کد خبر: 291391
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵
هشتاد و هشتمین انجمن ادبی کانون

هشتاد و هشتمین انجمن ادبی آفتاب کانون خراسان رضوی با هدف آموزش مهارت نقد ادبی اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، هشتاد و هشتمین انجمن ادبی آفتاب با حضور رویا یدالهی استاد و پژوهشگر ادبی روز پنج‌شنبه ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۸ برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: این چهارمین انجمن نقد ادبی است که با حضور ۲۳ عضو نوجوان و در ادامه سلسله جلسات انجمن ادبی آفتاب در مشهد برگزار شده است.

وی آموزش مهارت نقد ادبی و ایجاد حس مشارکت فعال و تعامل دو سویه اعضا را در نقد و بررسی آثار یکدیگر و آشنایی با قواعد و اصول نقد علمی را انگیزه اصلی واحد آفرینش‌های ادبی در برگزاری این نشست‌ها دانست.    

رویا یدالهی استاد دانشگاه فردوسی مشهد ضمن مرور خلاصه مباحث ارائه شده در جلسات قبل به اهمیت نظریه‌های فیلسوفان قبل از سقراط اشاره کرد و گفت: شناخت این فلاسفه و رویکردشان ضروری است و چنانچه این شناخت حاصل نشود، درک فلسفه‌ی بعد از آنها هم به سختی میسر می‌شود.

عضو کارگروه ادبیات کودکان و نوجوان دانشگاه فردوسی مشهد به مرور نظریه‌های افلاطون، سقراط و ارسطو در رابطه با فلسفه اسلامی صحبت کرد و گفت: اسپانیا نقطه‌ی تلاقی فلسفه غرب و اسلامی بود. مسلمانان به جای فلسفه از کلمه حکمت استفاده می‌کنند و شاید بتوان گفت از آنجا که این کلمه ترکیبی از اسطوره‌ی دین و تفکر منطقی است انتخاب این کلمه با بار معنایی فراوان مناسب و بجا بوده است.

کارشناس میهمان انجمن نقد ادبی با اشاره به اینکه رویکرد فلسفه‌ی معاصر هم به همین سمت و سو است گفت: فلسفه‌ی معاصر به این نتیجه رسیده که تنها، تفکر منطقی و خرد کافی نیست بلکه به تفکری نیاز است که جادو و حتی خرافات را هم بشناسد و شامل آن هم بشود.

وی درباره اهمیت اسطوره و جایگاه ویژه آن در ادبیات و رمان اظهار داشت: بسیاری معتقدند که فرهنگ، محصول اسطوره است و چنانچه کوندرا (رمان نویس) نیز معتقد است: گاهی یک رمان تاریخی خیلی بهتر از کتاب‌های تاریخی، می‌تواند تاریخ و فرهنگ یک ملت را نشان بدهد.

یداللهی در ادامه ضمن بررسی تفکر رئالیسم گفت: این تفکر بر چهار اصل انعکاس واقعیت، انعکاس کل واقعیت، سبک بی طرفانه و حفظ روایت علی و معلولی حاکم است و بر این باور است که ما باید جهان واقعیت را بدون گزینش خوب و بد معرفی کنیم و به‌ گونه‌ای کاملا بی‌طرفانه تمام واقعیت را که شامل بدی‌ها و زشتی‌ها می‌شود ارائه دهیم.

منتقد کتاب «نظر به نظر» ادامه داد: در آخرین مرحله که حفظ روایت علی معلولی است، می‌بایست یک اتفاق قابل قبول و منطقی ارائه شود و آن چیزی که ما به آن استدلال و یا منطق فیلم هندی می‌گوییم رخ ندهد.

در پایان نشست اعضای انجمن ادبی آفتاب در فضایی دوستانه و صمیمی موفقیت تعدادی از دوستان ادبی خود را در کنکور سراسری سال جاری تبریک گفتند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =