لزوم توجه به ارتقا سطح علمی قصه‌گویی

دومین انجمن قصه‌گویی با حضور فعالان عرصه ادبیات کودک و هنر قصه‌گویی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، روز دوشنبه ۲۵شهریورماه ۱۳۹۸ دومین انجمن قصه‌گویی با حضور معاون و کارشناسان فرهنگی کانون استان و جمعی از علاقه‌مندان و صاحب‌نظران در حوزه ادبیات کودک برگزار شد.

فرهاد آقابیگی معاون فرهنگی کانون استان در این جلسه به ضرورت توجه به کیفیت‌بخشی و ارتقا سطح علمی جشنواره قصه‌گویی تاکید کرد و گفت: ادبیات کودک و به ویژه هنر قصه‌گویی نقش مهمی در فرآیند رشد، پرورش و یافتن ماهیت و هویت درونی کودک ایفا می‌کند و می‌توان از آن به عنوان یک الگوی مهم آموزشی و تربیتی یاد کرد.

آقابیگی از قصه به عنوان ابزاری قوی برای انتقال ارزش‌های انسانی و آداب و رسوم هر ملت یاد کرد و گفت: با توجه به غنای فرهنگی و قصه‌های بومی و محلی که در استان‌ خراسان وجود دارد و وجود مرجع کاملی از قصه‌های آموزنده با موضوع رضوی و داستان‌های شاهنامه‌ای، انتظار داریم این فعالیت در استان بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد و یک جریان فرهنگی موثری را شاهد باشیم.

معاون فرهنگی کانون از استقبال کم‌نظیر نوجوانان از بیست‌ و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون خبر داد و گفت: در واقع قصه‌گویی واسطه‌ای برای ورود به دنیای کودکان و نوجوانان و برقراری ارتباط با آنان است و امیدواریم در این جشنواره در کنار روایت قصه‌های با محتوا، پژوهش‌های علمی قوی در حوزه هنر قصه ‌گویی شاهد باشیم و لازمه آن توجه به آموزش و مهارت‌افزایی در جلسات انجمن است.   

در ادامه سارا امیدوار، مسئول و نماینده انجمن قصه‌گویی خراسان رضوی در این نشست ضمن تبیین آیین‌نامه استانی به تشریح اقدامات انجام شده در راستای تقویت و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های انجمن پرداخت و گفت: ایجاد گروه انجمن قصه‌گویی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین اقدامات این انجمن در چند روز گذشته بوده است.

زهره معماری‌نسب کارشناس مسئول فرهنگی استان نیز رسالت اصلی انجمن را ترویج و توسعه فرهنگ قصه‌گویی عنوان کرد و پیشنهاد داد قصه‌گویان فیلم‌های قصه‌گویی خود را به منظور مستندسازی به انجمن ارائه داده و هر عضو انجمن به عنوان یک سرشاخه، سی قصه‌ی نود ثانیه‌ای را فیلم‌برداری و بارگذاری کند.

نزهت شیخ‌زاده رابط جشنواره قصه‌گویی استان پس از گزارش آماری از میزان حضور پررنگ قصه‌گویان و ثبت‌نام در سایت جشنواره خبر داد و پیشنهاد کرد به منظور فراهم آوردن فرصت بیشتر برای بارگذاری قصه‌های نود ثانیه‌ای، کانون در امر فیلم‌برداری و بارگذاری قصه‌ها تمهیداتی بیندیشد و تسهیلاتی در اختیار قصه‌گویان قرار دهد.

معرفی دو کتاب مرجع قصه‌گویی به نام «حیوان قصه‌گو» نوشته جاناتان گاتشال و «رازهای قصه‌گویی» از باتریس مونته‌رو از دیگر دستاوردهای این جلسه بود که مقرر شد اعضا آن را مطالعه و در جلسه آتی ارائه دهند.

برگزاری دو نشست و یک همایش با موضوع مرتبط با قصه‌گویی، معرفی مقالات علمی در حوزه قصه‌گویی و برنامه‌ریزی جهت برگزاری چهار کارگاه تخصصی برای قصه‌گویان از جمله مصوبات این جلسه بود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =