کودکان کار میهمان ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک شدند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دومین روز از هفته ملی کودک پذیرای پر جنب‌وجوش‌ترین کودکانی بود که آن‌ها را کودکان کار می‌نامند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در دومین روز از «هفته ملی کودک که با عنوان «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی» نام‌گذاری شده است، پذیرای فعالیت‌های کودکانی با روح‌های بزرگ بود. کودکانی که اگرچه جسم‌شان کوچک است ولی به واسطه نابرابری‌های اقتصادی باید سنگینی بار اقتصادی خانواده‌هایشان را بر دوش بکشند.

کودکانی با جثه‌های نحیف که به واسطه شرایط بد اقتصادی خانواده‌های‌شان مجبور به تحمل مشقت‌های دوران بزرگ‌سالی هستند. معرکه‌ای که دختر و پسر نمی‌شناسد. این کودکان را بی‌تردید باید پر تحرک‌ترین کودکان دانست. کودکانی که مرز میان کودکی و بزرگسالی‌شان استحکامی ندارد و به سرعت در هم فرو ریخته است. این حقیقت را می‌توان از میان تصاویری که در دل نقاشی‌هایشان گنجانده شده کشف کرد. خطوط در هم بر هم این کودکان که کوچک‌ترین آنان هفت ساله به نظر می‌آید نشان از نارضایتی دارد، نارضایتی که به مدد رنگ سیاه سعی در پنهان کردن آن دارند. اما اینان بی‌تردید هنرمندان چیره دست خواهند بود. چه خوب می‌دانند چگونه از دست‌هایشان برای فرم‌دهی روح و جسم‌شان بهره بگیرند. همین‌هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دعوت از آنان برای‌شان قصه‌خوانی می‌کند و به مناسبت هفته ملی کودک همراه با عروسک‌هایش به سراغ‌شان رفته است.

حضور دختران و پسران بزرگ کوچک‌نمای سرزمین من، همین‌هایی که کودکی نکرده باید بزرگ شوند و فردای خود و خانواده‌شان را بسازند، امروز مهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند و کانون با برگزاری کارگاه‌های مختلف، قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، نمایش خلاق، نقاشی، سفال‌گری، کاردستی و اوریگامی برای ساعت‌هایی آن‌ها را با دنیای پر از رنگ دنیای کودکی پیوند می‌دهد.

شکوفه فرهادی کارشناس روان‌شناسی «خانه خورشید» با بیان این‌که در حال حاضر ۱۰۲ کودک کار در آن مجموعه مورد حمایت و آموزش قرار دارند، گفت: اغلب این بچه‌ها کودکانی هستند که با وجود افراد معتاد در خانواده‌هایشان روزگار را به سختی پشت سر می‌گذارند و محیط‌هایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری برنامه‌هایی چون قصه‌گویی و نمایش خلاق، نقاشی و... می‌تواند التیام بخش بخشی از زخم‌هایی باشد که روزگار بر آنان تحمیل می‌کند.

بنا به گفته این مربی روان‌شناس، ۹۵ درصد کودکان کار موسسه «خانه خورشید» را بچه‌های افغان در برمی‌گیرد. کودکانی که معصومیت دوران کودکی‌شان با حضور افراد معتاد در خانواده‌هایشان در پس خشونت‌های مختلف محیطی مورد تاراج قرار گرفته است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امروز با دعوت از آن‌ها در محیط مملو از شادی و امنیت تلاش می‌کند به آنان بیاموزد گه چگونه آینده را باید ساخت».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =