کد خبر: 291243
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
بازدید 310
یک روز دلنشین با خاک و آب و رنگ

اعضای مراکز چهارگانه کانون پرورش فکری رشت ضمن بازدید از یک کارگاه سفالگری در شهرستان سیاهکل، ثمره‌ی هم‌نشینی‌شان با خاک و آب و رنگ را در قالب آثار سفالین ماندگارکردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این فعالیت هدف‌مند با عنوان«دست‌ها و نقش‌ها» و در سایه سفر یک روزه‌ی کارشناسان، مربیان و اعضای کارگاه‌های سفال‌گری مراکز کانون شهر رشت به شهرستان سیاهکل رقم‌خورد و فرصتی برای خلق آثار سفالین از سوی کودکان نوجوانان شد.

طی این بازدید یک روزه که همکاری مرکز فرهنگی هنری کانون سیاهکل و میزبانی علی‌زمانی، هنرمند و فعال عرصه‌ی هنر سفال‌گری این شهرستان را به‌دنبال‌داشت، هم‌چنین به تاریخچه این هنر در کشور و گیلان پرداخته‌شد و کودکان و نوجوانان با مناطق تاریخی و چگونگی کشف «تپه تاریخی مارلیک» در شهرستان رودبار و سفالینه‌های شهرستان سیاهکل و بخش املش استان آشناشدند.

علی زمانی دراین‌میان از«گَمج»، «نمک‌یار»، «تُنگ آب» و «خم‌های سفالین» به عنوان ظرف‌های پُرطرفدار در میان مردمان استان گیلان یادکرد و از کارکردهای مختلف آن برای حاضران سخن گفت.

او درعین‌حال سفال‌ را شاخه‌ای مهم از صنایع دستی کشورمان توصیف و دگرگونی‌های این هنر از نظر جنس، فرم، نقش و رنگ را برای حاضران تشریح‌کرد.

برپایه این گزارش، بازدید ازبخش‌های مختلف کارگاه ‌سفال‌گری وکاربا ابزارهای این رشته، ازدیگر فعالیت‌ها بود و درادامه نیز اعضا با راهنمایی و همراهی میزبان، به «چرخ‌کاری» و خلق اثر پرداختند.

گفتنی است، آموزش سفال‌گری، از فعالیت‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌شمارمی‌رود و نقشی ارزش‌مند در پرورش خلاقیت و ایجاد هماهنگی افزون‌تر میان ذهن، چشم و دست‌های علاقه‌مندان دارد.    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =