هنرمند با خلق اثر، بهترین ارتباط را با مخاطب برقرار می‌کند

شاعر کودک و نوجوان معتقد است هر هنرمندی که اثری را خلق می‌کند می‌بایست از طریق آن اثر، بهترین ارتباط را با مخاطب خود برقرار کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ نشست ادبی دوپنجره با حضور مریم اسلامی به نقد کتاب شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل اختصاص داشت.

مهمان نشست دو پنجره ضمن تاکید بر اهمیت ارتباط با مخاطب در اثر خود گفت: اگر هنرمند تابلو نقاشی می‌کشد، می‌بایست آن حس را به مخاطب انتقال دهد و اگر یک کتاب می‌نویسد باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب بتواند با آن زندگی کند.

او در پاسخ به سؤال اعضای کانون در زمینه‌ی وجود اندوه حاکم در کتاب نقد شده خاطرنشان کرد: عواطف انسانی چون شادی و غم، خوشحالی و اندوه در کنار هم هستند و جهان احساسات یک انسان را تشکیل می‌دهند و در زندگی وجود دارند.

اسلامی افزود: یک شاعر در مواجهه با فضاها و تجربیات زیستی خود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. پس برای نشان دادن آن‌ها از عواطف و احساساتش بهره می‌گیرد. به عنوان نمونه شعری که در خصوص کودکان سروده شده و شاعر آن را دیده، نمی‌تواند درباره آن نسراید چون، مخاطب غمگین می‌شود بلکه امید دارد تا مخاطب در آینده برای اصلاح، اقدامی انجام دهد.

در ابتدای این نشست مدیرکل کانون استان اردبیل گفت: تلاقی اندیشه و تعاملات نزدیک مؤلفان و شاعران صاحب اثر با اعضای ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون، بستر مناسبی برای افزایش خودباوری و خلاقیت فکری فراهم می‌آورد.

زعفر احدزاده ادامه داد: تداوم و افزایش چنین نشست‌ها و انجمن‌هایی با حضور چهره‌های شاخص ملی و استانی، زمینه‌ساز موفقیت‌هایی ‌می‌شود که در آینده شاهد آن خواهیم بود.

کارشناس ادبی استان نیز در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: با نگاهی به آثار مریم اسلامی می‌توان جسارت وی در بهره‌گیری از زبان و مهارت در شناخت مخاطب را دید و کتاب «خداحافظی در خیابان پاییز» که سرشار از کشفیات زیبا و تشبیهات دلپسند و دل‌نشینی است، گواه بر این امر است.

مهدیه علیقلی‌زاده، افزود: این اثر می‌تواند جزو مجموعه‌هایی باشد که عضو را به درک مناسب از زیبایی‌شناسی برساند، چراکه برای نوجوانان نوشته ‌شده است.

در این نشست اعضای نوجوان مراکز کانون استان، انجمن ادبی و بخش مکاتبه‌ای، نقدهای خود را درباره‌ی کتاب شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» ارائه و سوال‌های‌شان را مطرح کردند و مریم اسلامی نیز به آن‌ها پاسخ گفت. همچنین اعضا انجمن ادبی اشعار خود را خواندند و از نقطه نظرها و پیشنهادهای این شاعر کودک و نوجوان برای بالا بردن کیفیت آثارشان بهره بردند.

در حاشیه این نشست کتاب بانک مؤلفان بومی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و تاریخ و مشاهیر استان با عنوان «قلم یاران» رونمایی شد و همچنین جشن امضای کتاب، اهدا یادبود به همراه لوح قدردانی به اعضای شرکت‌کننده در کارگاه‌های نقد مراکز از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

این نشست در روزهای ۱۲ و ۱۳ شهریور در سالن آمفی‌تئاتر استاد جعفر ابراهیمی (شاهد) کانون اردبیل به میزبانی مراکز فرهنگی هنری کانون استان و با شرکت بیش از ۱۲۰ عضو و مربی ادبی برگزار شد.

یادآوری می‌شود نشست ادبی دوپنجره برنامه نقد و بررسی کتاب با حضور خود پدیدآورنده اثر است که از سوی اداره کل آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار می‌شود. این چهاردهمین نشست اعضا و مربیان کانون استان اردبیل با نویسندگان کتاب بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =