کشف گنج بزرگ ایرانیان با حل معمای بازی «میراث پارس»

نوجوانان تهرانی با حضور در موزه تاریخ کانون پرورش فکری یک بازی گروهی را تجربه و با عبور از معماهای تاریخی تمدن‌های ایرانی، رمز و راز بزرگ‌ترین گنج تاریخی پیشینیان را باطل می‌کنند و میراث ارجمند نیاکان خود را به‌دست می‌آورند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین رونمایی از اتاق بازی حل معمای موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «میراث پارس» روز ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ با حضور معاون تولید و جمعی از مسئولان و کارشناسان کانون در تهران برگزار شد.

در این بازی نوجوانان وارد یک فضای واقعی با دکور و فضاسازی تاریخی می‌شوند تا گنجی را که مربوط به تمدن‌های باستانی ایران است بیابند، گنجی که گفته می‌شود بزرگ‌ترین گنج تاریخ است.

بر همین اساس طراحان این بازی به نوجوانان فرصتی یک ساعته داده‌اند تا به همراه گروه ۴ تا ۱۰ نفره خود و با دنبال کردن سرنخ ها، حل معماها و عبور از چالش‌های بازی، کلید دست‌یابی به گنج و مخفیگاه آن را پیدا کنند و در عین حال با برخی نکات تاریخی ایران باستان نیز آشنا شوند.

به گفته‌ی ویدا ملکی رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی و رییس موزه تاریخ کانون، «میراث پارس» در سبک خود اولین بازی محیطی در ایران که ویژه نوجوانان طراحی شده است.

وی که در آیین رونمایی از این بازی گروهی سخن می‌گفت با بیان این‌که این سبک بازی چند سالی است در سراسر جهان و ایران به شدت گسترش پیدا کرده است توضیح داد: توجه به رویکرد تربیتی در کنار جذابیت و سرگرمی، تبدیل گونه‌ی وحشت به آموزشی، رعایت شاخصه‌های فرهنگی مدنظر کانون و شورای نظارت بر اسباب‌بازی  و در مجموع بومی‌سازی این نوع بازی‌ها با محتوای کاملا ایرانی از ویژگی‌های اصلی «میراث پارس» به‌شمار می‌رود که آن را از بازی‌های مشابه متمایز می‌سازد.

ملکی همچنین از دیگر بازی‌سازان این نوع اتاق‌ها برای طراحی چنین بازی‌هایی در کانون ‌دعوت به همکاری کرد.

محمد حسین کریمی طراح بازی «میراث پارس» در ادامه این نشست به ارایه توضیح‌های تکمیلی پرداخت و گفت: این نوع بازی‌ها از سال ۲۰۰۷ میلادی در ژاپن ایجاد شد و اکنون در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است به‌نحوی که ایالات متحده آمریکا دارای ۳هزار بازی با این سبک است و در ایران هم نزدیک به ۲۰۰ اتاق شامل حدود ۱۰۰ اتاق در تهران و بقیه در شهرستان‌ها فعالیت ‌می‌کنند.

او با بیان این‌که افزایش بارآموزشی، مورد توجه این بازی‌سازان بوده است، یادآور شد: نوجوانان در جریان این بازی با یک سری مفاهیم و کلیدواژه‌های ویژه از متن تاریخ کهن ایران و تمدن‌های ایلامی، ماد و هخامنشی - با همین ترتیب - آشنا می‌شوند و در نهایت سناریوی نوشته‌شده، با این افسانه هم آغشته است که «این گنج خود را تنها به پارسیان اصیل نشان می‌دهد، پارسیانی که با تمدن‌های باستانی ایران آشنا هستند و می‌توان آن‌ها را یک ایرانی واقعی دانست.»

علی درستکار کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه و عضو کمیسیون ثبت و تولید اسباب‌بازی شورای نظارت بر اسباب‌بازی هم در این نشست از جست‌وجو و پرسش‌گری به عنوان عنصری نام برد که اگر در کسی پرورش پیدا کند می‌تواند او را به بلوغ و کمال برساند و جامعه‌ای که می‌خواهد رشد کند باید پرسش‌گر باشد و کودکان و نوجوانانش را این چنین تربیت کند.

درآیین رونمایی از بازی «میراث پارس» که حسین ربانی‌غریبی معاون تولید، محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای و محمدرضا کریمی‌صارمی مدیرکل امورسینمایی کانون نیز حضور داشتند، حاضران در فضای اتاق بازی قرار گرفتند و با توضیح‌های ارایه شده طراحان اصلی، از روند و نحوه اجرای این بازی مطلع شدند.

یادآوری می‌شود موزه تاریخ کانون در تهران، میدان شهدا، خیابان افروز، جنب فروشگاه اتکاء واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =