تأکید بر وسواس در انتخاب کلمات برای شعر

هفتادوهفتمین جلسه‌ی انجمن ادبی آفرینش با بررسی شعر سپید و تأکید بر وسواس در انتخاب کلمات برای شعر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هفتادوهفتمین جلسه‌ی انجمن ادبی آفرینش با دعوت از حسن یعقوبی نویسنده و مدرس دانشگاه و با حضور ۳۱ عضو نوجوان در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

یعقوبی، ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضای علاقه‌مند انجمن ادبی آفرینش به نقد آثار اعضا و بررسی نقش شادی و ایجاز در شعر و مستقیم‌گویی در داستان پرداخت.

وی با اشاره به کمیِ شادی در شعر ایرانیان از زمان حمله‌ی مغول تا به امروز، اظهار داشت: درون‌گرا شدن ایرانی‌ها و وجود سایه‌ی غم بر شعر تکیه بر جنبه‌ی تاریخی و سیاسی دارد.

یعقوبی در ادامه با تأکید بر وسواس در انتخاب کلمات برای شعر، افزود: موسیقی معنوی در شعر از روابط لفظی واژگان و هم‌چنین روابط پیدا و پنهان واژگان، شکل می‌گیرد.

وی یادآور شد: انتخاب کلمات در شعر، در ناخودآگاه شاعر اتفاق می‌افتد و آنچه به «شعر جوششی» معروف است، به هیچ‌وجه نمی‌تواند بدون کوشش و تمرین قبلی در همه‌ی زمینه‌ها شکل گیرد.

یعقوبی با بیان این‌که شاعر بایست در کوله‌بار ذهنی خود انواع واژه‌ها و فضاها را داشته‌باشد تا با یک فراخوان در هنگام سرودن، به یاری وی بیایند و جوشش حاصل شود، تصریح کرد: جوشش نیاز به یک منبع دارد و واژه‌ها حامل تجربیات و تخیلات شاعر هستند و هرچه شاعر در انتخاب و گزینش آن‌ها وسواس بیش‌تری داشته‌باشد، سرسخت‌ترین واژه‌ها در برابر ذوق او تسلیم می‌شوند.

وی در پایان سخنانش، ایجاز در شعر سپید را از ملزومات این قالب شعری دانست و از اعضا خواست تا در داستان‌های خود از مستقیم‌گویی پرهیز کرده و مخاطب اثر خود را هوشمند فرض کنند.

گفتنی است؛ در این جلسه ۱۵ عضو به خوانش اثر در قالب شعر و داستان پرداختند که آثارشان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =