کد خبر: 291587
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
قصه‌ها فرهنگ‌ها را منتقل می‌کنند

فاطمه جوکاری قصه‌گوی بهبهانی گفت: تعامل بین قصه‌های کهن با شرایط حال حاضر و سلیقه مخاطب اهمیت زیادی دارد چراکه قصه‌ها انتقال فرهنگ‌ها را به عهده دارند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، فاطمه جوکاری قصه گوی بهبهانی که با قصه " چوب‌های روباه "در مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی خوزستان حضور دارد قصه‌گویی را به‌صورت حرفه‌ای از زمان حضور در کانون به‌عنوان مربی فرهنگی آغاز کرده و سال‌های متوالی در جشنواره شرکت داشته است؛ وی درباره تجربه‌هایش می‌گوید: توانسته‌ام مقام منتخب استانی و منطقه‌ای را پیش از این به دست بیاورم و امسال نیز به روال هرسال در جشنواره قصه‌گویی شرکت کرده‌ام.

او که لیسانس ادبیات و یازده سال سابقه‌ی کار دارد خود را مربی مسئول مرکز سه بهبهان معرفی کرده و درباره اهمیت جشنواره قصه‌گویی عنوان می‌کند: قصه ابزاری برای انتقال بسیاری از مفاهیم است که شاید در بیان مستقیم نمی‌توان گفت محتوای قصه می‌تواند از آداب و رسوم صحبت کند و انتقال فرهنگ را به عهده گیرد.

جوکاری ارزیابی بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی استان خوزستان را مثبت خوانده و اشاره می‌کند: نکته‌ای که درباره قصه‌های کهن مدنظر قرار نمی‌گیرد تعاملی است که باید بین این قصه‌ها با شرایط حال حاضر و سلیقه مخاطب جدید باشد و روایت آن باید به شکلی باشد که علاقه در افراد ایجاد کند و در این زمینه جشنواره‌هایی چون "جشنواره قصه‌گویی" مسلماً گام مؤثری است.

او ارتباط میان قصه‌گو و مخاطب را نیازمند به صمیمیت و ارتباط محبت‌آمیز می‌داند و عقیده دارد: با ایجاد این صمیمت، مخاطب برای پذیرش هرگونه مفهومی آماده می‌شود و به چنین شیوه‌ای می‌توان فرهنگ غنی و تاریخ ملی و منطقه‌ای و آداب و رسوم خود را دوباره زنده کنیم.

گفتنی است در این مرحله از جشنواره 32 قصه گوی برتر شهرهای مختلف استان خوزستان در بخش قصه‌گویی صحنه‌ای شامل زنان و مردان، دختران و پسران و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎ها طی روزهای 9 و 10 مهرماه 1398 در سالن شهید جمال پور شهرداری اهواز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

داوران این جشنواره حبیب پیام مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه‌ی ادبیات بومی، لیلا قنواتی فرد کارشناس فرهنگی کانون خوزستان و فعال حوزه‌ی قصه‌گویی و هادی ملکی مدرس، بازیگر، کارگردان و نویسنده تئاتر و فیلم‌سازی هستند.

برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره به مرحله منطقه‌ای بیست‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی که با حضور شش استان کشور آبان ماه 1398 در شیراز برگزار خواهد شد راه پیدا خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =