قصه‌گویان گیلانی میهمان خانه میرزاکوچک‌خان شدند

دومین انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در خانه تاریخی میرزا کوچک‌خان جنگلی در رشت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این انجمن با حضور جمعی از قصه‌پژوهان و قصه‌نویسان، اعضا، خانواده‌ها، مادربزرگ‌های قصه‌گو و علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی صورت‌گرفت.

پرویز فکرآزاد، نویسنده و قصه پژوه گیلانی، از جمله میهمانان این انجمن بود که به اهمیت پاس‌داشت از زبان‌های بومی در معرض خطر پرداخت و قصه‌گویی را ابزاری برای حفظ و صیانت از داشته‌های فرهنگی، به ویژه زبان‌های محلی خواند.

مسئول انجمن «گیله قصه» هم‌چنین از جایگاه قصه و افسانه در تقویت قدرت تخیل کودکان و نوجوانان و نقش آن در انتقال ارزش‌های دینی و اخلاقی سخن‌گفت و افزود: بار اصلی ادبیات کودک و نوجوان را قصه و افسانه به دوش‌می‌کشد و برهمین اساس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه و آگاه‌سازی آینده‌سازان نقشی اساسی در جهت نیل به اهداف ایفامی‌کند.

 این فعال عرصه‌ی قصه و قصه‌گویی در ادامه، به تشریح شاخصه‌های یک قصه مناسب برای کودک و نوجوانان پرداخت و بهره‌گیری از موسیقی و آواز و درعین‌حال، استفاده از داستان‌های ساده و بدون تعلیق را مفید و موثر دانست.

برپایه این گزارش، فهیمه دهقانی، شهرام دفاعی و زهرا اکبرزاده، ازدیگر میهمانان این برنامه‌بودند که با محورقراردادن فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی، بر ضرورت بهره‌گیری از قصه و قصه‌گویی برای مدیریت فکر و اندیشه کودکان ونوجوانان تاکیدکردند.

فعالان عرصه قصه و قصه‌گویی استان از تجربه‌های مفید خود در این حوزه نیز برای حاضران سخن‌گفتند و اهمیت برپایی کارگاه‌های آموزشی و برگزاری جشنواره و مهرواره‌های قصه‌گویی را یادآورشدند.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم از اهمیت قصه و قصه‌گویی و نقش خانواده‌ها در گرایش فرزندان به این هنر سخن‌گفت و تقویت ریشه‌های اعتقادی آینده‌سازان را از دست‌آوردهای توجه به این مقوله عنوان‌کرد.

ضیاء‌غیوری درادامه، از دیگر کارکردهای قصه در افزایش توانایی ارتباطی کودکان و مواجهه آنان با دشواری‌ها سخن‌به میان آورد و خواستار گسترش فعالیت‌های فعالان عرصه قصه‌گویی در مدارس شد.

براساس این گزارش، تشریح برنامه‌های بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از سوی «صغری قامتی مقدم»، دبیر انجمن قصه‌گویی کانون گیلان، قصه‌خوانی «بهزاد یاحید» و « زهرا اکبرزاده»  از نویسندگان و قصه‌پژوهان گیلانی و قصه‌گویی مربیان و اعضای کانون استان، ازدیگر برنامه‌های این روز بود که با خاطره‌گویی«آسیه برماره»، مادربزرگ قصه‌گو و «محمد رسول حقدوست»، قصه‌گوی برجسته و همکار پیش‌کسوت کانون گیلان همراه‌شد. 

شایان ذکر است، انجمن قصه‌گویی با هدف برنامه‌ریزی دقیق، علمی و اجرایی در حوزه ترویج، آموزش، کشف استعدادها و ایجاد ارتباطات موثر بین‌المللی به منظور ترویج فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی  و فراهم‌سازی فرصت هم‌نشینی کودکان و نوجوانان با صاحب‌نظران عرصه قصه و قصه‌گویی برگزارمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =