نقد کتاب «یک آسمان پرنده» در انجمن‌ ادبی کانون سمنان

هفتادوهشتمین جلسه‌ی اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری با مشارکت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و نقد و بررسی کتاب «یک آسمان پرنده» در سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری این استان از برگزاری هفتادوهشتمین جلسه‌ی اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش با نقد و بررسی کتاب «یک آسمان پرنده» در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان خبر داد و گفت: این برنامه با مشارکت و هم‌کاری اداره‌کل حفظ آثار و نشز ارزش‌های دفاع مقدس و با دعوت از حسن یعقوبی شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه، فاطمه مصطفوی مدیر ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بیش از ۳۰ عضو نوجوان، برگزار و با استقبال آن‌ها روبه‌رو شد.

یعقوبی، ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضای انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان، دو نکته مهم و قابل توجه در شعر کودک و نوجوان را، استفاده نکردن از مضمون تکراری، عنوان و خاطرنشان کرد: تکرار با توجه به این‌که خود یک آرایه‌ی آدبی است؛ اما اگر نابجا باشد به اصل شعر آسیب می‌رساند.

وی در ادامه افزود: پر تکراری‌ترین مضامین شعر کودک در حوزه‌ی دفاع مقدس، دل‌تنگی‌هایی است که فرزند درباره‌ی پدرش در شعر بیان می‌کند.

یعقوبی هم‌چنین با بیان تفاوت زبان شعر کودک و نوجوان و تأکید بر طراوت و تازگی در شعر، اظهار داشت: نوجوانانِ امروز چون دوست ندارند با زبان کودکانه با آن‌ها رفتار شود؛ بلکه متناسب با نیازهای‌شان با آن‌ها برخورد شود، اشعار شاعرانی مانند سهراب سپهری، فروغ فرخ‌زاد و... را بیش‌تر مطالعه می‌کنند برای این‌که در این کتاب‌ها، جدی گرفته می‌شوند و نیازهای خود را در چنین اشعاری می‌بینند.

وی یادآور شد: در حوزه‌ی دفاع مقدس، شعری که سروده می‌شود بایست حرف تازه‌ای در آن زده شود؛ حتی اگر در شعر از مضمون تکراری هم استفاده می‌شود با بیان و تصویر تازه و خلاقی ارائه شود.

نویسنده و مدرس دانشگاه با اشاره به نقد کتاب «یک آسمان پرنده» از دو زاویه‌ی درون‌متنی و پیرامتنی، افزود: کانون پرورش فکری در حوزه‌ی چاپ کتاب کودک و نوجوان به بخش تصویرگری، بسیار اهمیت می‌دهد و یکی از امتیازات کتاب «یک آسمان پرنده» این است که تصویرگری کتاب هم به عهده‌ی خود اعضای نوجوان کانون پرورش فکری است.

یعقوبی با بیان این‌که شعر سپید گفتن سخت‌تر از شعر موزون و دست شاعر در این قالب شعری، بسته و ابزار کارش، کم‌تر است، گفت: با رویکرد اعضای نوجوان به سرودن شعر سپید، موافق نیستم و اعتقاد دارم نوجوانان با شعر موزون شروع کنند و پس از آشنایی با وزن و موسیقی شعر به سرودن شعرهای سپید و نیمایی روی آورند.

وی، قدرت شعر سپید و یکی از ویژگی‌های این شعر را ایجاز، عنوان و تأکید کرد: شعر در هر قالبی که گفته می‌شود بایست دارای اندیشه و صور خیال باشد.

این نویسنده و مدرس دانشگاه با تأکید بر انتخاب واژگان و وسواس در کلمات، یکی از رسالت اساسی شعر به‌ویژه شعر دفاع مقدس را بخشیدن حس شاعرانه به شعر و تأمل در کلمات برشمرد.

یعقوبی در پایان سخنانش، نگاه نقادانه و حرفه‌ای در نقد شعر از سوی اعضای انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان را شایسته‌ی تقدیر دانست و از کوشش کانون پرورش فکری و حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در زمینه‌ی چاپ و انتشار آثار اعضای کودک و نوجوان، قدردانی کرد.

گفتنی است؛ اعضا و مربیان انجمن ادبی «لبخند انار» کانون دامغان نیز با دعوت از زینب دولتخواهی نویسنده دامغانی به نقد آثار اعضا در کتاب «یک آسمان پرنده» پرداختند.

معرفی داوود امیریان، احمد عربلو، جمشید خانیان و نقد کتاب‌های مرتبط با موضوع دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این انجمن بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =