کد خبر: 291640
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
بازدید 333
قصه‌ باید جهان‌بینی و بینشی نو به مخاطب ارائه دهد

هیئت داوران مرحله‌ی استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بیانیه‌ای که در اختتامیه جشنواره قرائت کردند، نکات و پیشنهادهای خود را به‌منظور کیفیت‌بخشی به قصه‌گویی اعلام کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان اصفهان، زینب السادات فاطمی در آیین اختتامیه مرحله استانی بیست و دومین دوره جشنواره بین المللی قصه گویی که صبح روز چهارشنبه، ۱۰ مهرماه در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان برگزار شد به نمایندگی از هیئت داوران بیانه را به شرح زیر قرائت کرد:

هیئت داوران، انتخاب قصه‌ای نو و مناسب را قدم اول و سنگ‌بنای یک قصه‌گویی موفق توصیف می کند و اجرای قوی از قصه‌ای ضعیف را نشان از دقت کم در انتخاب قصه‌ای مناسب می داند.

نگارش قصه‌های نو توسط قصه‌گو قابل تقدیر است اما درمورد ساختار قصه‌های نوشته شده یا بازنویسی و بازآفرینی شده، بهره‌گیری از نظرات اهل فن به انسجام قصه کمک می کند.

قصه‌گو باید به تمام اجزای قصه ( حرکات، صدا و لحن، کاربرد کلمات و جملات و ...) توجه و دقت لازم را داشته باشد.

شخصیت‌پردازی در قصه‌ها دارای اهمیت است چه از طریق بیان، چه از طریق ژست و حالت و حرکت و .... قصه‌گو از تمام ابزارهای قصه‌گویی که خداوند در اختیارش قرار داده است مثل چشم‌ها، دست‌ها، صدا و لحن باید به بهترین وجه برای ایجاد ارتباط با مخاطب استفاده کند.

لباس و پوشش مناسب نیز به عنوان ابزاری برای قصه‌گویی نیست، بهتر است با توجه به مخاطب قصه که کودکان و نوجوانان هستند از رنگ‌هایی روشن استفاده شود.

از نظر هیئت داوران عدم تسلط قصه‌گو بر قصه در برخی از قصه‌گویی‌ها مشهود بود. بی‌شک، تمرین و ممارست و قصه‌گویی متعدد برای کودکان و نوجوانان، مهارت قصه‌گو را بالا خواهد برد و همچنین قصه‌گو آماده‌تر در جشنواره شرکت خواهد کرد.

انتخاب قصه‌ باید جهان‌بینی و بینشی نو به مخاطب ارائه دهد و این موضوع قابل تقدیر است و قصه‌گویی بدون هیجان برای مخاطب کودک را همچون نقاشی بدون رنگ است.

هیئت داوران پس از تشکر از دست‌اندرکاران جشنواره‌، قصه‌گوی واقعی را قصه‌گویی خواندند که فارغ از جشنواره قصه‌گوی کودکان و نوجوانان باشد.

اعضاء هیئت داوران شامل:
مریم شفیع زاده، زینب السادات فاطمی، گلناز کیانی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =