روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

«روز ملی شعر و ادب فارسی» بزرگداشت استاد سید محمدحسین شهریار در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی همراه بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در چهاردهمین نشست انجمن ادبی گفت: روز ملی شعر و ادب فارسی و  بزرگداشت استاد سید محمدحسین شهریار، فرصتی برای تمرکز بیشتر و توجه به میراث ماندگار سرزمین بزرگ شعر و شعور است.

زعفر احدزاده در ارتباط با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، تصریح کرد: استاد شهریار شاعری است که غنای روح شاعرانه‌اش در میان شاعران معاصر بی‌نظیر بوده و در تاریخ شعر فارسی، در زمان حیاتش شهرتی بی‌نظیر یافت که شاید دلیل این شهرت فراوان و وسعت بسیار قلمرو نام و آوازه‌اش به «ذولسانین» بودن او مربوط می‌شود.

احدزاده ادامه داد: استاد شهریار مسیر بالندگی را برای نسل‌های پس از خود به خوبی ترسیم کرد؛ بیان منظوم پیرامون زندگی دوران کودکی وی در قالب منظومه حیدربابا نشان داد که می‌شود با نگرش هنرمندانه باذوق شاعرانه اثری جاویدان و دل‌نشین خلق کرد.

وی یادآور شد: خاطرات تلخ و شیرین فراوانی پیرامون زندگی تک‌تک ما رخ می‌دهد که در ذهن یا دفاتر خاطرات و... ثبت می‌شود، چیزی که در جای‌جای اشعار استاد شهریار و در منظومه‌های «هذیان دل» و «حیدربابا» رخ نموده را می‌توان با تمرکز بر همین اتفاقات پیرامونی سال‌های پرشور و شر این دوران را در غنای حیرت‌انگیز ذهن پرورش داد و شهریار وار بر منظومه شعر و ادب ظهور کرد.

او بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فعالیت‌های ادبی در قالب شعر و داستان است، خاطرنشان کرد: رویکرد جدید کانون استان در قالب فعالیت انجمن‌های مختلف هم باعث بالندگی بیشتر اعضا شده و هم سبب ارتباط بیشتر اعضای ارشد و نوجوان با کانون است که تأثیر وجودی چنین انجمنی را در اولین مهرواره آفرینش‌های ادبی کشور (داستان) در استان آذربایجان شرقی دیدیم که فرزندان خلاق استان پس از استان میزبان با ۹ منتخب نهایی از ۸۶ منتخب استان‌ها، در رتبه دوم قرار گرفت.

این مدیرکل فرهنگی استان افزود: فعالیت انجمن‌های مختلف و ازجمله انجمن ادبی اردبیل و مشکین‌شهر در استان بستر لازم را برای حضور چهره‌ها و اهالی موفق قلم و اندیشه و ادب فراهم کرده و امروز میزبان صالح عطایی از شعرای موفق استان در این جمع هستیم که روزی عضو فعال مرکز فرهنگی هنری کانون بود.

مدیرکل کانون استان در ادامه نشست انجمن ادبی شهر اردبیل گفت: قدر فرصت‌ها و امکانات را بدانیم و وجود مربیان و پدر و مادرها را ارج نهیم. چنانکه استاد شهریار حتی پس از مرگ مادرش هم وجود و حضور او را همواره لمس کرده و می‌گوید:

نه او نمرده است که من زنده‌ام هنوز                    او زنده است در غم و شعر و خیال من

میراث شاعرانه من هر چه هست از اوست             کانون مهر و ماه مگر می‌شود خموش؟

آن شیر زن بمیرد؟ او شهریار زاد                       هرگز نمیرد آنگه دلش زنده شد به عشق

احدزاده در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بخت یار کانون و کانونی‌هاست که استاد فاضل نظری، یکی از نیکان و شعرای معروف و محبوب به عنوان مدیرعامل این نهاد فرهنگی انتخاب‌شده که بستر توسعه و بالندگی را در قالب سیاست‌گذاری‌های سازنده فراهم کرده است و یکی از اقدامات ماندگار، همین تشکیل انجمن‌هایی که فضا و فرصت تعامل و تلاقی اندیشه‌های اعضای ارشد و نوجوان با بزرگان را فراهم آورده است.

گفتنی است، چهاردهمین نشست انجمن ادبی کانون پرورش فکری استان اردبیل با حضور صالح عطایی شاعر و نویسنده و اعضا و مربیان در مرکز شماره ۵ برگزار شد.

- مرکز شماره یک کانون اردبیل

به مناسبت روز بزرگداشت استاد شهریار، مراسمی با عنوان «گل واژه ترنم» در مرکز شماره یک کانون اردبیل برگزار شد. در آغاز برنامه پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، شعرخوانی استاد شهریار با صدای خود استاد فقید پخش شد. سپس مجری پس از خوش‌آمد گویی، به معرفی شخصیت این شاعر بزرگ و آثار او پرداخت.در این برنامه که با نشست صمیمی اولیای اعضای ادبی و با حضور شاعر برجسته‌ی استان، سید سعید اطهر نیاری آغاز شد، اعضا با آثار و تألیفات این شاعر بومی آشنا شدند و پای صحبت او در مورد استاد شهریار نشستند.

در ادامه برنامه، مربی ادبی مرکز در مورد فعالیت‌های مرکز به ارایه گزارش پرداخته و یکی از اعضای جدید بخش ادبی، سوگند حسینی، با قرائت شعری آن را تقدیم به استاد اطهر نیاری کرد، در این برنامه از عضو فعال و نمونه ادبی مرکز، فاطمه یقینی نیز تجلیل به عمل آمد. در پایان برنامه، اسما عالی با یاد شهدای عاشورا، شعری درباره‌ی حضرت ابوالفضل العباس(ع) تقدیم اولیای گرامی اعضا نمود. سپس با اجرای برنامه کلاس موسیقی، نمایشگاه آثار تابستانه اعضا افتتاح و حاضران از نمایشگاه آثار ادبی، هنری، فرهنگی مرکز بازدید کردند. همچنین به مناسبت روز شعر و ادب فارسی، طرح دیواری با همکاری اعضا و مربی فرهنگی مرکز که مربوط به معرفی استاد شهریار بود اجراشده و در سالن مطالعه نصب شد. این معرفی به صورت حضوری برای اعضای بازدیدکننده از نمایشگاه آثار اعضا با عنوان «به سوی جهانی زیباتر» توسط مربی فرهنگی معرفی شد و اشعاری از کتاب گزیده‌های شعر شهریار به همراه اعضا، شعرخوانی شد.

- مرکز شماره چهار کانون اردبیل

به مناسبت ۲۷ شهریورماه، روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» ویژه‌برنامه‌ای در مرکز شماره۴ کانون اردبیل برگزار شد که فعالیت‌های انجام‌گرفته در این ویژه‌برنامه به شرح ذیل است: در آغاز برنامه مربی فرهنگی مرکز، استاد شهریار را به اعضا معرفی کرده و در خصوص نام‌گذاری سالروز درگذشت این شاعر یعنی روز ۲۷ شهریورماه، به نام «روز شعر و ادب فارسی» توضیحاتی ارائه کرد. در ادامه برنامه مربی ادبی و همچنین تعدادی از اعضای فعال کارگاه ادبی مرکز، غزلیات و اشعاری زیبا از آثار برجسته این شاعر ازجمله «حیدربابایه سلام»،«علی‌ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» شعرخوانی کردند و در پایان برنامه موردتقدیر قرار گرفتند.

 - مراکز فرهنگی هنری کانون پارس‌آباد

دورهمی اعضا ارشد و نوجوان انجمن ادبی کانون پرورش فکری شهرستان پارس‌آباد؛ اولین جلسه‌ی انجمن ادبی اختر با محوریت شعر و داستان در روز شعر و ادب فارسی که مصادف با بزرگداشت محمدحسین بهجت تبریزی«شهریار» بود، برگزار شد که هم‌زمان با این برنامه نیز نشست ترنـم واژه‌ها با حضور اعضا و والدین مراکز ۱ و ۲ پارس‌آباد به میزبانی مرکز یک و با حضور فاضل عباسزاده شاعر، نویسنده و عضو هیئت‌علمی دانشگاه برگزار شد.

آغازگر برنامه تلاوت آیاتی از قرآن مجید بود. سپس مربی مسئول مرکز ضمن خیرمقدم گویی، به تشریح اهداف انجمن ادبی پرداخت و از ادامه‌دار بودن برنامه‌ها و جلسات این انجمن سخن به میان آورد. در ادامه، برنامه ویدئوی شعری توسط شهریار، شاعر شیرین سخن که در محضر رهبر انقلاب خوانده بود، پخش شد. اعضای ارشد و نوجوان مراکز به معرفی خود، افتخارات و سال‌های فعالیتشان در کانون پرداختند و با همدیگر بیشتر و بهتر آشنا شدند.

سپس فاضل عباسزاده؛ به معرفی شخصیت محمدحسین شهریار و آثار او پرداخت و از انتخاب تخلص وی و انواع شعرهای ترکی و فارسی شهریار با اشاره به رستاخیز کلمه‌ها از بعدهای گوناگون سبک‌های وی صحبت نمود. در ادامه به انتخاب مربی ادبی، اشعاری از شهریار همچون همای رحمت، سهندیه، نی محزون، حالا چرا، ای وای مادرم و افسانه شب توسط اعضا با رعایت اصول خوانش یک اثر، خوانده شد. بخش دوم این دورهمی صمیمانه و نشست، با پخش ویدئویی از شعرخوانی استاد شهریار با عنوان حیدربابا همراه بود. در ادامه با معرفی آثار هر عضو؛ خوانش آثار اعضا با نقطه نظرات فاضل عباسزاده و اعضای حاضر روبرو شد که در پایان به رسم یادبود و در جهت ترویج و توسعه‌ی کتاب‌خوانی؛ کتابی تقدیم دوستداران انجمن ادبی و نشست فصلی شد. قابل‌ذکر است، این انجمن ادبی و نشست فصلی اعضا باهدف آشناسازی اعضا با استاد فقید شهریار و آثار وی، تعامل اعضا و والدین و مربی با یکدیگر و آشناسازی اعضا با نویسنده و شاعر بومی، مطالعه کتاب، ترویج کتاب و پرداختن به مباحث تخصصی حوزه ادبیات نوجوان و بزرگ‌سال برگزار شد.

- مرکز شماره یک کانون کوثر

به مناسبت گرامیداشت استاد شهریار، برنامه‌های متنوع فرهنگی در روز شعر و ادب فارسی، در مرکز یک کانون کوثر برگزار شد. شخصیت بزرگوار استاد شهریار با همراهی اعضا به صورت طرح دیواری معرفی شد. مطالب این طرح عبارت بودند از: چکیده‌ای از زندگی‌نامه، اشعار معروف و سبک شعرهای استاد، کتاب «سیمرغ و سهند» که در مورد داستان زندگی او توسط محمدرضا اصلانی نوشته‌شده است، برای اعضا معرفی شد. شعرهای کتاب برگزیده شعرهای شهریار با همراهی اعضا و مربی شعرخوانی شد. در برنامه‌ای دیگر مسابقه جورچین از مطالب داستان زندگی استاد شهریار با دو گروه از اعضا اجرا شد.

- مرکز شماره دو کانون کوثر

مرکز ۲ کانون کوثر به مناسبت روز شعر و ادب فارسی، برنامه‌های متنوعی را برگزار کرد. معرفی شخصیت استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، بحث و گفتگو در مورد آثار و شعرهای  معروف وی به خصوص شعر حیدر بابایه سلام که به زبان ترکی آذری بود، ازجمله این فعالیت‌ها بود. سپس مربی به معرفی کتاب برگزیده شعرهای شهریار پرداخت و از اعضا خواست به ترتیب شعرهایی از این کتاب را بخوانند و خود مربی نیز شعر آذری حیدربابا را برای اعضا شعرخوانی کرد. سپس مسابقه‌ی مشاعره بین۱۰ نفر از اعضای پسر مرکز اجرا شد. در این مسابقه اعضا با استفاده از اشعار کتاب برگزیده شعرهای شهریار باهم به مشاعره پرداختند و در پایان یاشار نوری برگزیده‌ی این مسابقه شد.

- مرکز شماره دو کانون مشکین‌شهر

سومین نشست انجمن ادبی مرکز شماره ۲ کانون مشکین‌شهر، هم‌زمان با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار با حضور اعضای ادبی و ارشد مرکز در سالن مطالعه برگزار شد. در این نشست محمد جعفری مسئول بسیج هنرمندان شهرستان، عسگر زینالی نویسنده و محقق، علی بدلی به عنوان شاعر و نویسنده و همچنین اعضای ادبی مرکز به همراه سپیده داداش زاده به عنوان رابط ادبی حضور داشتند.

برنامه با تلاوت کلام‌الله مجید توسط علی بدلی شروع شد. در ادامه معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز ضمن خوش آمدگویی به اعضا، میهمانان و مربیان، به‌روز شعر و ادب فارسی اشاره‌کرده، یاد و خاطره سید محمدحسین شهریار را گرامی داشته و به معرفی اعضای شرکت‌کننده در برنامه پرداخت. سپس علی بدلی شعر (حیدربابا) را برای میهمانان شعرخوانی کرده و ضمن اشاره به زندگینامه وی، به معرفی شخصیت شهریار پرداخت. در ادامه محمد جعفری ضمن تشکر از مسئول مرکز شماره ۲ کانون مشکین‌شهر به خاطر جدیت در برگزاری نشست انجمن، از حضور فعال اعضای ادبی نیز تقدیر و تشکر کرده و با یادآوری فرارسیدن هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدای هفت سال دفاع مقدس را گرامی داشت.

سپس کلیپی از شعرخوانی شهریار در خصوص حضرت امام حسین(ع) در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل و در کنار رزمندگان پخش شد. در این کلیپ آقای عسگر زینالی نیز به عنوان رزمنده و جانباز حضور داشت و در ادامه اسماء جهانگیری، ائل آی پورمحمدی و اسراء نوبخت نوشته‌های خود را که در قالب داستان و نوشتن خلاق و شعر بود، برای دوستان و میهمان خوانده و آثارشان موردنقد و بررسی قرار گرفت.

آیسل رضازاده، مهنا فرهمند و نازلی دولت‌آبادی نیز از مرکز شماره یک مشکین‌شهر آثار خود را قرائت کرده و موردنقد و بررسی قرار گرفتند. در این برنامه اعضای ارشد ادبی نیز حضور داشتند که هر کدام ضمن معرفی خود از فعالیت‌های ادبی و فرهنگی هنری خود در کنار مربیان کانون سخن به میان آوردند و یاد و خاطر سال‌های گذشته را گرامی داشتند. پایان‌بخش برنامه، اهدای لوح و جایز به اعضای موفق و برتر کانون در زمینه ادبی بود. همچنین به اعضای برگزیده در مسابقات نقاشی با موضوع «نماز» که با مشارکت کانون و ستاد اقامه نماز برگزارشده بود، لوح تقدیر و جایزه از طرف ستاد اقامه نماز اهداء شد.

- مرکز شماره سه کانون مشکین‌شهر

هم‌زمان با سراسر کشور اعضا و مربیان مرکز شماره سه کانون مشکین‌شهر (آلنی) روز شعر و ادب فارسی را گرامی داشتند. این برنامه در محل سالن مطالعه مرکز و با حضور اعضا و مربیان برگزار شد. هدف از اجرای این برنامه گرامیداشت یاد و خاطره شاعر پرآوازه ایران، استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به «شهریار» و تأملی در شعر و زندگی سایر شعرای ایرانی بود.

در ابتدای برنامه نیر پیکام، مربی مسئول مرکز در رابطه با شعر و جایگاه آن در زندگی ایرانیان از ابتدای تولد تا مرگ، سخنرانی کرد. وی استاد شهریار را به عنوان شاعر بزرگ آذربایجانی معرفی و شعری از ایشان را برای میهمان‌ها خواند. سپس علی‌اکبر میرزاجانی مربی فرهنگی مرکز، ضرب‌المثل‌های بومی آذربایجانی را خوانده و مسابقه‌ای را با موضوع مفهوم و دلایل استفاده از این ضرب‌المثل‌ها، اجرا کرد.

در ادامه فاطمه حسینی به دکلمه شعر«ساوالان» از دیوان اشعار آقامعلی بوداقی پرداخت و در مورد زندگی وی توضیحاتی ارایه کرد. آقامعلی بوداقی متولد شهر آلنی است و تاکنون چندین کتاب از وی به چاپ رسیده است. معرفی کتاب توسط آیلین راستگو، شعرخوانی توسط مریم بوداقی، مشاعره بین اعضای فعال، شاهنامه‌خوانی و اهدای جایزه به اعضای برتر ادبی و اعضای مکاتبه‌ای از سایر برنامه‌هایی بود که اجرا شد.

- کانون اصلاندوز

به منظور گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی، ویژه‌برنامه بزرگداشت استاد شهریار در کانون اصلاندوز اجرا شد. به همین مناسبت مرکز میزبان ندا منادی از نویسندگان توانمند شهرستان بود. فضه میرموسوی، مربی مسئول مرکز اصلاندوز ضمن خوشامدگویی به میهمانان و اعضای کانون، آشنایی با شخصیت استاد شهریار و آثار ایشان را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این برنامه عنوان کرد. در ادامه، ندا منادی با اشاره به تاریخچه زبان و ادبیات فارسی از روزگاران کهن تا عصر حاضر، به معرفی زندگینامه و آثار استاد شهریار پرداخت و شعر«علی‌ای همای رحمت» را به‌پاس و یاد استاد شهریار قرائت کرد. در این برنامه اعضای کانون ضمن ارائه توانمندی‌های خود در زمینه شعر و ادب فارسی در قالب شعرخوانی و قرائت آثار ادبی، استفاده از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در شکوفایی خلاقیت‌های ادبی خود مهم و اساسی عنوان کردند.

- کانون انگوت

۲۷ شهریور روز ملی شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت شاعر نام‌آور ایران، سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، در کانون انگوت گرامی داشته شد. در ابتدای برنامه شعر حیدربابا با صدای خود شاعر در مرکز پخش شد و پس‌ازآن افسانه سادات مزین درباره نام‌گذاری این روز و آثار به جای مانده از شهریار، به ویژگی‌های شعری این شاعر بزرگ پرداخت و در ادامه به خوانش اشعار ترکی و فارسی شهریار و همچنین زندگی‌نامه ایشان توسط اعضا پرداخته شد. در قسمت دیگر برنامه، از اعضا فعال ادبی تجلیل به عمل آمد و هر کدام از اعضا یک قطعه ادبی با عنوان شهریار را بشناسیم، تقدیم این شاعر کردند.

- کانون بیله سوار

لطفعلی فکرت(وطن داش) میهمان ویژه کانون پرورش فکری بیله سوار در برنامه روز شعر و ادب فارسی بود. به همین مناسبت ویژه‌برنامه‌ای با اعضای فعال کانون و والدین آنان، همچنین با حضور گرم فکرت برگزار شد. در این برنامه، شکر سیف‌اللهی، مسئول کانون بیله سوار ضمن خوش آمدگویی به شرکت‌کنندگان و تقدیر و تشکر از حضور میهمان ویژه‌برنامه، مهمان برنامه به معرفی استاد شهریار پرداخت و مژگان بهنژاد، مربی ادبی مرکز از منظومه حیدربابا برای شرکت‌کنندگان شعرخوانی و درباره اهمت قلم و نویسنده برای آنان سخنرانی کرد. در بخش دیگر برنامه نیز مبین شادمان، عضو ادبی فعال مرکز، داستان کوتاه خود را با عنوان «گنجشکی که توی حوض افتاد» تقدیم میهمان ویژه‌برنامه کرد و مورد تشویق قرار گرفت. در پایان برنامه لطفعلی فکرت خالق ۶ جلد کتاب و مجموعه شعر با عناوین ادب ائل چی سی، شعر عاشورایی، وطن داش، ادب اوجاقی، دولاشیق باخیش و بیری یوخدور بیری وار در مورد ادبیات، نویسندگی و شاعری برای اعضا سخنرانی کرده و خاطرنشان کرد: من اولین شعرم را در کانون سروده‌ام.

- کانون جعفرآباد

هم‌زمان با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز جعفرآباد گردهم آمدند تا این روز را گرامی بدارند. در ابتدای برنامه سولماز میرزایی سرپرست مرکز، از جایگاه رفیع استاد شهریار در شعر ادب فارسی سخن گفت و در ادامه به معرفی شخصیت استاد شهریار پرداخت و او را استاد غزل فارسی خواند که در زمان خود این قالب را به حد اعلای خود رساند. در ادامه کتاب «حیدربابای سلام» این شاعر فرهیخته را برای اعضا معرفی کرد. منیژه دلکش مربی ادبی مرکز نیز شعر زیبای «علی‌ای همای رحمت» را برای اعضا شعرخوانی کرد. بحث آزاد با موضوع اهمیت شعر و شاعری در دنیای کودکان با حضور اعضای علاقه‌مند به فعالیت‌های ادبی از دیگر برنامه‌هایی بود که اجرا شد و حدیثه خاوندی به عنوان عضو موفق برای سایر اعضا معرفی شد.

- کانون خلخال

شمع تاریخ، زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدای ۸ سال دفاع مقدس در مرکز خلخال؛ مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال ویژه‌برنامه‌ای را با عنوان «شمع تاریخ» به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس و بزرگداشت استاد شهریار و شعر و ادب فارسی برگزار کرد. در این مراسم که مدیرکل کانون پرورش فکری، رئیس اداره عمومی کانون، شعرا، و کارشناسان ادارات شهرستان خلخال و تعداد زیادی از اعضای نوجوان و والدین حضور داشتند، برنامه‌های متعددی اجرا شد.

بعد از قرائت قرآن توسط عضو کودک مرکز، مدیرکل کانون استان اردبیل ضمن خیرمقدم گویی به میهمانان، به اهمیت دفاع مقدس و نقش کودکان و نوجوانان شهید در دفاع از آرمان‌ها، میهن، مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های آنان پرداخت. در ادامه صمصمی، شاعر و پدر شهید به بیان خاطره‌ای از فرزند شهیدش پرداخته و شعری را برای حاضران قرائت کرد. ادامه‌ی برنامه قرائت شعر توسط اعضای نوجوان مرکز بود که ۶ نفر آثارشان را خواندند و مورد تحسین و تشویق قرار گرفتند. مسابقه‌ی مشاعره بین اعضای مشاعره مرکز برنامه‌ی دیگری بود که با استقبال روبرو شد. دکلمه خوانی اعضای کودک مرکز و شعرخوانی مربی مسئول و شاعران شهرستان، برنامه‌ای دیگری بود که اجرا شد. موضوعات اشعار شامل دفاع مقدس، حضرت امام علی(ع)، حضرت امام حسین(ع)، استاد شهریار، فصل پاییز و شعر ولایت بود. برنامه با تجلیل و اهدای لوح تقدیر از سوی مدیرکل به اعضای نوجوان به پایان رسید.

- کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد هم‌زمان با روز شعر و ادب فارسی با برپایی محفل شعرخوانی به خوانش اشعاری از کتاب‌های «هزار سال شعر فارسی و اشعار شهریار» پرداخت. اعضا همچنین در کارگاه معرفی شخصیت بازندگی سید محمدحسین بهجت تبریزی مشهور به شهریار، ویژگی‌های شعری و آثار این شاعر بیشتر آشنا شدند. کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز دولت‌آباد آشنایی با شخصیت استاد شهریار شاعر نامدار کشورمان و آثار ایشان را از مهم‌ترین اهداف برگزاری مراسم روز شعر و ادب فارسی عنوان کرد.

- کانون رضی

هم‌زمان با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، نشست فرهنگی، ادبی در کانون رضی با حضور مجتبی حبیبی، نویسنده محبوب بومی برگزار شد. ابتدای این برنامه مربی فرهنگی ضمن خوشامدگویی به اعضا، روز شعر و ادب فارسی را تبریک و از حضور فعال آن‌ها و میهمانان این برنامه تقدیر و تشکر کرد. در ادامه میهمان برنامه در مورد هنر نویسندگی، فعالیت‌ها و آثار خود توضیحاتی ارائه داد و یکی از آثار اعضا مورد تحلیل، بررسی و تبادل‌نظر بین اعضا و نویسنده  قرار گرفت. از دیگر برنامه‌های اجراشده در این برنامه، معرفی شخصیت شاعر پرآوازه خطه آذربایجان و ایران، استاد شهریار و شعرخوانی چند نمونه از اشعار ایشان ازجمله  شعر «حیدر بابایه سلام» بود.

- کانون گرمی

هم‌زمان با ۲۷ شهریورماه، روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار در کانون گرمی برگزار شد. معرفی شخصیت شهریار شاعر پرآوازه، شعرخوانی شعر خان ننه با سوز و لحن شهریار و «علی‌ای همای رحمت» که در معرفی شهریار به مردم ایران تأثیر زیادی داشته است، معرفی کتاب برگزیده شاعر و منظومه«حیدر بابایه سلام»، دیوان، شهریار سرود آبشار، حیدربابای شهریار در آیینه زبان فارسی نوشته کریم مشروطه چی، کتاب شهریار از محمدکاظم مزینانی و کتاب سیمرغ سهند از محمدرضا اصلانی از برنامه‌های اجراشده توسط اسلام حسن‌زاده مربی فرهنگی مرکز در این ویژه‌برنامه بود.                                                       

سپس لیلا حیدرنژاد مربی ادبی مرکز اشعاری از دیوان شهریار برای اعضا خواند و در ادامه اعضا با راهنمایی سمیه رحیمی مربی هنری مرکز پرتره محمدحسین شهریار را طراحی کردند که پایان‌بخش برنامه با نثار صلوات و فاتحه برای شادی روح استاد شهریار همراه بود.

- کانون نمین

به مناسبت روز شعر و ادب فارسی، تصویر و بیت‌هایی از اشعار شهریار بر روی گل سفال حک شد. مصادف با بزرگداشت روز شهریار و نام‌گذاری این روزبه عنوان روز شعر و ادب فارسی، کانون نمین با همراهی اعضا به اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی پرداخت. مربیان به منظور آشنایی اعضا بازندگی و اشعار استاد شهریار، به اجرای فعالیت‌های ویژه پرداختند. ابتدا در مورد گوشه‌ای از زندگی شهریار با اعضا بحث و گفتگو شد و آن‌ها سؤالات خود را در مورد شخصیت وزندگی این شاعر برجسته پرسیدند. سپس به همراه اعضا تعدادی از اشعار ترکی و فارسی شهریار خوانش شد. در ادامه برنامه از اعضا خواسته شد تا با کمک هم تعدادی از بندهای منظومه‌ی حیدربابا را به فارسی ترجمه کنند. در کارگاه سفال‌گری نیز اعضا با کمک گل سفال بر روی لوح گلی که تهیه‌کرده بودند، تصویر شهریار را به همراه یکی از شعرهای ترکی او حک کردند. در کارگاه ادبی نیز، تعدادی از بیت‌های شهریار را به صورت نامرتب در اختیار اعضا قرار داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا مرتب کنند و برای دوستان خود بخوانند.                                                                    

- کانون نیر

نویسنده‌ی بومی نیر، پیمان جلیل پور، میهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان شد. در روز چهارشنبه بیست و هفتم شهریورماه ۱۳۹۸ ویژه‌برنامه‌ی نکوداشت استاد شهریار باهدف گرامیداشت روز شعر و ادب پارسی در مرکز فرهنگی هنری کانون نیر برگزار شد. در این مراسم  مریم شکیبایی و لیلا هامونی مربیان مرکز، میزبان جمعی از اعضا و شاعر بومی شهرستان بودند.

ابتدای مراسم به خوش‌آمد گویی اعضا و نویسنده‌ی مدعو توسط مسئول مرکز اختصاص داشت. در ادامه لیلا هامونی ضمن معرفی آثار استاد شهریار به خوانش چندی از غزلیات وی پرداخت. در ادامه‌ی این ویژه‌برنامه، جلیل پور ضمن آشنا کردن اعضا بازندگی نامه و شخصیت استاد شهریار به خوانش شعر حیدر بابایه سلام پرداخت و صحبت‌هایی پیرامون نویسندگی و خلق آثار ادبی ارائه نمود. در پایان مراسم از نویسنده‌ی بومی شهرستان توسط مسئول مرکز با اهدای کتاب تقدیر به عمل آمد. گفتنی است،این ویژه‌برنامه باهدف بالا بردن روحیه ادبی اعضا و آشنایی بهتر و عمیق‌تر آن‌ها با شاعران بزرگ ادبیات معاصر به همراه  نویسندگان بومی شهرستان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =