تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک و جشنواره قصه‌گویی در استان آذربایجان شرقی

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی کودک و جشنواره قصه‌گویی، در محل کانون پرورش فکری استان برگزار شد، گفت: کودکان معصوم‌ترین و پاک‌ترین قشر جامعه به جهت فطرت و سرشت پاک‌شان مورد توجه تمامی اقشار جامعه قرار می‌گیرند و به همین خاطر در تقویم رسمی کشور ۱۳ تا ۱۹ مهر به عنوان «هفته ملی کودک» نامگذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان آذربایجان شرقی، علی بینش در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: به همین مناسبت ویژه‌برنامه‌هایی در طول هفته ملی کودک و با همکاری‌های دستگاه‌های فرهنگی توسط کانون پرورش فکری  اجرا می‌شود و نیز  مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی  قصه‌گویی ۱۷ و ۱۸ مهرماه  برگزار خواهد شد.

وی در در عین حال، به برگزاری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اشاره و اذعان داشت: قصه‌گویی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین برنامه‌های کانون برای کودکان و نوجوانان می‌باشد که به عنوان یک ابزار و واسطه فرهنگی در سطح جامعه توسط مربیان متخصص و دوره دیده در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان برگزاری برنامه‌های بزرگداشت هفته ملی کودک را فرصتی مهم دانست و افزود : به جهت تقارن این هفته با ایام سوگواری ماه محرم و صفر، محتوا و رویکرد فعالیت‌های این هفته متناسب با حال و هوای، این ایام خواهد بود.

بینش مهمترین هدف هفته ملی کودک را جلب توجه بزرگسالان نسبت به حقوق کودکان با محوریت، استحکام بنیاد خانواده عنوان کرد و همچنین افزود: فعالیت‌ها و برنامه‌های هفته ملی کودک و قصه‌گویی بهانه و فرصتی برای بزرگسال است که به دوران کودکی خود برگردند و خاطرات کودکی خود را مرور کنند و همچنین محلی برای تقویت ارتباط فرزند و والدین می‌باشد.

وی افزود: قصه‌گویی بهترین وسیله انتقال مفاهیم تربیتی به کودکان و نوجوانان می باشد. لذا ما در کانون پرورش فکری کودکان، قصه‌گویی را نه تنها در مراکز تخصصی بلکه در تمام مراکز علمی و فرهنگی شامل کتابخانه‌ها، مدارس  و فرهنگسراها به صورت گسترده برگزار می‌کنیم.

بینش گفت: ۲۲۸ قصه‌گویی صحنه‌ای قصه‌گویان استان در سایت جشنواره ثبت شده که با انتخاب هیات داوران ۵۰ نفر، قصه‌های خود را در روزهای برگزاری جشنواره استانی، برای مخاطبان روایت می‌کنند.

بینش، گروه هدف این جشنواره را تمام پدران و مادران، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و نیز نوجوانان اعلام کرد و افزود: از دوسال پیش جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، با رویکرد تازه و جذاب به کار خود ادامه می‌دهد و بیست و دومین دوره آن از ۲۲ تیر ماه سال جاری کلید خورده که، ۱۴۵ نوجوان دختر و پسر، ۷۴ زن و مرد و ۱۴ پدربزرگ و مادر بزرگ از استان آذربایجان شرقی قصه‌های خود را در سایت kanoonfest.ir بارگزاری کرده‌اند، که این نشان از رشد۵۷ درصدی تعداد قصه‌گویان استان نسبت به سال قبل دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان آذربایجان شرقی در مورد فرایند برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: ابتدا قصه‌گویان قصه‌های خود را در سایت جشنواره بارگزاری می‌کنند و با نظر هیات انتخاب استانی، منتخبین در مرحله‌ استانی با هم رقابت می‌کنند، سپس برگزیدگان در جشنواره منطقه‌ای و بعد از آن در جشنواره بین‌المللی، در که امسال در تهران برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی سال گذشته درخشش خوبی در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی داشت، افزود: نوجوانان امسال با ذوق دو چندان به سمت این فعالیت آمده و به روایت قصه‌های بومی و محلی و همچنین قصه‌های کلاسیک، پرداخته‌اند.

وی اعزام قصه‌گویان به مدارس و نیز حضور در مناطق محروم و آسیب‌پذیر را از جمله اهداف برگزاری جشنواره دانست و گفت: در طول هفته کودک نیز ویژه‌برنامه‌هایی برای کودکان مناطق محروم شهری و روستایی اجرا خواهد شد و در این راستا، همزمان با هفته کتاب، پنج پایگاه دائمی کتاب روستایی، با عنوان «پیک امید» برای کودکان و نوجوانان مناطق محروم، ایجاد می‌شود.

وی در ادامه به برخی از برنامه‌های شاخص هفته ملی کودک اشاره کرد و گفت: بازدید مدارس از کانون و برگزاری کارگاه‌های ادبی و هنری و انواع مسابقات در هفته ملی کودک، اجرای فعالیت‌های مختلف ویژه اعضا با نیازهای ویژه با همکاری مدارس استثنایی در مراکز فراگیر استان، برگزاری جشن‌های روز ملی کودک در کلیه مراکز استان و تقدیر از اعضای کودک فعال در زمینه‌های هنری، ادی و فرهنگی، حضور کتابخانه‌های سیار استان در مدارس و مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی، همکاری با سازمان هلال احمر،کمیته امداد، بهزیستی، شبکه بهداشت، مراکز توانبخشی در اجرای ویژه برنامه‌های مشترک در طول هفته، حضور در نماز جمعه توسط برخی از مراکز استان، دیدار اعضا و مربیان با استاندار، فرماندار، مسئولین شهرستان و خانواده شهدا  در هفته ملی کودک، برگزاری بیش از ۲۱ نشست تخصصی با محوریت کودک و آموزه‌های عاشورایی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و موضوعات روز شمار هفته ملی کودک در مراکز استان، دیدار مدیر کل و کارشناسان و مربیان و اعضای مراکز تبریز با نماینده معزز ولی فقیه و امام جمعه محترم تبریز، برگزاری جشن تولد شهید مدافع حرم و عضو کانون، وحید فرهنگی والا و افتتاح نمایشگاه آثار اعضا و معرفی شهدای نوجوان و تقدیر از کودکان فعال مراکز، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی ویژه کودکان مناطق کم‌برخوردار تبریز با هماهنگی ۴ دفتر تسهیل‌گری و اهدای کتاب و هدایا به کودکان از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود.

گفتنی است، برنامه‌های هفته ملی کودک در سال ۱۳۹۸ روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهرماه همزمان با سراسر کشور از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود.

همچنین مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه در تبریز برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =