کتاب شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» مریم اسلامی در کانون استان اردبیل نقد شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نشست ادبی دوپنجره را با حضور مریم اسلامی و نقد کتاب شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل؛ نشست ادبی دو پنجره با حضور مریم اسلامی، شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان، ۱۲ و ۱۳ شهریورماه در سالن آمفی‌تئاتر استاد جعفر ابراهیمی«شاهد» کانون اردبیل به میزبانی مراکز فرهنگی هنری کانون استان و با شرکت بیش از ۱۲۰ نفر از اعضا و مربیان ادبی برگزار شد.

در ابتدای این نشست زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان گفت: تلاقی اندیشه و تعاملات نزدیک مؤلفان و شاعران صاحب اثر با اعضای ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون، بستر مناسبی برای افزایش خودباوری و خلاقیت فکری فراهم می‌آورد.

احدزاده ادامه داد: تداوم و افزایش چنین نشست‌ها و انجمن‌هایی با حضور چهره‌های شاخص ملی و استانی، زمینه‌ساز موفقیت‌هایی خواهد بود که در آینده شاهد آن خواهیم بود.

او در همین راستا افزود: کتاب «قلم یاران» هم متمرکز بر همین موضوع است که بانک اطلاعات نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و مؤلفان حوزه مشاهیر و تاریخ استان را شامل می‌شود که بدین منظور در کانون استان تهیه و تدوین‌شده و لازم به توضیح است معرفی نویسندگان کودک و نوجوان عضو کانون نیز در این کتاب مدنظر بوده است.

بر اساس این گزارش، مریم اسلامی ضمن تشکر از اعضا برای انتخاب کتاب «خداحافظی در خیابان پاییز» خواست با انتقال دیدگاه‌ها، نکته نظرات و نقدهای خود، وی را برای ارتباط بهتر اثر تولیدشده با مخاطب یاری کنند.

مهمان دو پنجره در ادامه به اهمیت ارتباط با مخاطب اشاره کرد و افزود: هر هنرمندی اثری را که خلق می‌کند می‌بایست بهترین ارتباط را با مخاطب خود برقرار کند. اگر تابلو نقاشی است می‌بایست آن حس را به مخاطب انتقال دهد و اگر یک کتاب است باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب بتواند با آن زندگی کند.

او در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال اعضا در خصوص وجود اندوه حاکم در کتاب نقد شده خاطرنشان کرد: یکسری از عواطف انسانی چون شادی و غم، خوشحالی و اندوه در کنار هم هستند و جهان احساسات یک انسان را تشکیل می‌دهند و در زندگی وجود دارند. بدیهی است

یک شاعر در مواجهه با فضاها و تجربیات زیستی خود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. پس برای نشان دادن آن‌ها از عواطف و احساساتش بهره می‌گیرد. به عنوان نمونه شعری که در خصوص کودکان سروده شده و شاعر آن را دیده، نمی‌تواند درباره آن نسراید چون مخاطب غمگین می‌شود بلکه امید دارد تا مخاطب در آینده برای اصلاح، اقدامی انجام دهد.

همچنین مهدیه علیقلی زاده، کارشناس ادبی استان نیز ضمن اشاره به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و مرور هدف حماسه عاشورا، از حضور مریم اسلامی اظهار خرسندی کرده و گفت: با نگاهی به آثار اسلامی می‌توان جسارت وی در بهره‌گیری از زبان و مهارت در شناخت مخاطب را دید و کتاب خداحافظی در خیابان پاییز که سرشار از کشفیات زیبا و تشبیهات دلپسند و دل‌نشینی است، گواه بر این امر است.

علیقلی زاده افزود: این اثر می‌تواند جزو مجموعه‌هایی باشد که عضو را به درک  مناسب از زیبایی‌شناسی برساند، چراکه اختصاصاً برای نوجوانان نوشته‌شده است.

در این نشست اعضای نوجوان مراکز کانون استان، انجمن ادبی و بخش مکاتبه‌ای، نقدهای خود را در خصوص کتاب شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» ارائه و سوالاتشان را طرح کردند و مریم اسلامی نیز با سعه‌صدر و ظرافت تمام به آن‌ها پاسخ داد. همچنین اعضا انجمن ادبی آثار شعری خود را خوانده و از نکته نظرات و پیشنهادهای این شاعر کودک و نوجوان برای بالا بردن کیفیت آثارشان بهره بردند.

در حاشیه این نشست از کتاب بانک مؤلفان بومی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و تاریخ و مشاهیر استان با عنوان «قلم یاران» رونمایی شد و همچنین جشن امضای کتاب، اهدا یادبود همراه لوح تقدیر به اعضا شرکت‌کننده در کارگاه‌های نقد مراکز از دیگر برنامه‌ای اجرایی بود. گفتنی است، نشست ادبی دوپنجره برنامه نقد و بررسی کتاب با حضور خود پدیدآورنده اثر است که از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور هرساله در مراکز فرهنگی هنری برگزار می‌شود. این چهاردهمین نشست اعضای و مربیان کانون استان اردبیل با نویسندگان کتاب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =