کد خبر: 290600
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
ششمین جلسه ی انجمن ادبی رازاوه برگزار شد

ششمین جلسه ی انجمن ادبی رازاوه با حضور حمید نوایی لواسانی در مرکز شماره دو سنندج برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، در راستای برگزاری نشست ادبی «دوپنجره»که با حضور حمید نوایی لواسانی، نویسنده کودک و نوجوان و نقد کتاب «پیشگوی» این نویسنده ‌همراه‌بود، اعضای انجمن ادبی استان با عنوان « رازاوه » نیز حضور یافته و با تشکیل ششمین جلسه،  به قرائت آثارشان و نقد و بررسی پرداختند.

در این جلسه که تعدادی از اعضای ارشد و فعال انجمن حضور داشتند، علاوه بر قرائت آثار و کسب تجربه‌های تازه و  هم‌نشینی نویسنده خوب قصه های علمی و تخیلی، به دیدگاه‌های وی  پیرامون آثار خود نیز پی ‌بردند.

حمید نوایی لواسانی در جمع صمیمی اعضا از تجرباتش صحبت کرد و علاوه بر پررنگ تر کردن نقش مطالعه در ارتقای توانمندی های ادبی اعضا گفت: آن چه در نگاه اول از آثار انجمن تخصصی داستان برمی آید، آثار به قالب رسیده ای است که باید براساس معیارهای مشخص همین قالب که در این انجمن "داستان" می باشد، سنجیده شود.

او همچنین به بچه ها پیشنهاد داد که داستان هایشان را بخوانند و البته خوب گوش دادن را هم در همین جلسات انجمن تمرین کنند تا بتوانند در مورد آثار دوستانشان بهتر صحبت کنند و حتی راهنمایی هایی را که لازم می دانند منتقل نمایند.

در ادامه نیز تأکید نمود که در داستان ها از ابزارهایی بهره بگیرند که به جای گفتن نشان بدهند چون مخاطب داستان،  نمی خواهد یک  خواننده ی منفعل باشد. مخاطب دوست دارد با داستان همراه شود و همذات پنداری کند. طوری که انگار او هم بخشی از داستان  نانوشته است و دوست دارد در دنیای داستانی که می خواند علاوه بر تجربیات جدید، کشف هم بکند بنابراین از شگردها و عناصری که در کارگاه های داستان یاد گرفته اید، می توانید در این راستا استفاده کنید.

 نوایی لواسانی پس از شنیدن داستان یکی از اعضا که بن مایه ی طنز داشت به اعضا یاد آوری کرد که  زبان طنز اجازه ی اغراق و بزرگ نمایی بعضی از  اتفاقات و توصیف ها در داستان را می دهد زیرا به اغراق می توانیم از مخاطب خود خنده بگیریم و این  ذات طنز است .

 او به اعضا پیشنهاد داد که در بعضی موارد از فن تلخیص در توصیف ها و یادداشت ها و گفتن نقطه نظرهای اشخاص استفاده کنیم  و بگذاریم که مخاطب خود نتیجه گیری های اخلاقی و اجتماعی را دریافت کند تا پیوند صحنه ها و تابلو هایی که ارائه می کنیم  جذاب تر باشند.

با توجه به اینکه مرکز فرهنگی هنری شماره  دو سنندج، مرکز ویژه ی علوم ونجوم می باشد، لذا  بهانه ی خوبی شد که نوایی لواسانی از علاقمندی خودش در زمینه ی نجوم صحبت کند و کتاب منطقه صفرفضایی را به اعضا تقدیم نماید و در همین راستا علاوه بر بازدید از کارگاه علوم، شرکت در کارگاه نجوم را نیز تجربه کردند و به فضا سفری جذاب و بیادماندنی داشتند.

 در این جلسه از انجمن مدیر کل کانون، کارشناس ادبی، مربی ادبی و مسئول مرکز شماره 2 حضور داشتند و پایان بخش آن اردوی تفریحی به آبیدر بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =