«حال خوش زندگی»، یک تجربه‌ کانونی برای اعضای نوجوان

کانون پرورش فکری همواره نگاهی ویژه به ارایه خدمات فرهنگی در تناسب با نیازهای امروز آینده‌سازان، دغدغه‌های فردای این نسل و اهمیت فراگیری مهارت‌های زندگی از سوی آنان دارد و برهمین اساس نیز مراکز فرهنگی هنری این نهاد در تابستان سال ۱۳۹۸ شاهد برگزاری کارگاه آموزش مهارت‌های مثبت با عنوان «حال خوش زندگی» برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال بود.

تابستانی دیگر از دفتر پُرنقش و نگار کانون پرورش فکری رقم‌خورد و فعالیت‌های این مجموعه‌ی فرهنگی نیز هم‌چون همیشه، امیدبخش و مایه امیدواری امیدوارانی بود که کودکان و نوجوانان ایران اسلامی را توان‌مند و رو به فردا آرزومندند.

کانون در فصل‌گرم سال ۱۳۹۸ هم‌چون گذشته با یک سبد از فعالیت‌های خلاقانه و هدف‌مند، به استقبال کودکان و نوجوانان رفت و با نگاهی ویژه به اهمیت آینده‌سازی و ضرورت فراگیری مهارت‌های زندگی از سوی این نسل، با برگزاری کارگاه‌ مهارت‌های مثبت‌ با عنوان«حال خوش زندگی»، پذیرای اعضای علاقه‌مند شد.

این مجموعه‌ی فرهنگی با تکیه بر روش‌های علمی روان‌شناختی،  کارگاه‌های خود را با نگاه به هفت مهارت «شادی و نشاط»، «روابط مثبت»، «جرأت‌مندی»، «هوش هیجانی»، «امید و معنویت» و تمرکز بر یک مهارت «خودباوری»، آغازکرد و در این میان، تقویت توان‌مندی‌های نوجوانان در حوزه‌ی هیجان‌ها و صفت‌های مثبت با رویکرد پیش‌گیرانه و آینده نگر را مد نظر قرارداد.

در همین‌حال، آگاهی‌بخشی، به‌روزرسانی توان‌مندی مربیان و فراگیری راه‌های آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی به مخاطبان و به‌کارگیری آن برای توان‌مندسازی گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۷ سال نیز به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر در نظرگرفته‌شد و برهمین‌اساس نیز «سیده هاجراکبری»، مربی فرهنگی کانون لنگرود، به‌عنوان رابط و نماینده کانون پرورش فکری گیلان در کارگاه سه روزه‌ای با حضور محمدرضا گلزاری، مدرس و مسوول دپارتمان روان‌شناسی کانون شرکت‌کرد.

برگزاری موفق این کارگاه که از مرداد تا شهریور ماه ۱۳۹۸ به میزبانی مرکز لنگرود صورت‌گرفت، بهانه‌ای شد تا از روند مهارت‌آموزی و ایجاد حس باورمندی در اعضای نوجوان این مرکز، از «هاجر اکبری» جویاشویم.

اکبری که بیش از ۲۳ سال به عنوان مربی فرهنگی در کانون گیلان فعالیت داشته و دارای مدرک کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی است، با ابراز خرسندی از نقش‌آفرینی خود در این فعالیت هدف‌مند، اجرای کارگاه مهارت‌های مثبت‌ را موفق و امیدبخش توصیف‌کرد و ضمن اشاره به فرصت‌های فراهم‌آمده پیش روی نسل نوجوان، پیوند افزون‌تر سه ضلع، کانون، عضو و خانواده  را از دست‌آوردهای این حرکت اثربخش خواند.

مربی مجری این طرح در همین حال، تمرکز بر مهارت«خودباوری»، به عنوان یکی از مهارت‌های هشت‌گانه را خاطرنشان‌کرد و توضیح‌داد: برگزاری جلسه‌های هم‌اندیشی با حضور کارشناسان و روان‌شناسان تربیتی، فضاسازی مناسب و معرفی گسترده این فعالیت به مخاطبان، آغازگر کارگاه‌ها بود و در این میان ضمن تشریح اهمیت خودباوری برای مخاطبان، آموزه‌ها در قالب ۹ جلسه‌ی هفتگی به علاقه‌مندان ارایه‌شد.

اکبری در سخنان خود به عناوین جلسه‌های ۹ گانه نیز اشاره داشت و «نشانی»، «با من آشنا شو»،  «سپرخانوادگی»، «مهربانی بامن»، «توان‌مندی‌های من»، «با خودت مثبت حرف بزن»، « خودِ ارزش‌مند من» و «ربات شارژی» را عناوین این نشست‌ها عنوان‌کرد.

مربی مرکز فرهنگی هنری کانون لنگرود درپایان صحبت‌های خود با موفقیت‌آمیز خواندن برگزاری کارگاه آموزش مهارت‌های مثبت در این مرکز اضافه‌کرد: مهارت‌آموزی و هم‌گامی با روند رو به رشد جامعه، از نیازهای امروز نسل نوجوان محسوب‌می‌شود و امیدوارم تجربه موفق این کانون در فراهم‌سازی فرصتی برای تجربه‌ی حال خوش زندگی، زمینه‌ی برگزاری آن را در دیگر مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان فراهم‌کند.

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =