ایجاد فرصت‌های برابر برای کودکان دارای نیازهای ویژه در هفته‌ی ملی کودک

اولین روز هفته ملی کودک با عنوان «کودکان با نیازهای، ویژه فرصت‌های برابر» نام‌گذاری شد و در این روز بچه‌های دارای نیازهای ویژه از موسسه‌ها و مراکز در شهرهای مختلف کشور میهمان مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژه مراکز فراگیر آن بودند.

فراگیری مفهومی عام و جهانی است برای ایجاد فرصت‌های برابر برای انسان‌های دارای نیازهای ویژه که در همه عرصه‌های زندگی و شهرها و روستاها از امکانات و شرایط برابر با دیگر هم‌سانان خود برخوردار باشند.

کانون در این زمینه از سال ۱۳۸۱ با تبدیل یکی از مراکز خود به مرکز فراگیر، امکان حضور کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و دارای مشکلات جسمی و حرکتی را در مراکز فرهنگی هنری خود فراهم کرد و اکنون بیش از ۴۰ مرکز خود را در سراسر کشور به این امکان تجهیز کرده است.

کودکان دارای نیازهای ویژه میهمان مرکز فراگیر بیرجند

 بر اساس این گزارش بیش از ۱۰۰ کودک مدارس فرشتگان و تدبیر شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی با حضور در مرکز فرهنگی هنری شماره یک و فراگیر بیرجند اولین روز از هفته ملی کودک را گرامی ‌داشتند.

نمایش فیلم «یکی کم است» و «کدو قلقله زن»، برپایی ایستگاه سفال، کاردستی و ساخت اوریگامی قایق و قصه‌گویی داستان «سکه‌ی طلا» از جمله برنامه‌های اجرایی اولین روز از هفته ملی کودک در کانون شماره یک و فراگیر بیرجند بود که روز «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت های برابر» نام گرفته بود.

مراکز فرهنگی هنری کانون خراسان جنوبی، هم‌زمان با سراسر کشور با اجرای برنامه‌های متنوع هفته ملی کودک ۱۳ الی ۱۹ مهرماه ۱۳۹۸ را با شعار «آینده را باید ساخت» گرامی خواهند داشت.

دنیایی از شادی  هدیه به کودکان دارای نیازهای ویژه در شهرستان گنبد

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان گنبد در استان گلستان نیز با حضور در مدارس استثنایی ضمن ایجاد لحظه‌های شاد و به‌یادماندنی مهارت خوب زندگی کردن را با کودکان دارای نیازهای ویژه تمرین کردند.

در این برنامه مربیان کانون با انجام فعالیت‌های مهارت‌آموزی برای این کودکان در کارگاه‌های مختلف از جمله سفال، نقاشی، کاردستی، قصه‌گویی و بازی و سرگرمی، استعدادهای درونی و توان‌مندی‌های آنها را یادآور شدند.

حضور «کودکان دارای نیازهای ویژه» در مراکز کانون سیستان و بلوچستان

مربیان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان هم‌زمان با روز «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر» با حضور در جمع این کودکان نخستین روز هفته‌ی ملی کودک را جشن گرفتند.

قصه‌گویی، کاردستی، بازی، کتاب‌خوانی و نقاشی از جمله فعالیت‌هایی بود که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز شماره یک ایرانشهر، بزمان، چابهار، شماره یک و دو زابل، زهک، سراوان، سرباز، کنارک، میرجاوه، نیمروز و هامون برای کودکان دارای نیازهای ویژه اجرا کردند.

هم‌چنین اهدای کتاب به کودکان دیگر فعالیت این مراکز در نخستین روز هفته ملی کودک بود که لبخند را بر لبان آنان نشاند.

هفته ملی کودک از مدرسه استثنایی زمردیان کرج آغاز شد

 ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ که با عنوان روز «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر»، نام‌گذاری شده است، آغاز شد و مربیان کانون البرز با حضور در مدرسه استثنایی زمردیان کرج، ویژه برنامه‌هایی را برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه اجرا می‌کنند تا این کودکان نیز از فرصت برابر استفاده از فعالیت‌های متناسب گروه سنی خود، بهره‌مند شوند.

کانون استان البرز در این هفته در دو بخش فعالیت‌های درون مراکز و فعالیت‌های برون سازمانی و مشارکتی خود این برنامه‌ها را اجرا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش در بخش اول، تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان فعالیت‌های ویژه‌ای از جمله قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش فیلم، کاردستی، بازی و مسابقه، کارگاه‌های نقاشی، سفال، عکاسی و کارگاه‌های شعرو داستان را با محوریت «ایران کوچک»، برگزار می‌کنند.

هم‌چنین در بخش دوم، فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی در سطح استان و با مشارکت سازمان‌های مختلف برگزار خواهد شد.

برگزاری دوره‌های آموزشی سلامت و ایمنی برای کودکان با همکاری سازمان‌های مختلف از جمله آتش نشانی، نیروی انتظامی، هلال احمر، بهزیستی و محیط زیست، هم‌چنین اجرای ویژه برنامه‌های مذهبی و مناسبتی، گرامی‌داشت روز هوا و فضا، مهرواره نجات آب، نجات زندگی و تجلیل از برگزیدگان طرح مصرف بهینه آب و... از دیگر برنامه‌های کانون استان البرز در این هفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =