریم اسلامی از اعضا به خاطر دقت و ارائه نظرات خوب و کاربردی تشکر کرد و گفت: نوجوانان مخاطب اصلی این آثار بودند و به یقین نظرات آنان، خالق اثر را به خلق آثاری قابل قبول‌تر راهنمایی خواهد کرد.

پایان بخش جلسه شعرخوانی مهدی حیدری، شهرزاد لعل بذری، مبینا حریفی، آیدا پاکزاد، دینا کیهانی، مرتضی چزگی، گرفتن عکس یادگاری و جشن امضای کتاب بود.

لازم به ذکر است مجموعه شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» برنده «جایزه پروین اعتصامی» و همچنین شایسته تقدیر در فراخوان «شعر فجر» شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =