تجربه‌ی صدها سال زندگی در قصه نهفته است

قصه یکی از ابزار تربیتی و روش های غیر مستقیم پرورش تفکر منطقی است که بر پایه استدلال های درست اجتماعی می باشد و تجربه صدها سال زندگی اجتماعی در آن نهفته است و امروز هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، «حسین زنگویی» استاد دانشگاه و پژوهش‌گر قصه های عامیانه در نشست قصه گویی با موضوع «شیوه‌های پرورش فکر کودکان با قصه گویی» با بیان این مطلب اظهار کرد: قصه یکی از وسایل تبلیغی پیامبران الهی است.

استاد دانشگاه و پژوهش‌گر قصه‌های عامیانه در خراسان جنوبی به شرایط حساس و خطرناک کنونی برای کودکان با توجه به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: از قدیم راه‌های تربیتی متفاوت بوده اما استفاده از قصه‌گویی در همه کشورها و ملت‌ها محور اساسی زندگی است.

زنگویی با تاکید بر این‌که تربیت مستقیم بر کودکان میسر نیست، ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که خداوند قالب قصه را برای تربیت انسان‌ها برای پیامبران الهی بیان فرموده تاثیرگذاری و شیوه تربیتی غیرمستقیم آن باشد.

وی با اشاره به تقسیم بندی قصه‌ها، بیان کرد: برای قصه‌گویی باید حداقل اجزای آن را بشناسیم و مهم‌ترین عنصر درون مایه و محتوای قصه است.

این استاد حوزه ادبیات دانشگاه با بیان این‌که بر اساس آیات قرآن هر کسی عمل خوب انجام دهد برای خود انجام می‌دهد، افزود: می‌توان موضوع خیرخواهی را در قالب قصه‌گویی به کودکان و مخاطبان منتقل کنیم و بهترین روش این است که این محتوا را با طرح سوالات ملموس و واگرا ( یک جوابی نباشد) انجام دهیم.

زنگویی تاکید کرد: علت اعتبار قصه‌های بومی فرایند منطقی و عقلانی که در فضای قصه ها نهفته شده است.

وی با بیان این‌که شیوه بیان قصه توسط مربیان در تاثیرگذاری قصه بر مخاطب بسیار دارای اهمیت است، افزود: باید به نحوه بازگویی، بیان و زمان قصه توجه شود.

استاد حسین زنگویی از اساتید متخصص در حوزه ادبیات و دارای 39 سال سابقه فرهنگی و مولف 12 جلد کتاب  است.

این نشست  صبح 7 مهرماه 1398 با حضور 34 نفر از مربیان، کارشناسان و علاقه‌مندان به قصه‌گویی در محل مرکز فرهنگی هنری شماره یک و فراگیر بیرجند در حاشیه برگزاری مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =