کد خبر: 290949
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
تخیل عنصر اصلی آفرینش اثر است

نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: تخیل عنصر اصلی آفرینش اثر است و داستان‌ها ریشه در زندگی واقعی دارند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طاهره ایبد نویسنده حوزه کودک و نوجوان در نشست ادبی دو پنجره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز با بیان این مطلب گفت: به خاطر عشق به کودکان و نوجوانان و دنیای‌شان، به حوزه کودک و نوجوان و نوشتن برای آن‌ها نگاه جدی داشتم و همین نفس کشیدن در دنیای کودکی و نوجوانی و تولید آثار، دنیایم را عوض کرد.

نویسنده کتاب «پریانه‌های لیاسندماریس»، تخیل را برای آفرینش اثر ضروری دانست و گفت: داستان‌ها ریشه در زندگی واقعی دارد و وقتی تخیل با واقعیت زندگی آمیخته می‌شود چیزی فراتر از زندگی به دست می‌آید و ارزشی به اثر افزوده و به مخاطب ارایه می‌کند.

این نویسنده شیرازی در ادامه گفت: همه با تخیل زاده می‌شوند اما چگونگی پرورش و استفاده از آن متفاوت است و از لحظه‌ای که انسان چشم باز می‌کند برای زندگی کردن به تخیل نیاز دارد.

او ورود به دنیای بزرگ‌سالی را آغاز از دست‌دادن بسیاری از چیزهایی دانست که تکرار نشدنی است و فرصت بازگشت را از انسان می‌گیرد به همین علت نوجوانی را فرصت مناسبی برای تعیین مسیر و حرکت در آن دانست.

ایبد مربی‌بودن در کانون پرورش فکری را از امتیازهای مهم زندگی خود برشمرد که توانست به او در نوشتن کمک کند. او خواندن و تجربه‌ی زندگی را برای نویسندگی مهم دانست چون بر اندوخته‌های نویسنده برای نوشتن اثر می‌افزاید.

در ادامه، اعضا کتاب «عجیب و غریب‌های ته دریا» این نویسنده را به نقد نشستند. آن‌ها داستان آن را جذاب ارزیابی و کنجکاوی و ماجراجویی را مشخصه داستان دانستند.

زنده نگه داشتن فرهنگ، معرفی جانداران خلیج فارس، طراحی خوب جلد، شناسنامه‌دار بودن، نداشتن شماره صفحه و سفیدخوانی نامناسب، از جمله مواردی بود که از طرف اعضا به آن اشاره شد.

نشست ادبی دو پنجره کانون فارس با برگزاری کارگاه ادامه یافت. صاحب اثر برگزیده «به هوای گل سرخ» در این کارگاه، با نشان‌دادن تصویری و خوانش بخشی از یک داستان، از اعضا خواست با تلفیق تصویر و آنچه شنیده‌اند دست به کار خلق داستان کوتاه ترسناک شوند. در ادامه چند اثر نوشته شده از سوی اعضا خوانده و نقد شد.

سعیدرضا کامرانی معاون فرهنگی کانون فارس با اشاره به فرهنگ عاشورا از اعضا خواست تا با قلم خود به جنبه‌های مختلف قیام امام حسین(ع) توجه کنند. او در بخش دیگری از سخنانش به اعضا گفت قدر خودتان را بدانید. از این فرصت‌ها استفاده کنید و خودتان را دست کم نگیرید چون شما آینده را می‌سازید.

 کامرانی خواستن را توانستن دانست و خطاب به اعضای انجمن ادبی سروناز گفت: اگر بخواهید که نویسنده شوید؛ با تلاش و مطالعه حتما نویسنده می‌شوید. او کودکان و نوجوانان را نقش‌آفرین‌های بزرگ و آینده‌سازان ایران دانست و از اعضا خواست بنویسند و از نقد شدن نترسند.   به گفته او با نقد، انسان پیشرفت می‌کند. کامرانی آگاهی نسل آینده را در گرو دانش‌افزایی و تولید محتوای مناسب عنوان کرد و گفت: دست به‌قلم شوید، بنویسید و از تجربه صاحبان فن در این حوزه بهره ببرید.

معاون فرهنگی کانون فارس همچنین به برگزاری انجمن‌های ادبی اشاره کرد و از اعضا و مربیان خواست با برگزاری منظم و پربار این انجمن‌ها حوزه ادبی کانون استان را پررنگ و فعال‌تر کنند. او شناسایی و جذب اعضای مستعد ادبی را از وظایف مربیان عنوان کرد تا با حضور در کانون برای پرورش استعدادهای‌شان تلاش شود.

این نشست با حضور ۱۴۰ نفر از اعضا و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان فارس در شیراز برگزار شد.

نشست ادبی دو پنجره یکی از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در آن با حضور یکی از نویسندگان یا شاعران حوزه کودک و نوجوان کشور و اعضای فعال ادبی کانون، جلسه نقد ادبی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =