کارگاه آموزشی《فن بیان در قصه‌گویی》 در کرج برگزار شد

سعید مجیدی، مدرس فن بیان و صداسازی با حضور در مرکز مجتمع کانون کرج، شیوه‌های مناسب بیانی برای قصه‌گویی را عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز سعید مجیدی که  دارای لیسانس هنر و از مدرسان آموزشی فن بیان و صداسازی است و سابقه تدریس در آموزش و پرورش را  دارد  و از کارشناسان فن بیان در این سازمان است با حضور در جمع مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز در خصوص فن بیان و اهمیت آن برای قصه‌گویی ویژه مربیان صحبت کرد؛ او با طرح مسایل مشارکتی نشست را به سمت کارگاهی شدن پیش برد. مترجم دو کتاب «دانش صداسازی و خواندن (آوازخوانی)» و «تکنیک آواز» گفت: علاوه بر معرفی چند کتاب مفید در این حوزه، گفت باید در نظر بگیریم که علم هم وارد مبحث صدا شده است. و در هنرهایی مانند آواز، بازیگری، فن بیان و... نظرها و راه‌کارهایی دارد و افزود

 آنالیز کردن صدای انسان و ارایه تمرین‌هایی برای ارتقا آن، وظایف این علم است و به مجموعه این تمرین‌ها صداسازی گفته می‌شود.

مجیدی در چند بخش به طرح مسایلی پیرامون اصوات و حرکت لب‌ها پرداختT  در این بخش او تمرین‌هایی را بیان کرد و از مخاطبان درخواست کرد این تمرین‌ها را تکرار کنند. تقویت نوک زبان، ماهیچه ته زبان دیگر تمرین‌هایی بود که سعید مجیدی به آن‌ها پرداخت.

این مدرس صداسازی و فن بیان در بخش دوم صحبت‌های خود به چهار مبحث «شدت صدا»، «زیر و بمی صدا»، «طنین صدا» و «کشش صدا» پرداخت. این کارشناس عنوان کرد: «علم، امروز تاکید می‌کند که ما می‌توانیم زیبایی‌های صدا را کشف کنیم. حتی در علم سنتی نیز به مبحث آواشناسی پرداخته شده است. به طور مثال مخارج‌الحروف ابن‌سینا به مخرج‌های زبان عربی و جایگاه هر حرف پرداخته است.»

سعــید مجیــدی ضمن تمرین تنفس دیافراگمی از مربیان و قصه‌گویان حاضر درخواست کرد به زبان بدن خود توجه داشته باشند. وی زبان بدن را برای قصه‌گویانی که به صورت زنده با کودکان در ارتباطند ضروری دانست: «راست قامتی، نحوه ایستادن درست و... در خروج اصوات و دامنه آن موثرند. در کنار زبان بدن است که علم ادبی موثر خواهد بود. قصه‌گویان ما بایستی از لحاظ سماعی روی آواها، قصه‌ها و شعرها کار کنند.»

این سخنران در بخش پایانی سخنانش درباره درنگ- مکث و سکوت با مخاطبان صحبت کرد و به صورت عملی بمی و زیری صدا، شدت، کشش و سایر مباحث صحبت شده را به آنان نشان داد .

گفتنی است این کارگاه آموزشی با حضور مدیر کل، معاون و جمعی از مسوولان و مربیان مراکز کانون البرز،  از ساعت ۸ تا ۱۲ روز دوشنبه یازدهم شهریور ماه ۱۳۹۸ در محل کتابخانه کودک مرکز مجتمع کانون کرج واقع در خیابان شهید صدوقی این شهر برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =