کودکان تضمین‌کننده آینده‌ای سالم برای جامعه هستند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: نسل جدید بزرگ‌ترین سرمایه‌های جامعه هستند که سلامت اداری، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور را در آینده تامین و تضمین می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاضل نظری درنشست خبری «هفته ملی کودک» در تهران با اعلام شعار «آینده را باید ساخت» به‌عنوان شعار این هفته، به طرح این سوال پرداخت که ساختن آینده مستلزم چه نوع سرمایه‌گذاری است؟ و گفت: گاهی تصور می‌شود که هزینه‌کردن در حوزه نفت و گاز می‌تواند یک سرمایه‌گذاری تلقی شود ولی اکنون با تغییر فن‌آوری و دانش، این روند بی‌تردید تغییر کرده است و ما به کودکان به چشم بزرگ‌ترین سرمایه‌های جامعه نگاه می‌کنیم.

رییس هیات مدیره کانون همچنین به بیان انتظارها از نسل آینده پرداخت و افزود: به‌واقع انتظار داریم چه انسان‌هایی آینده جامعه را به‌دست بگیرند؟ کودکان ما در حال دویدن به سمت آینده هستند و مشکلات را همچنان از نسلی به نسل بعد انتقال می‌دهند در حالی که معماران آینده را، باید با نگرشی نو آشنا کرد. زندگی شاد داشتن و از مهارت‌های زندگی برخوردار بودن و مثبت‌اندیشی در زمره مسایلی است که باید کودکان و نوجوانان فرا بگیرند.

فاضل نظری تصریح کرد: متاسفانه امروز فرهنگ، مساله‌ای دست چندمی است. در حالی که بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما، ریشه در آن دارد. به‌عنوان مثال وقتی شاهد بروز مشکلات اقتصادیهستیم خودمان به این نابسامانی‌ها دامن می‌زنیم. اگر بناست تصحیحی صورت بگیرد بی‌تردید این ترمیم در بخش اقتصادی نیست. روزگاری ما درگیر جنگ بودیم. آن‌چه ما را در جنگ پیروز کرد، نه ارجحیت سلاح‌های‌مان بلکه روحیه سربازان‌مان بود.

او در عین‌حال با بیان این که تقلیل فرهنگ به هنر ظلم است و هنر تنها بخشی از فرهنگ است، توضیح داد: «ارزش»، یعنی آن‌چه جامعه آن را نیکو می‌داند. اما اگر جامعه، ارزشی را نکوهیده تلقین کند، نگران‌کننده است. چرا در جامعه باید «متخلف» زرنگ خوانده شود؟ تا زمانی که ارزش‌ها همچنان ارزش باشند؛ ستودنی است اما نگرانی زمانی زیاد می‌شود که ضد ارزش‌ها، ارزش تلقی می‌شود و این همان زمانی است که باید چراغ‌های خطر جامعه روشن شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: ما نسبت به آینده با سه رویکرد روبرو هستیم نخست می‌توانیم آینده را واقعیتی بدانیم که ما، در آن تأثیری نداریم. دوم این که آینده را موضوعی در امتداد گذشته توصیف کنیم که ما تنها باید خود را برای مواجهه با آن آماده کنیم. سوم، آینده را موضوعی قابل تغییر و ساخت بدانیم که ما مصالح آن را، امروز مهیا می‌کنیم.

مدیرعامل کانون در ادامه این نشست رسانه‌ای که روز ۹ مهر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد، به اهمیت برگزاری هفته ملی کودک پرداخت و گفت: تردیدی نیست که در یک هفته، نمی‌شود همه نواقص و مشکلات را برطرف کرد اما شعار امسال – که سال گذشته نیز مطرح شد - فرصتی برای برجسته‌سازی توجه به کودکان و نوجوانان است و بیش از آن‌که یک شعار باشد، یک نگرش است. کودکان در دنیای امروز موضوعی برای شیرین کردن زندگی بزرگ‌سالان نیستند بلکه بزرگ‌سالان آینده‌اند که باید مهارت‌هایی را بیاموزند تا بتوانند آینده را به بهترین شکل از آن خود کنند.

 فاضل نظری در آستانه جشنواره «هفته ملی کودک» همچنین به نامشخص بودن متولی اصلی حوزه کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: این متولی نه از حیث آموزشی که از حیث فرهنگی کدام دستگاه است؟ در حال حاضر نقش‌های مختلفی بین بازیگران این حوزه تقسیم شده است، خیلی‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنند اما «ناهم‌دمایی» دستگاه‌های فرهنگی در این زمین ملموس است.

او در این زمینه افزود: همین مسئله باعث شده است که مثلاً علی‌رغم این‌که کانون دارای «شورای نظارت بر اسباب‌بازی» است گاهی نتواند به درستی نقش خود را ایفا کند به‌عنوان مثال برخی اسباب‌بازی‌ها نامناسب تشخیص داده می‌شود اما همان بازی را دستگاه‌های دیگری تولید و به بازار عرضه و قهرمانان خود را از میان آنها پیدا می‌کنند یعنی آن‌چه در یک دستگاه فرهنگی نکوهیده است در دستگاه فرهنگی دیگر ظاهراً ستودنی است.

 مدیرعامل کانون ادامه داد: قصه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های زندگی بچه‌هاست. «خیال کودکان» و «دنیای خیال» آن‌ها، نیازمند قهرمان‌پردازی است اگر «قهرمان» ی به آن‌ها عرضه نشود، جایگزین‌های مختلفی پیدا می‌کنند. امروز بحث از «تهاجم فرهنگی» و «شبیخون فرهنگی» گذشته است و قهرمان‌های بیگانه به راحتی در دسترس بچه‌ها قرار می‌گیرند.

 وی با بیان این‌که سال‌هاست تولید مناسبی برای کودکان و نوجوانان انجام نشده است، افزود: دستگاه‌های فرهنگی در این حوزه‌ها یا کم توجه‌اند یا کم فروغ. به‌نظر تشکیل اتاق فکر عملیاتی برای این هدف، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

فاضل نظری همچنین با انتقاد از نظام آموزشی کشور گفت: ما باید بدانیم برای آینده چه انسان‌هایی می‌خواهیم تربیت کنیم؟ آیا کودکانی با ذهن انباشته از محفوظات زودگذر پاسخگو خواهند بود؟ وضعیت فعلی به ما می‌گوید اگر با همین سرعت و با همین نگرش در این مسیر حرکت کنیم آینده با امروزمان فرقی ندارد. بنابراین ما نیازمند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش هستیم، نظامی مبتنی بر اثربخشی آموزش و پرورش.

او در ادامه با اشاره به شش دهه فعالیت کانون پرورش فکری بر لزوم تغییرنگرش این دستگاه از تصدی‌گری به تولی‌گری خبرداد.

رییس هیات مدیره کانون، از این مجموعه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نقش‌آفرینان عرصه کودکان و نوجوانان یاد کرد که طی دهه‌های گذشته تلاش کرده است به بحث آموزش مهارت‌های زندگی بپردازد اما در پس حدود شش دهه فعالیت، به نظر می‌رسد که باید تصدی‌گری را به بخش‌های دیگر واگذار کند و خود به تولی‌گری بپردازد.

 فاضل نظری در این زمینه توضیح داد که کانون در یکی دو سال گذشته، تلاش کرده است در حوزه تولید به‌نحو بهتری ورود پیدا کند و از مشارکت بخش خصوصی در حوزه تولید و آفرینش آثار فرهنگی و هنری بهره‌مند شود.

حامد رهنما دبیر «هفته ملی کودک» نیز در این نشست گفت: در روزهای برگزاری هفته ملی کودک که از سیزدهم تا نوزدهم مهر در سراسر کشور برگزار خواهد شد برنامه‌های متنوعی با همکاری دستگاه‌های مختلف تدارک دیده شده است و متناسب با نام‌گذاری روزهای این هفته برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم.

وی توضیح داد که «کودکان با نیازهای ویژه فرصت‌های برابر»، «کودک آموزش سلامت و ایمنی»، «کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری»، «کودک، صلح، بازی و نشاط»، «کودک، رسانه و ارتباطات»، «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه»، «کودک، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی» به‌ترتیب عنوان روزهای مختلف این هفته از شنبه ۱۳ تا جمعه ۱۹ مهر است.

 به گفته مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با کمک و همراهی سازمان‌های مختلف تلاش کرده‌ایم روزهای پرنشاطی را برای کودکان به‌عنوان آینده‌سازان کشور رقم بزنیم.

برنامه‌های هفته ملی کودک روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در سراسر کشور با شعار «آینده را باید ساخت» برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =