کد خبر: 290631
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
روزی پر از قصه‌های شنیدنی

در آستانه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون، جشن قصه‌گویی در مراکز کانون خراسان رضوی با اقبال خوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، از آن‌جا که قصه فضایی برای تقویت قوه تخیل کودکان فراهم می‌آورد و امکان پرورش استعدادهای درونی و توانایی‌های بالقوه را مهیا می‌سازد، در آستانه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون و با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی مراکز فرهنگی هنری کانون خراسان رضوی به برگزاری جشن‌های قصه‌گویی اقدام کردند.

روزی پر از قصه‌های شنیدنی

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون نیشابور به منظور آشنایی اعضا با گنجینه‌های کهن فرهنگ و ادبی ایران، جشن قصه‌گویی را روز چهارشنبه ۲۳ مردادماه ۱۳۹۸ برگزار کرد.

در این جشن بیش از ده عضو نوجوان با روایت قصه‌های دلنشین، آمادگی خود را برای حضور در بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اعلام کردند و ابوالقاسم اثنی‌عشری مربی پیشکسوت کانون شهرستان نیشابور با بیان این مطلب که می‌توان با قصه، میراث فرهنگی و ملی و خصلت‌های پسندیده‌ای چون شجاعت، درستکاری، مهربانی و گذشت را به کودکان منتقل کرد به نقد و بررسی چگونگی انتخاب و نحوه ارائه قصه توسط اعضا پرداخت.

گفتنی است اعضای نوجوان مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ نیشابور برای چهارمین سال متوالی است که در این جشنواره شرکت می‌کنند.

قهرمان قصه من

جشن قصه‌گویی مرکز فرهنگی هنری شهرستان بجستان در روز شنبه ۲۶ مردادماه ۱۳۹۸ با حضور بیش از ۱۰۰ کودک و نوجوان برگزار شد.

سمانه عبدالهیان مربی مسئول مرکز هم‌ذات پنداری کودک با قهرمان قصه را شیوه‌ای برای مقابله با بحران‌های زندگی دانست و گفت: کودک زمانی که خود را به جای قهرمان داستان می‌پندارد، کارهایی که تا به حال تجربه نکرده را می‌آموزد و رفتارهای او را به یاد می‌سپارد و در زندگی خود پیاده می‌کند.

در این جشن که با حضور فرماندار، رییس اداره بهزیستی و ریس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شدف ۲۰ عضو کودک و نوجوان در کنار ۳ مادر و ۱ مادربزرگ به روایت قصه‌های شیرین و دلنشین پرداختند.

راویان شیرین سخن

جشن قصه‌گویی مرکز فرهنگی هنری کانون درگز با حضور ۵۰ عضو فعال و علاقه‌مند به حوزه قصه در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

سمانه کفاش مربی مسئول مرکز ضمن بیان جایگاه قصه و قصه‌گویی در فرهنگ ایران‌زمین از آن به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم مراکز کانون یاد کرد و گفت: هر یک از مربیان قصه ۹۰‌ثانیه‌ خود را به همراه یک قصه صحنه‌ای روایت کردند و پس از آن اعضا به روایت قصه‌های شنیدنی چون قصه «رستم و سهراب»، «سال نو خانه نود»، «الاغ و بار نمک»، «جارو»، «ماه پیشونی»، «روباه خواب‌آلود» و... و. پرداختند.

معرفی کتاب، شعرخوانی و اجرای مسابقات متنوع فرهنگی از دیگر بخش‌های این جشن بود که مورد استقبال قرار گرفت.

قصه راهی برای تقویت روابط اجتماعی

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون مشهد نیز در ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ جشن قصه‌گویی را با حضور پررنگ اعضا و والدین برگزار کرد.

نرجس ترابی مربی مسئول مرکز از قصه‌ها به عنوان نردبانی به سوی رشد و تعالی یاد کرد و گفت: افسانه‌ها همواره در رشد ذهنی و فرهنگی انسان‌ها موثر بوده‌ و در واقع نشان‌دهنده نوعی زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم به همراه بیان تفکر، رفتار، احساس، مذهب و اعتقادات هر جامعه است.

او به جنبه‌های آموزنده و سرگرم‌کننده قصه اشاره کرد و گفت: با یافتن بهترین شیوه قصه‌گویی و استفاده صحیح از واژگان می‌توان کودکان را تحت‌تاثیر قرار داد و با کمک آموزش غیرمستقیم اخلاقیات را به آنان آموخت.

در این جشن قصه‌هایی چون «قصه عجیب پیرمرد»، «گلدان خالی»، «پیراهن خوشبختی»، «بهترین خر جهان» و «یخی که عاشق خورشید شد» روایت شد و اعضا با اشتیاق آن‌ را شنیدند.

روایت شیرین قصه‌ مشکل‌گشا

مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون مشهد جشن قصه‌گویی خود را با حضور ۱۰۰ نفر علاقه‌مند به قصه و قصه‌گویی را در ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ برگزار کرد.

در این جشن ۴۰ عضو کودک و نوجوان برای روایت قصه‌های خود اعلام آمادگی کرده‌بودند. و حلما غفوریان ۵ ساله با روایت قصه‌ ۹۰‌ثانیه‌ای «گوسفند عصبانی» عنوان کوچک‌ترین شرکت‌کننده را به خود اختصاص داد و مادربزرگ ۶۷ ساله مرکز به عنوان مسن‌ترین قصه‌گو، قصه شیرین «مشکل‌گشا» را نقل کرد.

سارا امیدوار کارشناس فرهنگی و مدرس قصه‌گویی با نقل قصه ۹۰‌ثانیه‌ای، نکات مهمی در خصوص انتخاب درست قصه و معیارهای یک قصه‌گو موفق را به حاضران یادآور شد.

قصه، زبان گفت‌وگو با کودک و نوجوان

هم‌زمان با دهه ولایت و امامت و به منظور جلب مشارکت بیشتر اعضا در بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون، مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ سبزوار اقدام به برگزاری جشن قصه‌گویی کرد.

نورمحمد ترشیزی مربی مسئول مرکز از حضور بیش از ۱۵۰ کودک و والدین و نمایندگانی از فرمانداری، اداره ارشاد، آموزش و پرورش، شهرداری و پیشکسوتان کانونی در این جشن خبر داد و گفت: قصه زبان گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان است و برای بازیابی هویت ملی و مذهبی فرزندان‌مان می‌توانیم از این ابزار هنری استفاده کنیم.

گفتنی‌ است هم‌زمان با جشن قصه‌گویی، و با هدف آشنایی اعضا با کسب و کار، بازارچه محلی از دست‌سازه‌های اعضا در فصل گرم تابستان برپا شد که استقبال عموم را به همراه داشت.

قصه‌ها عامل انتقال میراث فرهنگی

مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون سبزوار در روز یکشنبه ۲۷ مردادماه ۱۳۹۸ میزبان علاقه‌مندان به قصه و هنر قصه‌گویی بود.

سیدحسین قریشیان مربی مسئول مرکز حضور بیش از ۷۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز به همراه والدین خود در جشن قصه‌های را نشان از اقبال خوب این فعالیت دانست و گفت: قصه‌ها عامل انتقال میراث فرهنگی هر جامعه‌ای هستند و جشن قصه‌ها، فرصت خوبی برای حضور والدین در کنار فرزندان‌شان بود.

حسین یاوری‌ثانی کارشناس فرهنگی پیشکسوت کانونی که سالیان سال به عنوان مدرس قصه‌گویی به ترویج فرهنگ قصه مشغول است، کارکردهای قصه‌گویی و شیوه‌های صحیح را برای میهمانان توضیح داد و پس از شنیدن قصه شرکت‌کنندگان، به نقد آن پرداخت و نکات کلیدی در این باب را یادآور شد.  

اقبال خوب قصه‌های بومی- محلی

جشن قصه‌ها در مرکز فرهنگی هنری چناران در آخرین روز از مردادماه ۱۳۹۸ در حالی برگزار شد که قصه‌های بومی و محلی با استقبال خوب شرکت‌کنندگان همراه شد.

علیرضا تقی‌زاده مربی مسئول مرکز ضمن تاکید به ضرورت ترویج فرهنگ قصه‌گویی گفت: در زندگی ماشینی و پراسترس امروز که متاسفانه گاهی از فرهنگ غنی خود فاصله می‌گیریم، قصه‌گویی نقش بسزایی در مقابله با این خودباختگی دارد، لذا تلاش کردیم جشن قصه‌گویی را با کیفیت‌تر از پیش در مرکز برگزار کنیم. .

در این جشن مربیان فرهنگی کانون به روایت قصه‌های «رفیق و نارفیق»، «سه برادر»، و ... پرداختند و اعضا با روایت قصه‌های بومی و محلی که اغلب از میان کتاب‌های کانون و یا قصه‌های بومی و محلی انتخاب شده بودند، داستان‌های شیرین خود را بازگویی کردند.

خدا با زبان قصه با بندگان خود سخن می‌گوید

جشن قصه‌گویی مرکز فرهنگی هنری کانون خواف در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اعضاء، والدین و مسئولین ادارات برگزار شد.

نصرت لقای‌رودی از قرآن به عنوان بزرگ‌ترین کتاب قصه‌گویی یاد کرد و گفت: خدا با زبان قصه با بندگان خود سخن می‌گوید و درس‌های آموزنده و عبرت‌آمیز زیادی در قرآن وجود دارد.

او پاسداری از قصه گذشتگان که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده را وظیفه اصلی ما در حفظ ارزش‌ها و آداب و رسوم می‌داند و برگزاری بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون را فرصتی برای این مهم دانست.

در این جشن که ۲۲ عضو کودک و نوجوان به رقابت پرداختند، مسئولین فرهنگی شهرستان نیز حضور داشتند و از برنامه‌های ویژه چون اجرای سرود محلی، نماهنگ، سرود تمنای باران و مسابقات فرهنگی بهره‌مند شدند.

قصه باید با احساسات و علایق مخاطب هم‌خوانی داشته باشد

در آخرین روز از ماه مرداد ۱۳۹۸ مرکز فرهنگی هنری شماره۳ سبزوار میزبان علاقه‌مندان به هنر قصه و قصه‌گویی بود.

سیده صدیقه بیگم حسینی مربی مسئول مرکز از قصه به عنوان بال پرواز به سوی دنیای خیالی کودکان یاد کرد و گفت: جشن قصه‌گویی مرکز که با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی، انتقال تجربیات گذشتگان و توجه خاص به قصه‌های بومی- محلی برگزار شده بود بیش از ۱۰۰ عضو به همراه والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها حضور داشتند.

حسین یاوری پیشکسوت کانونی و صاحب‌نظر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، ضمن معرفی شیوه‌های قصه‌گویی و روایت قصه «سه برادر» به شرکت‌کنندگان توصیه کرد مخاطب قصه خود را به خوبی بشناسند و با انتخاب قصه مناسب و استفاده از زبان بدن آن‌ها را با خود همراه کرده و به دنیای قصه ببرند.

جشن در جشن

مرکز فرهنگی هنری شماره۴ کانون مشهد جشن قصه‌گویی خود را هم‌زمان با جشن بزرگ غدیرخم برگزار کرد.

در این جشن که روز پنج‌شنبه ۲۴مردادماه ۱۳۹۸ با حضور ۸۰ عضو برگزار شد، اعضا با وقایع روز غدیر و امامت بزرگ‌مرد تاریخ آشنا شدند و پس از اجرای سرود به استقبال جشن قصه‌ها رفتند.

قصه «اوستا محمد پینه‌دوز»، «بازار عطاران» و «قلک» از جمله قصه‌هایی بود که در این روز روایت شد. دف‌زنی و اجرای سرود دسته‌جمعی اعضای دختر مرکز در مدح امام زمان(علیه‌السلام) پایان‌بخش این جشن بود.

افزایش مهارت‌های کلامی در قصه‌گویی

در بیست‌وهشتمین روز از مردادماه۱۳۹۸، مرکز فرهنگی هنری شماره۵ کانون مشهد جشن قصه‌گویی را با حضور ۶۰ عضو کتابخانه‌ای، والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار کرد.

ویکتوریا اعظم مربی مسئول مرکز قصه‌گویی را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی کانون معرفی کرد و گفت: ما از طریق قصه با کودکان‌مان ارتباط عاطفی برقرار و به راحتی آموزه‌های دینی و تربیتی را به شیوه غیرمستقیم به آنان منتقل می‌کنیم.

اعضا پس از شنیدن قصه «درخت گردو» از زبان مربی خود، به روایت قصه‌هایی چون: «عدسک»، «مرد جوان و خیاط حیله‌گر»، «پیرزن و گرگ پیر»، «هدیه مار بوآ» و شاهزاده غمگین و بره سرخ پرداختند.

قصه‌گویی فعالیت مهمی در کانون است که مهارت خوب گوش کردن و خوب سخن گفتن را در کنار تصویرسازی و اعتماد به نفس به کودکان و نوجوانان می‌آموزد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =