شور حسینی در حسینیه‌ دل‌های اعضا و مربیان کانون گیلان

هم‌زمان با ایّام سوگواری امام حسین(ع)، مربیان و اعضای مراکز کانون استان گیلان با اجرای فعالیت‌های مبتنی بر باورهای دینی و اسلامی، به ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ حسینی درجامعه می‌پرداند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، ماه محرم همواره روزهای مغتنمی برای گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ عاشورایی و انتقال پیام قیام سرور و سالار شهیدان، امام حسین (ع) به نسل کودک و نوجوان محسوب‌می‌شود و فعالیت‌های کتاب‌محور و مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی کانون نقش به‌سزایی در تحقق این اهداف ایفامی‌کند.

برهمین اساس مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری نیز با تکیه بر این پیشینه و در سایه بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه و هدف‌مند مربیان خود به پرورش حس دینی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی پرداخته و ضمن بازخوانی وقایع انسان‌ساز کربلا، به ارایه‌ی تصویری روشن از این رویداد بزرگ و آشکارسازی زوایای پیدا و پنهان آن کمک‌می‌کنند.

روایت قصه‌های عاشورایی در مراسم شیرخوارگان حسینی

در این میان، مرکز فرهنگی هنری لشت‌نشا با بهره‌گیری از ابزار قصه و قصه‌گویی، به آشناسازی مخاطبان با اهداف و پیام‌های قیام امام حسین( ع) پرداخت.

برپایه این گزارش، مربیان و اعضای این مجموعه‌ی فرهنگی با حضور در مراسم شیرخوارگان حسینی در مسجدخاتم الانبیاء(ص) بخش‌لشت‌نشاء، به هنرنمایی پرداختند و با استفاده از هنر قصه‌گویی، نقش فعالیت‌های خلاقانه کانون را در  انتقال باورها و ارزش‌های  اسلامی به مخاطبان به تصویرکشیدند.

قصه گویی اعضای کانون لشت نشاء در مراسم شیرخوارگان حسینی

رنگ عاشورایی «پویش فصل‌گرم کتاب» در کانون لنگرود

مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون لنگرود نیز با بهره‌گیری از فرصت‌های طرح «پویش فصل گرم کتاب» -که با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه درجامعه و کسب تجربه‌ شیرین مطالعه در بوستان‌ها و تفرجگاه‌های سراسر کشور برگزارمی‌شود- زمینه شکل‌گیری و دست‌آوردهای قیام حسینی را برای مخاطبان تشریح‌کردند.

طی این حرکت فرهنگی، مربیان به قصه‌گویی و معرفی کتاب‌های کانون در ارتباط با قیام کربلا پرداختند و از ظلم‌ستیزی، احیای سنت پیامبر گرامی اسلامی(ص،) امر به معروف و نهی از منکر و جاری‌سازی خون تازه در رگ‌های بینش و آگاهی مسلمانان، به عنوان شاخصه‌های این قیام نام‌بردند.

برپایه این خبر،  برپایی کارگاه‌های کاردستی، خوش‌نویسی، نقاشی و  مدیحه‌سرایی، سینه‌زنی اعضای نوجوان، از دیگر برنامه‌های این روز مرکز فرهنگی هنری کانون لنگرود بود.

تشریح زوایای قیام حسینی برای کودکان و نوجوانان
ماه محرم در مرکز فرهنگی هنری کانون لنگرود

«با کاروان»، ویژه‌برنامه ماه محرم کانون رشت

مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت نیز هم‌زمان با ماه شور و عشق حسینی،  ضمن دعوت از اعضا و خانواده‌ها، میزبان ویژه‌برنامه «با کاروان» شد.

طی برگزاری این ویژه‌برنامه، مربیان به معرفی شخصیت و سیره عملی سرور و سالار شهیدان، قصه‌گویی، خوانش و معرفی کتاب‌های عاشورایی پرداختند که با راه‌اندازی دسته‌های سینه و زنجیرزنی اعضای کودک و نوجوان این کانون همراه‌شد.

برپایی کارگاه ادبی با موضوع واقعه کربلا و پذیرایی از حاضران با دست‌پخت‌های نذری، دیگر برنامه‌های این مرکز با همکاری مربیان، اعضا و خانواده‌ها به‌شمارمی‌رفت.

برپایی کارگاه ادبی با موضوع واقعه کربلا

 برپایی کارگاه‌های فرهنگی و ادبی با محوریت ماه محرم در کانون لاهیجان

کانون پرورش فکری شهرستان لاهیجان هم با برپایی کارگاه‌ فعالیت های فرهنگی و ادبی، به‌ترویج فرهنگ عاشورا و تبیین اهداف قیام حسینی برای کودکان و نوجوانان پرداخت.

برپایی کارگاه «دورهم‌خوانی کتاب»، قصه‌گویی، معرفی کتاب و برگزاری کارگاه ادبی با عنوان «دل‌نوشته‌ای برای شهیدان کربلا» وهم‌چنین، بحث آزاد با موضوع«واقعه عاشورا» ازجمله‌ی این برنامه‌هابود.

کارگاه فعالیت فرهنگی در کانون لاهیجان

امر به معروف و نهی از منکر، محور ویژه‌برنامه ماه محرم کانون انزلی

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون بندرانزلی نیز هم‌زمان با ایّام سوگواری شهدای کربلا، میزبان نشست تربیتی با موضوع « امر به معروف و نهی ازمنکر» شد.

این نشست که با همراهی مربیان کانون، کارشناسان نیروی انتظامی شهرستان و همراهی اعضا و خانواده‌ها صورت‌گرفت، نگاهی ویژه به توسعه و ترویج حجاب و پیش‌گیری از گسترش بی‌حجابی درجامعه داشت و حاضران ضمن شناخت افزون‌تر از اهداف قیام‌ امام حسین(ع)، با پیام‌های عاشورایی سرور و سالار شهیدان درارتباط با ضرورت پاس‌داشت ارزش‌های دین مبین اسلام و سنت‌ معصومین(ع) بیش‌از پیش‌آشناشدند.

هم‌خوانی زیارت عاشورا و مدیحه‌سرایی اعضای نوجوان، از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرانزلی در این روز محسوب‌می‌شد.

مراسم زیارت عاشورا در مرکز شماره 2 کانون بندرانزلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =